Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejnepravděpodobnější místo světa skrývalo vzácný Mercedes. S úžasnou historií
18.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Když se svého času drahé a výjimečné auto najde v Americe nebo Evropě, není to zas až tak překvapivé. Tento vůz ale skoro 60 let chátral na Kubě.
Nad některými nálezy aut zůstává rozum stát. Nedávno jsme se podivovali objevu dnes již prakticky neznámého španělského sporťáku, který byl svého času vůbec nejrychlejším autem světa. Po dekády se skrýval v jedné americké garáži, kterou majitelé používali spíše jako odkladiště nepotřebného harampádí. A mezi ním nechávali stát i tak vzácný vůz.
Byla to ale aspoň Amerika, kam taková auta mířila snad kdykoli v průběhu poslední stovky let. Dnes se ovšem přesuneme na nepříliš vzdálenou Kubu, kam během posledních dekád mířily hlavně srdečné pozdravy z Ruska. Po celé minulé století ale Kuba nebyla jen komunistickým skanzenem. Ještě v 50. letech se tam pořádaly závody špičkových aut v podobě, v jaké je známe ze zbytku světa a některé z těchto vozů tam zůstaly uvězněny. V tomto případě doslova.
V jedné stodole tak byl nalezen dnes již legendární Mercedes-Benz 300 SL alias Gullwing. Či spíše jeho zbytky, neboť i ve srovnání s výše zmíněným španělským sporťákem je ten německý v opravdu žalostném stavu. To ale ve výsledku vlastně není až tak překvapivé, neboť na Kubě nebyly pro tento model k dispozici náhradní díly a dovézt je šlo asi tak jako prakticky cokoli „západního” - nijak.
Gullwing tedy postupně chátral až do současné podoby. Nyní by se měl dočkat renovace, která rozhodně nebude levná, majiteli se ale stoprocentně vyplatí. Dá se totiž předpokládat, že právě tato třístovka dosáhne hodnoty několika desítek či dokonce možná i stovek milionů korun. Jde totiž o exemplář, se kterým Amando García Cifuentes vyhrál v roce 1957 závod Sagua-La Habana.
Cifuentes se narodil v roce 1931 ve španělském Madridu, ovšem jeho rodiče byli nemalou měrou zaháčkováni v podnikání na Kubě. Jeho matka totiž pocházela z rodiny, která na ostrově vlastnila továrnu na zpracování tabáku, otec byl pro změnu dědicem firmy La Champanera. Amando García měl tedy ideální zázemí k tomu, aby se mohl již odmala realizovat za volantem.
Stran financí byl jeho devizou i nesporný talent, přičemž po emigraci rodiny na Kubu byl vnímán jako místní velmi slibná naděje, i přes onen španělský původ. Veškeré jeho úspěchy ovšem byly zapomenuty po 24. únoru 1958, kdy se jela Velká cena Kuby. V té se měl Cifuentes utkat s pětinásobným světovým šampionem Juanem Manuelem Fangio a Stirlingem Mossem.
Nicméně Fangio byl v předvečer závodu unesen z hotelu, do závodu tedy nenastoupil. Pořadatelé se přitom tímto incidentem nenechali odradit a nechali jezdce odstartovat. Cifuentes byl po šesti kolech třetí za Mossem a Mastenem Gregorym, nicméně poté ztratil kontrolu nad vozem a vlétl do davu. Výsledkem nehody bylo šest mrtvých a čtyřicet ztraněných.
Sám Cifuentes skončil v nemocnici, kde jej dokonce po svém propuštění únosci navštívil i Fangio. Ten mu měl prý sdělit, že díky únosu je velmi pravděpodobně naživu, neboť kdyby odstartoval, nejspíše by se s Amando Garcíem pral o čelní příčky a nehoda by tak mohla být ještě závažnější. To jsou ovšem jen fabulace.
Cifuentes se pak sice na okruhy vrátil, nicméně krátce po jeho nehodě začala kubánská revoluce. Závodění bylo na ostrově považováno za nepřijatelné, Amando García se tedy nakonec vrátil do rodného Španělska, kde se překvapivě přeprofiloval na rallyového jezdce. Kariéru pak ukončil v roce 1967, tedy v době, kdy byl již jeho vítězný Mercedes zavalen prachem. A musel čekat dalších 50 let na objevení...
V tomto zbědovaném stavu byl německý sporťák nalezen
A takto vypadali Mercedes-Benz 300 SL a Amando García Cifuentes v roce 1957, kdy španělský jezdec vyhrál závod Sagua-La Habana. Ano, takové věci se na Kubě ještě v 50. letech konaly, na dalších fotkách vidíte i jiné vozy té éry
Zdroj: Coge Tu Carro
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 4 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před hodinou - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 3 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 4 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 5 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 16:22 - Truck Daškam
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22