Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejnepravděpodobnější místo světa skrývalo vzácný Mercedes. S úžasnou historií
18.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Když se svého času drahé a výjimečné auto najde v Americe nebo Evropě, není to zas až tak překvapivé. Tento vůz ale skoro 60 let chátral na Kubě.
Nad některými nálezy aut zůstává rozum stát. Nedávno jsme se podivovali objevu dnes již prakticky neznámého španělského sporťáku, který byl svého času vůbec nejrychlejším autem světa. Po dekády se skrýval v jedné americké garáži, kterou majitelé používali spíše jako odkladiště nepotřebného harampádí. A mezi ním nechávali stát i tak vzácný vůz.
Byla to ale aspoň Amerika, kam taková auta mířila snad kdykoli v průběhu poslední stovky let. Dnes se ovšem přesuneme na nepříliš vzdálenou Kubu, kam během posledních dekád mířily hlavně srdečné pozdravy z Ruska. Po celé minulé století ale Kuba nebyla jen komunistickým skanzenem. Ještě v 50. letech se tam pořádaly závody špičkových aut v podobě, v jaké je známe ze zbytku světa a některé z těchto vozů tam zůstaly uvězněny. V tomto případě doslova.
V jedné stodole tak byl nalezen dnes již legendární Mercedes-Benz 300 SL alias Gullwing. Či spíše jeho zbytky, neboť i ve srovnání s výše zmíněným španělským sporťákem je ten německý v opravdu žalostném stavu. To ale ve výsledku vlastně není až tak překvapivé, neboť na Kubě nebyly pro tento model k dispozici náhradní díly a dovézt je šlo asi tak jako prakticky cokoli „západního” - nijak.
Gullwing tedy postupně chátral až do současné podoby. Nyní by se měl dočkat renovace, která rozhodně nebude levná, majiteli se ale stoprocentně vyplatí. Dá se totiž předpokládat, že právě tato třístovka dosáhne hodnoty několika desítek či dokonce možná i stovek milionů korun. Jde totiž o exemplář, se kterým Amando García Cifuentes vyhrál v roce 1957 závod Sagua-La Habana.
Cifuentes se narodil v roce 1931 ve španělském Madridu, ovšem jeho rodiče byli nemalou měrou zaháčkováni v podnikání na Kubě. Jeho matka totiž pocházela z rodiny, která na ostrově vlastnila továrnu na zpracování tabáku, otec byl pro změnu dědicem firmy La Champanera. Amando García měl tedy ideální zázemí k tomu, aby se mohl již odmala realizovat za volantem.
Stran financí byl jeho devizou i nesporný talent, přičemž po emigraci rodiny na Kubu byl vnímán jako místní velmi slibná naděje, i přes onen španělský původ. Veškeré jeho úspěchy ovšem byly zapomenuty po 24. únoru 1958, kdy se jela Velká cena Kuby. V té se měl Cifuentes utkat s pětinásobným světovým šampionem Juanem Manuelem Fangio a Stirlingem Mossem.
Nicméně Fangio byl v předvečer závodu unesen z hotelu, do závodu tedy nenastoupil. Pořadatelé se přitom tímto incidentem nenechali odradit a nechali jezdce odstartovat. Cifuentes byl po šesti kolech třetí za Mossem a Mastenem Gregorym, nicméně poté ztratil kontrolu nad vozem a vlétl do davu. Výsledkem nehody bylo šest mrtvých a čtyřicet ztraněných.
Sám Cifuentes skončil v nemocnici, kde jej dokonce po svém propuštění únosci navštívil i Fangio. Ten mu měl prý sdělit, že díky únosu je velmi pravděpodobně naživu, neboť kdyby odstartoval, nejspíše by se s Amando Garcíem pral o čelní příčky a nehoda by tak mohla být ještě závažnější. To jsou ovšem jen fabulace.
Cifuentes se pak sice na okruhy vrátil, nicméně krátce po jeho nehodě začala kubánská revoluce. Závodění bylo na ostrově považováno za nepřijatelné, Amando García se tedy nakonec vrátil do rodného Španělska, kde se překvapivě přeprofiloval na rallyového jezdce. Kariéru pak ukončil v roce 1967, tedy v době, kdy byl již jeho vítězný Mercedes zavalen prachem. A musel čekat dalších 50 let na objevení...
V tomto zbědovaném stavu byl německý sporťák nalezen
A takto vypadali Mercedes-Benz 300 SL a Amando García Cifuentes v roce 1957, kdy španělský jezdec vyhrál závod Sagua-La Habana. Ano, takové věci se na Kubě ještě v 50. letech konaly, na dalších fotkách vidíte i jiné vozy té éry
Zdroj: Coge Tu Carro
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 5 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 7 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 8 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 10 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda