Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejnepravděpodobnější místo světa skrývalo vzácný Mercedes. S úžasnou historií
18.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Když se svého času drahé a výjimečné auto najde v Americe nebo Evropě, není to zas až tak překvapivé. Tento vůz ale skoro 60 let chátral na Kubě.
Nad některými nálezy aut zůstává rozum stát. Nedávno jsme se podivovali objevu dnes již prakticky neznámého španělského sporťáku, který byl svého času vůbec nejrychlejším autem světa. Po dekády se skrýval v jedné americké garáži, kterou majitelé používali spíše jako odkladiště nepotřebného harampádí. A mezi ním nechávali stát i tak vzácný vůz.
Byla to ale aspoň Amerika, kam taková auta mířila snad kdykoli v průběhu poslední stovky let. Dnes se ovšem přesuneme na nepříliš vzdálenou Kubu, kam během posledních dekád mířily hlavně srdečné pozdravy z Ruska. Po celé minulé století ale Kuba nebyla jen komunistickým skanzenem. Ještě v 50. letech se tam pořádaly závody špičkových aut v podobě, v jaké je známe ze zbytku světa a některé z těchto vozů tam zůstaly uvězněny. V tomto případě doslova.
V jedné stodole tak byl nalezen dnes již legendární Mercedes-Benz 300 SL alias Gullwing. Či spíše jeho zbytky, neboť i ve srovnání s výše zmíněným španělským sporťákem je ten německý v opravdu žalostném stavu. To ale ve výsledku vlastně není až tak překvapivé, neboť na Kubě nebyly pro tento model k dispozici náhradní díly a dovézt je šlo asi tak jako prakticky cokoli „západního” - nijak.
Gullwing tedy postupně chátral až do současné podoby. Nyní by se měl dočkat renovace, která rozhodně nebude levná, majiteli se ale stoprocentně vyplatí. Dá se totiž předpokládat, že právě tato třístovka dosáhne hodnoty několika desítek či dokonce možná i stovek milionů korun. Jde totiž o exemplář, se kterým Amando García Cifuentes vyhrál v roce 1957 závod Sagua-La Habana.
Cifuentes se narodil v roce 1931 ve španělském Madridu, ovšem jeho rodiče byli nemalou měrou zaháčkováni v podnikání na Kubě. Jeho matka totiž pocházela z rodiny, která na ostrově vlastnila továrnu na zpracování tabáku, otec byl pro změnu dědicem firmy La Champanera. Amando García měl tedy ideální zázemí k tomu, aby se mohl již odmala realizovat za volantem.
Stran financí byl jeho devizou i nesporný talent, přičemž po emigraci rodiny na Kubu byl vnímán jako místní velmi slibná naděje, i přes onen španělský původ. Veškeré jeho úspěchy ovšem byly zapomenuty po 24. únoru 1958, kdy se jela Velká cena Kuby. V té se měl Cifuentes utkat s pětinásobným světovým šampionem Juanem Manuelem Fangio a Stirlingem Mossem.
Nicméně Fangio byl v předvečer závodu unesen z hotelu, do závodu tedy nenastoupil. Pořadatelé se přitom tímto incidentem nenechali odradit a nechali jezdce odstartovat. Cifuentes byl po šesti kolech třetí za Mossem a Mastenem Gregorym, nicméně poté ztratil kontrolu nad vozem a vlétl do davu. Výsledkem nehody bylo šest mrtvých a čtyřicet ztraněných.
Sám Cifuentes skončil v nemocnici, kde jej dokonce po svém propuštění únosci navštívil i Fangio. Ten mu měl prý sdělit, že díky únosu je velmi pravděpodobně naživu, neboť kdyby odstartoval, nejspíše by se s Amando Garcíem pral o čelní příčky a nehoda by tak mohla být ještě závažnější. To jsou ovšem jen fabulace.
Cifuentes se pak sice na okruhy vrátil, nicméně krátce po jeho nehodě začala kubánská revoluce. Závodění bylo na ostrově považováno za nepřijatelné, Amando García se tedy nakonec vrátil do rodného Španělska, kde se překvapivě přeprofiloval na rallyového jezdce. Kariéru pak ukončil v roce 1967, tedy v době, kdy byl již jeho vítězný Mercedes zavalen prachem. A musel čekat dalších 50 let na objevení...
V tomto zbědovaném stavu byl německý sporťák nalezen
A takto vypadali Mercedes-Benz 300 SL a Amando García Cifuentes v roce 1957, kdy španělský jezdec vyhrál závod Sagua-La Habana. Ano, takové věci se na Kubě ještě v 50. letech konaly, na dalších fotkách vidíte i jiné vozy té éry
Zdroj: Coge Tu Carro
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva