Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejnepravděpodobnější místo světa skrývalo vzácný Mercedes. S úžasnou historií
18.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Když se svého času drahé a výjimečné auto najde v Americe nebo Evropě, není to zas až tak překvapivé. Tento vůz ale skoro 60 let chátral na Kubě.
Nad některými nálezy aut zůstává rozum stát. Nedávno jsme se podivovali objevu dnes již prakticky neznámého španělského sporťáku, který byl svého času vůbec nejrychlejším autem světa. Po dekády se skrýval v jedné americké garáži, kterou majitelé používali spíše jako odkladiště nepotřebného harampádí. A mezi ním nechávali stát i tak vzácný vůz.
Byla to ale aspoň Amerika, kam taková auta mířila snad kdykoli v průběhu poslední stovky let. Dnes se ovšem přesuneme na nepříliš vzdálenou Kubu, kam během posledních dekád mířily hlavně srdečné pozdravy z Ruska. Po celé minulé století ale Kuba nebyla jen komunistickým skanzenem. Ještě v 50. letech se tam pořádaly závody špičkových aut v podobě, v jaké je známe ze zbytku světa a některé z těchto vozů tam zůstaly uvězněny. V tomto případě doslova.
V jedné stodole tak byl nalezen dnes již legendární Mercedes-Benz 300 SL alias Gullwing. Či spíše jeho zbytky, neboť i ve srovnání s výše zmíněným španělským sporťákem je ten německý v opravdu žalostném stavu. To ale ve výsledku vlastně není až tak překvapivé, neboť na Kubě nebyly pro tento model k dispozici náhradní díly a dovézt je šlo asi tak jako prakticky cokoli „západního” - nijak.
Gullwing tedy postupně chátral až do současné podoby. Nyní by se měl dočkat renovace, která rozhodně nebude levná, majiteli se ale stoprocentně vyplatí. Dá se totiž předpokládat, že právě tato třístovka dosáhne hodnoty několika desítek či dokonce možná i stovek milionů korun. Jde totiž o exemplář, se kterým Amando García Cifuentes vyhrál v roce 1957 závod Sagua-La Habana.
Cifuentes se narodil v roce 1931 ve španělském Madridu, ovšem jeho rodiče byli nemalou měrou zaháčkováni v podnikání na Kubě. Jeho matka totiž pocházela z rodiny, která na ostrově vlastnila továrnu na zpracování tabáku, otec byl pro změnu dědicem firmy La Champanera. Amando García měl tedy ideální zázemí k tomu, aby se mohl již odmala realizovat za volantem.
Stran financí byl jeho devizou i nesporný talent, přičemž po emigraci rodiny na Kubu byl vnímán jako místní velmi slibná naděje, i přes onen španělský původ. Veškeré jeho úspěchy ovšem byly zapomenuty po 24. únoru 1958, kdy se jela Velká cena Kuby. V té se měl Cifuentes utkat s pětinásobným světovým šampionem Juanem Manuelem Fangio a Stirlingem Mossem.
Nicméně Fangio byl v předvečer závodu unesen z hotelu, do závodu tedy nenastoupil. Pořadatelé se přitom tímto incidentem nenechali odradit a nechali jezdce odstartovat. Cifuentes byl po šesti kolech třetí za Mossem a Mastenem Gregorym, nicméně poté ztratil kontrolu nad vozem a vlétl do davu. Výsledkem nehody bylo šest mrtvých a čtyřicet ztraněných.
Sám Cifuentes skončil v nemocnici, kde jej dokonce po svém propuštění únosci navštívil i Fangio. Ten mu měl prý sdělit, že díky únosu je velmi pravděpodobně naživu, neboť kdyby odstartoval, nejspíše by se s Amando Garcíem pral o čelní příčky a nehoda by tak mohla být ještě závažnější. To jsou ovšem jen fabulace.
Cifuentes se pak sice na okruhy vrátil, nicméně krátce po jeho nehodě začala kubánská revoluce. Závodění bylo na ostrově považováno za nepřijatelné, Amando García se tedy nakonec vrátil do rodného Španělska, kde se překvapivě přeprofiloval na rallyového jezdce. Kariéru pak ukončil v roce 1967, tedy v době, kdy byl již jeho vítězný Mercedes zavalen prachem. A musel čekat dalších 50 let na objevení...
V tomto zbědovaném stavu byl německý sporťák nalezen
A takto vypadali Mercedes-Benz 300 SL a Amando García Cifuentes v roce 1957, kdy španělský jezdec vyhrál závod Sagua-La Habana. Ano, takové věci se na Kubě ještě v 50. letech konaly, na dalších fotkách vidíte i jiné vozy té éry
Zdroj: Coge Tu Carro
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 2 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 3 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 5 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva