Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Mini Quattro je dokonalá kapesní raketa, má 870 koní v... ničem
14.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Pravda, z původního Mini tu mnoho nezbylo, na působivosti nacpání tak obřího potenciálu do prostoru britského miniautíčka to ale ni nemění.
Původní Mini vznikalo jako ekonomické auto s důrazem na schopnost za pár liber přepravit čtyři lidi. Proto má také motor vpředu napříč. Přesto se z něj za léta stal fenomén, který pohltil obrovskou řadu lidí - závodníky nevyjímaje. A ani fanoušky Audi, soudě dle stroje nazvaného Mini Quattro, který máme dnes před sebou.
Autor stavby nikoli nepodobné Trabantu Turbo Quattro si říká Brede Alnes a pochází z Norska. Na rozdíl od východoněmecké legendy tady ale ze skutečného Mini zůstalo ještě méně - krom pár detailů je to jen silueta, ani karoserie nepochází z původního Mini. Jde o zakázkově upravenou laminátová slupka od firmy Z-Cars a je připevněna na trubkovém rámu, který tvoří šasí auta. A tím výčet věcí, pro které tohle auto není tak úplně Mini, jen začíná.
Základem je motor - původní litrový tříválec udělal místo 2,5l řadovému pětiválci Audi 07K/EA855, tedy motoru do Passatu, Golfu a Jetty pro severoamerický trh. Ani na něm toho moc sériového nezbylo - jsou tu písty značky JD, frézovaná kliková hřídel, konverze na systém mazání se suchou klikovou skříní, zakázkové sání i svody a zejména turbo Precision 64/68. Samozřejmostí je nová, zakázková řídící jednotka a výsledkem je 870 koní a 1 014 Nm. Zajímavé ovšem je, že motor je pořád pod přední kapotou, nestěhoval se doprostřed.
Síla putuje na manuální šestikvalt 02Q z Audi A3 TDI, ovšem dostala dvoutalířovou spojku Tilton. Maximální rychlost je 268,7 km/h při 8 tisících otáčkách za minutu - na turbomotor s takhle ohromným výkonem a tedy jistě vysokým plnicím tlakem to jsou vážně slušné otáčky. Pokud by se vám nechtělo počítat, motor má 350,8 koní na litr.
Zbytek přenosového ústrojí pochází také z Audi A3; je to v podstatě quattro se spojkou Haldex, ovšem samozřejmě doznalo úprav. Firma GKN dodala zakázkové poloosy a Haldex byl upraven tak, aby udržoval rozložení výkonu 50/50. Z Audi A3 pocházejí náboje kol, ovšem tlumiče dodal Bilstein a zbytek dílů podvozku byl vyroben zakázkově firmou Mobek Racing.
O zpomalení se vpředu starají brzdy AP Racing se čtyřpístkovými třmeny a 310mm kotouči, vzadu jsou třmeny z Audi S3 a kotouče značky EBC. AP Racing stojí také za brzdovým válcem a hydraulickým ovládáním spojky, brzdové destičky tu jsou Ferodo S3000. Na zemi to všechno drží 15" kola s pneumatikami Avon 230/55 R15.
Uvnitř najdeme kromě již zmíněného prostorového rámu, postaveného z bezešvých trubek o průměru 38 a 42 mm, také dvě závodní sedačky, dvě sady závodních pásů a dva hasicí přístroje, to všechno značky Sparco. Stejná firma dodala volant a budíky pochází od Auto Meteru. Jak stojí i výše, karoserie je laminátová a má karbonové sání na střeše, plexisklová boční a zadní okna a zrcátka údajně z Formule 1.
Pokud si říkáte, že na ježdění pro zábavu to je trochu jako jít s kanónem na vrabce, nutno dodat, že tohle auto závodilo. Má posvěcení Norské asociace závodních aut z roku 2016, takže může závodit v adekvátní kategorii. Bylo ještě před pár dny na prodej, ale pokud jsme vzbudili váš zájem, vězte, že už je prodáno. Majitele změnilo za 33 tisíc liber, tedy asi 1,05 milionu korun - na 870koňový stroj to není zase tak šílená cena...
Tohle závodní "ne-Mini" nabídne 870 koní a můžete s ním závodit
Starší fotky z webu Speedhunters ukazují auto detailněji, ale jsou z roku 2012, kdy pod kapotou byl ještě slabší čtyřválec. Zbytek by se ale příliš lišit neměl
Zdroje: Road & Track, Speedhunters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před hodinou - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 08:28 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch