Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Miloš Zeman je poslední vrcholný politik, který používal Tatry. Toto jsou obě z nich
2.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tušíme, že prezidenta Zemana nebude adorovat asi tak polovina z vás, jednu věc mu ale nemůže upřít nikdo - při volbě služebních aut byl vždy patriot.
Pokud jste poslední týden nestrávili po jeskyních, víte, že i v historicky druhé přímé volbě prezidenta České republiky zvítězil Miloš Zeman. Nebudeme nyní přemítat nad tím, zda je to dobře či špatně, to přísluší politickým komentátorům. Místo toho podíváme na automobilový aspekt celé věci, který má v případě Miloše Zemana jeden pozoruhodný rozměr - jistý patriotismus v případě volby služebních vozů.
Nyní používá Škody, které zase tak zajímavé nejsou, těžko jej ale někdo může obvinit z toho, že je zvolil ve snaze zalíbit se lidu. Preference aut domácích značek jej provází po prakticky celou kariéru. Nad Superbem a Kodiaqem se nebudeme rozplývat, vrátit se dnes chceme o pořádný kus času zpátky, a sice na konec 90. let minulého století. Tehdy Zeman nejprve zastával funkci předsedy poslanecké sněmovny a později také úlohu premiéra. Z obou titulů měl právo na služební vůz nejvyšší třídy a i když sáhnout mohl po čemkoli, zvolil v obou případech český stroj - Tatru 700.
Tento model byl vůbec posledním osobním vozem kopřivnické automobilky, přičemž montáž probíhala v letech 1996 až 1999. Za tu dobu bylo vyrobeno pouze 62 kusů (dle některých pramenů 75), přičemž čtyřiadvacet vzniklo ve verzi 700-2. V té chvíli již karoserii, za kterou stál britský designér Geoff Wardle, omladil Jiří Španihel. Ten přitom dodal tuzemské limuzíně novou čelní kapotu, uvnitř pak nechyběla ani inovovaná palubní deska.
Právě tuto specifikaci Zeman používal, a to v obou případech. Jako předseda sněmovny měl totiž k dispozici exemplář se šasí č. 12075, který vznikl v roce 1997. Zatímco karoserie dostala do vínku odstín zvaný Stříbrný blesk, pod kapotu se již nastěhoval 4,4litrový osmiválec naladěný na 234 koní, který ve službě vystřídal předchozí 3,6litrovou jednotku s 200 koňmi.
Tatra 700 kromě toho dostala do vínku pětistupňovou manuální převodovku, která výše zmíněný výkon posílala pouze na zadní kola. S ohledem na hmotnost 1 840 kg asi nezaskočí relativně slabé zrychlení z klidu na stovku za 10,8 sekundy, po stránce maximální rychlosti však méně objemný osmiválec zvládal 230 km/h, ten výkonnější pak dosahoval i dvěstěpadesátky.
Stejné dispozice jsou spojené také s druhým exemplářem, který taktéž pochází z roku 1997, Úřadu vlády byl ale dodán až měsíc po stříbrném voze. Lišícím se prvkem přitom byla barva karoserie, neboť tentokrát volba padla na grafitovou čerň. Zeman přitom tento vůz používal mnohem déle než ten předchozí, a to po celou dobu premiérství, tedy v letech 1998 až 2002.
Zatímco po skončení služby Zeman veřejnosti zamířil na vysočinu, černá Tatra 700 byla předána Národnímu technickému muzeu, kde si jej dodnes můžete prohlédnout včetně dalších vozů značky. Patří mezi ně přitom i ten první vyrobený, tedy NW Präsident z roku 1898. Příchod pro změnu posledního modelu značky tak celý kruh symbolicky uzavřel.
My dodáme, že vůz byl muzeu předán až v roce 2009, do té doby jej po Zemanovi užívalo ještě ministerstvo pro místní rozvoj. Pohled na šasí č. 12077 přitom naznačuje, že jde o osmý vyrobený exemplář od konce, stříbrná limuzína pak otevřela poslední desítku automobilky. Miloš Zeman se tak stal uživatelem hned dvou z posledních deseti vyrobených osobních Tater a úplně posledním vrcholným politikem, který do těchto strojů usedal.
Podívejte se na oba z nich na aktuálnějších i historických „zemanovských” fotkách níže. V té době byl zájem o Tatru 700 nicotný, dnes jsou dochované exempláře nadmíru ceněné. A pokud by se objevila v prodeji některá ze sedmistovek, které používal Miloš Zeman, cenové nabídky by jistě zamířily ještě výše...
Tuto Tatru 700-2 používal Miloš Zeman coby Předseda poslanecké sněmovny na sklonku roku 1997 a na počátku roku 1998
S tímto exemplářem byl pro změnu spojován už jako premiér, a to v období 1998-2002
Nyní si kdysi vládní Tatru, jíž po Zemanovi převzalo ještě ministerstvo pro místní rozvoj, můžeme prohlédnout v Národním technickém muzeu
Zdroje: Tatra700.cz, Auta 5P
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 3 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
18.3.2024 - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
19.3.2024 - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
19.3.2024 - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.18. 12:19 - M.Z.
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 12:02 - denis
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 11:26 - jerry
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB