Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Mercedes před 63 léty stvořil nejrychlejší silniční náklaďák. Jel až 167 km/h
5.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Převážet rychlá auta pomalu? Ne, řekli si Němci a stvořili náklaďák tak rychlý, že se mu ani dnes nic nevyrovná. Ne z toho, co může legálně na silnice.
Závodním autům se dostává značné pozornosti, z pochopitelných důvodů. Všichni také ví, že většina z nich na trať po vlastní ose nepřijela, že byla přivezena v přívěsech či na korbách nákladních aut - a těmto strojům už nikdo velkou pozornost nevěnuje. Většinou ani není důvod, člověk očekává třeba pro závodní Mercedes více či méně běžný kamion stejné značky a většinou to tak i je. Existují ale výjimky, které stojí za pozornost.
Byl to ostatně právě Mercedes, který přišel s ideou vozit závodní auta na náklaďácích. Ve 30. letech, kdy světu motorsportu dominovaly vozy trojcípé hvězdy a Auto Unionu, byly tyhle povozy obyčejnými náklaďáky, jakými jsou i dnes. Po druhé světové válce se ale cosi zlomilo a Mercedes nechtěl být nejrychlejší jen na okruhu, ale také chtěl mít možnost v sobotním závodě poškozené auto rychle odvézt do továrny, aby bylo na nedělní závod zase připravené. Tak se pod vedením Rudolfa Uhlenhauta zrodil Mercedes Renntransporter, nejrychlejší vůz pro převoz závodního auta.
Nebylo to velké nákladní auto, ale relativně malý a lehký náklaďák - vážil 2 100 kilogramů, pochopitelně bez závoďáku na korbě. Na tuhle hmotnost měl pořádné srdce - motor a převodovka pocházely ze slavného 300 SL Gullwing. Máme tu tedy třílitrový řadový šestiválec s mechanickým přímým vstřikováním paliva. Jeho výkon byl snížen na 192 koní a točivý moment činil 243 Nm. Motor poháněl zadní kola přes manuální čtyřstupňovou převodovku.
Nikoliv, jako Gullwing tohle auto rychlé nebylo. Zvládlo ale maximálku 167 kilometrů v hodině, takže tehdy bylo a dodnes je rychlejší než všechno, co lze označit za nákladní auto se silniční homologací. Technický základ tvořil trubkový prostorový rám z Typu 300, který byl prodloužen. Motor seděl nad přední nápravou, brzdy jsou bubnové na všech kolech a pomáhal jim pneumatický posilovač Bosch.
Zajímavý byl také design tohoto stroje. Pokud vám trochu připomněl 300 SL, nejste sami, příď tak trochu vypadá. Pořád to ale nebyl sporťák a největší masa hmotnosti je za kabinou - takže právě zde byla i kola. Posádka seděla daleko před přední nápravou. I tak ale tohle auto bylo pohledné, zejména na to, že to byl nákladní vůz, obvykle vcelku nevzhledná krabice
Stavba Renntransporteru trvala jen pár let a v půlce roku 1954 začal plnit své povinnosti jako rychlý převoz závodních aut. Dostávalo se mu takového zájmu fanoušků a médií, že byl skoro oblíbenější než závodní auta, která měl vozit. Jenže v roce 1955, po proslulé nejtragičtější nehodě v historii motorsportu v Le Mans, se Mercedes z okruhových závodů stáhnul a Renntransporter tak byl bez využití. Existovala idea postavit ho do muzea se závodním 300 SLR na korbě, ale tahle dvě auta dohromady by pro budovu muzea Mercedsu byla příliš těžká. V roce 1967 byl tedy originální Renntransporter sešrotován a už nikdy nebyl použit.
Modrý stroj, na který se můžeme podívat na obrázcích, je pečlivě postavená replika, za kterou stojí Mercedes-Benz Classic. Vznikla v 90. letech a je to skutečně mistrovská práce. Zda je rychlejší než originál, nevíme, ale odhadovali bychom oběma stejnou maximálku, má-li tohle být dokonalá replika. Originál si, pravda, tenhle titul drží nejspíš proto, že se nikdo o jeho získání dost dobře nepokusil. A možná k vlastní škodě, jezdit takhle rychle mezi okruhy a fabrikou po Autobahnu by i dnes jistě bylo alespoň občas leckomu k užitku...
Mercedes Renntransporter se kdysi těšil obrovskému zájmu médií. Dnes existuje jen replika
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před hodinou - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva