Multifunkční volant není až tak starý vynález, jeho autor pokořil Mercedes i Porsche

Může se zdát, že multifunkční volant je v autech už odpradávna, ale není tomu tak. Jde o vcelku moderní vynález muže, který svými technickými inovacemi překonal nejen třícípou hvězdu, ale třeba i Porsche.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Multifunkční volant není až tak starý vynález, jeho autor pokořil Mercedes i Porsche

1.2.2020 | Petr Prokopec

Multifunkční volant není až tak starý vynález, jeho autor pokořil Mercedes i Porsche

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Může se zdát, že multifunkční volant je v autech už odpradávna, ale není tomu tak. Jde o vcelku moderní vynález muže, který svými technickými inovacemi překonal nejen třícípou hvězdu, ale třeba i Porsche.


Pokud jste ještě neviděli snímek Únos aut, měli byste tento filmový rest co nejdříve napravit. Pravda, nejde o žádné velké umělecké dílo, neboť zápletka je triviální a některé herecké výkony poněkud prkenné. Navíc nejde o nákladnou hollywoodskou produkci, nýbrž o dílo Němců z roku 1980. Nicméně mnohé hlášky jako „čtyřicet Poršů“ se staly legendárními. S hlavním představitelem Berndem Stephanem pak doslova srostl Jiří Schmitzer, který mu v českém znění dodal hlas. Zejména se tu však ukázaly dva ojedinělé automobilové klenoty.

Děj filmu prozrazovat nebudeme, samotná auta si však proklepnout můžeme. Prvním je Mercedes CW311, jehož osud jsme podrobně zmapovali již dříve. Pro nás je v tuto chvíli podstatné, že za jeho zrodem stáli Rainer Buchmann z tuningové společnosti bb Auto Exclusiv Service a Eberhard Schulz. Ten v daný moment pracoval jako vývojář u Porsche, nicméně ve volném čase přemýšlel o nástupci Mercedesu 300 SL. Společně s Buchmannem tak skoro na koleni dali za pomoci dílů obou zmíněných značek dohromady prototyp.

Šestiletý vývoj skončil v roce 1978 prezentací na frankfurtském autosalonu, kde se kupé s působivým koeficientem odporu vzduchu (Cd 0,311), který mu dal název, objevilo s velkým logem b+b. Zároveň však jeho příď zdobila třícípá hvězda, kterou oba pánové na vůz nasadili bez svolení značky. Na žalobu ovšem nedošlo, neboť Mercedes byl ohromen úspěchem. Kupé však přesto do výroby nepustil, jakkoliv bylo plně pojízdné. To deklaruje právě německý snímek, kde se za volantem vyskytuje dokonce Niki Lauda.

Účast vozu tím ve filmu končí, my jej proto opustíme a vypravíme se hned k tomu následujícímu, jímž je Porsche 911 Turbo Targa Rainbow. Také za ním stojí Buchmann, který opětovně prokázal své technické nadání, jakkoliv to na první pohled nevypadá. Pokud totiž neznáte pozadí, snadno byste mohli dojít k názoru, že firma bb pouze vůz ze Zuffenhausenu osadila grafickými polepy, pro někoho navíc nevkusnými. Ovšem je třeba dodat, že v roce 1980 značka verzi Turbo Targa nevyráběla.

Buchmann tak několik let před samotným Porsche vyrukoval s vyšším výkonem, který spároval s odnímatelným střešním panelem. Konverze přitom startovala u standardního provedení Targa, jenž se následně dočkalo přeplňovaného motoru. Spolu s ním dorazily i zesílené prahy, stejně jako rozšířený bodykit. Ten byl navíc firmou bb ještě lehce modifikován. Svět byl uchvácen, stejně jako Lauda, který se tímto vozem projel rovněž, jen již nikoliv v samotném filmu.

Tímto dáme Únosu aut sbohem a přesuneme se k Buchmannovi, kterého bychom skutečně mohli považovat za utajeného génia. Kromě tuningu totiž stojí za vznikem celé řady prvků, kterými jsou napěchované teprve moderní vozy. Řeč je o digitálních kokpitech, multifunkčních volantech a parkovacích senzorech. S těmi Buchmann vyrukoval již na přelomu 70. a 80. let, přičemž by se s lehkou nadsázkou dalo říci, že bez onoho Porsche by dorazily mnohem déle.

Unikátní Targa totiž vznikla již v roce 1976 pro účely Polaroidu, což vysvětluje i onen duhový polep. Buchmann si přitom s firmou sedl a následně za pomoci elektronického experta Petera Roggendorfa osadil svůj Volkswagen Golf vpředu i vzadu akustickými senzory, stejně jako kamerou SX-70 Sonar Onestep právě od Polaroidu. Výsledkem byl na centimetr přesný parkovací systém, jenž už v roce 1978 umožňoval audiovizuální kontrolu.

Buchmann zamýšlel systém prodat Mercedesu, ten však odmítl s tím, že netouží po digitálním voze. Je přitom otázkou, zda třícípou hvězdu pouze rozohnilo, že byla již podruhé zostuzena někým mimo automobilku. Buchmann nicméně pokračoval ve spolupráci s Roggendorfem a již o rok později ve Frankfurtu představili digitální kokpit DINFOS, který zobrazoval bezpočet informací o voze, stejně jako třeba varování před ledem či pozdrav.

Digitální palubce zajistil Buchmann obrovskou popularitu deseti Volkswageny Golf, které se kromě inovativního interiéru a zakázkového bodykitu dočkaly především laku Iriodin. Tedy barvy měnící odstín v závislosti na úhlu světla. Tato série byla přitom vůbec prvními automobily na světě, na které se lak vyvinutý firmou Merck objevil. Pro Buchmanna šlo ale stále jen o předehru před absolutním vrcholem.

Šéf tuningové firmy bb si totiž nechal v roce 1983 patentovat multifunkční volant. Čtyřramenný kousek navíc spároval se zmíněným digitálním kokpitem, díky čemuž šestice tlačítek zajišťovala přístup k až 32 funkcím. Něco takového je v mnoha levnějších vozech nevídané dodnes, Buchmann však již takové vymoženosti svým zákazníkům nabízel před takřka 40 lety. Nebylo to však zadarmo, a to byl problém.

Je totiž třeba dodat, že jen systém DINFOS stál polovinu toho, za co jste pořídili samotný Golf. A pokud jste přihodili další inovace včetně laku Iridion, rázem jste byli v astronomických výšinách. A jakkoliv se zejména ve druhé půli 80. let rozjela velká tuningová horečka, lidé toužili hlavně po levných vizuálních modifikacích. Buchmann tak v roce 1986 zavřel krám, aby se sice o 28 let později vrátil znovu s „duhovým“ Porsche, to však již bylo pouhým vizuálním mementem jeho někdejší slávy.


Multifunkční volant není až tak starý vynález, jeho autor pokořil Mercedes i Porsche - 1 - BB Rainer Buchmann 01Multifunkční volant není až tak starý vynález, jeho autor pokořil Mercedes i Porsche - 2 - BB Rainer Buchmann 02
Rainer Buchmann založil tuningovou firmu bb...

Multifunkční volant není až tak starý vynález, jeho autor pokořil Mercedes i Porsche - 3 - BB Rainer Buchmann 03Multifunkční volant není až tak starý vynález, jeho autor pokořil Mercedes i Porsche - 4 - BB Rainer Buchmann 04
...jejíž vozy zazářily ve snímku Únos aut

Multifunkční volant není až tak starý vynález, jeho autor pokořil Mercedes i Porsche - 5 - BB Rainer Buchmann 05Multifunkční volant není až tak starý vynález, jeho autor pokořil Mercedes i Porsche - 6 - BB Rainer Buchmann 06
Buchmann mimo to v roce 1978 přišel s parkovacím systémem...

Multifunkční volant není až tak starý vynález, jeho autor pokořil Mercedes i Porsche - 7 - BB Rainer Buchmann 07Multifunkční volant není až tak starý vynález, jeho autor pokořil Mercedes i Porsche - 8 - BB Rainer Buchmann 08
...o rok později s digitální palubkou...

Multifunkční volant není až tak starý vynález, jeho autor pokořil Mercedes i Porsche - 9 - BB Rainer Buchmann 09Multifunkční volant není až tak starý vynález, jeho autor pokořil Mercedes i Porsche - 10 - BB Rainer Buchmann 10Multifunkční volant není až tak starý vynález, jeho autor pokořil Mercedes i Porsche - 11 - BB Rainer Buchmann 11Multifunkční volant není až tak starý vynález, jeho autor pokořil Mercedes i Porsche - 12 - BB Rainer Buchmann 12
...a v roce 1983 dokonce s multifunkčním displejem

Multifunkční volant není až tak starý vynález, jeho autor pokořil Mercedes i Porsche - 13 - BB Rainer Buchmann 13Multifunkční volant není až tak starý vynález, jeho autor pokořil Mercedes i Porsche - 14 - BB Rainer Buchmann 14
Návrat na scénu v roce 2014 se ale již obešel bez inovací

Zdroj: bb Auto Exclusiv Service

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.