Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Štáb hledal pěkné místo na focení a narazil na starou farmu. Podívejte se, co skrývala
7.9.2018 | Petr Prokopec
Představte si, že hledáte ideální lokaci pro pořízení fotek. A najednou zakopnete o stodolu plnou aut a vzácných aut a experimentálních strojů, které jinde na světě neexistují.
Za sebou máme letní prázdniny, během kterých byl už asi popadesáté reprízován televizní seriál Chalupáři. Z našeho úhlu pohledu je zajímavý snad jen poslední díl, kdy dojde na filmovou svatbu Jiřího Schmitzera a Hany Maciuchové. Jako dar totiž dostanou auto objevené ve stodole. Tedy veterána vyrobeného před první světovou válkou, který je tak trochu důkazem, že o podobné štěstí lze zakopnout také u nás.
Ve většině případů jsou ovšem podobné stodolové nálezy spojené se Spojenými státy, případně také s Velkou Británií. Do ostrovního království se vypravíme i dnes, a to konkrétně na farmu ležící ve skotském hrabství Peeblesshire ležícím nedaleko Edinburghu. Právě tam se vypravil štáb, který hledal ideální lokalitu pro pořízení fotografií. Přitom ovšem čirou náhodou zakopl o sbírku vzácných exemplářů Land Roveru.
Majitel usedlosti byl sběratelem především raných Range Roverů a Land Roverů Discovery, přičemž dva tucty vozidel pochází z 50. let minulého století. Tato sbírka, která zahrnuje i užitkové stroje, s nichž třeba sněžná rolba Snow Trac účinkovala i v několika televizních pořadech, byla opečována s velkou pozorností. Kromě toho tu ovšem máme ještě obsah oné stodoly, kde jsou jedinou ochranou karoserií uložených aut nánosy prachu.
Je vskutku překvapivé, proč se majitel k několika vozům zachoval poměrně macešsky. Nejde totiž o žádné tuctovky, stojí zde třeba Land Rover Series IIA Lightweight z roku 1968, jenž nikdy nebyl zaregistrován pro silniční použití. A jehož tachometr se nejspíše nikdy ani nepohnul. Za ono půlstoletí ostatně byla vyměněna pouze plátěná střecha, neboť ta stará se rozpadla.
Odlehčené provedení přitom mezi fanoušky Land Roveru působí jako mýtus, o kterém se vyprávějí neuvěřitelné příběhy. Původně totiž bylo určeno jen pro vození vojenských pohlavárů na slavnostních přehlídkách. Nyní by tento exemplář prý měl projít rozsáhlou renovací, po které má zamířit do prodeje. Pokud se tak opravdu stane, můžeme očekávat opravdu nemalý zájem.
Oprav se pak má dočkat také Land Rover 110 z roku 1985, jehož dokumentace prozrazuje, že automobilka jej používala jako testovací mulu. Zda ovšem továrnu v Solihullu vůz opustil v současné formě, tedy jako platforma pro vysokozdvižnou plošinu, není známo. Ví se ovšem tolik, že Land Rover u tohoto kusu testoval tuhost a pevnost šasí.
Zmínit pak lze ještě jeden vůz, ten ale již s Land Roverem nemá pranic společného. Jde o experimentální prototyp vozu, který byl zamýšlen jako pozemní podpora na letištích. Původně byl osazen motorem od Rolls-Royce, kdy označení SRV1 odkazuje na dvanáctiválec Meteor. V takovém případě by motor produkoval 600 koní a 1 972 Nm.
Je však otázkou, zda dvanáctiválec skutečně byl použit, neboť i součástí tohoto stroje je technická dokumentace, která odkazuje na menší osmiválec, nicméně znovu s logem RR. Zapotřebí tedy bude ještě další ověřování, ke kterému rozhodně nebude stačit jen zvednutí kapoty. Pohonná jednotka, která by měla utáhnout letadlo, totiž aktuálně chybí.
Lze již jen dodat, že stejně jako odlehčený Land Rover projdou i zbývající dva britské stroje renovací. Ta pak ostatně čeká i na neskutečně vzácný Schmidt Unimog Snow Blower, kterých mělo vzniknout jen pár a z nichž prý žádný nepřežil. Přesto jeden takový na skotské farmě rovněž nechybí. Ač se to tedy nezdá, máme tu jeden z nejzajímavějších nálezů této dekády.
Na skotské farmě byl nalezen vzácný Snow Trac...
...či ještě vzácnější Land Rover Series IIA Lightweight...
...nebo platforma pro vysokozdvižnou plošinu, rovněž od Land Roveru
Kromě toho nechybí ani experimentální letištní stroj SRV1, který měl užívat dvanáctiválec značky Rolls-Royce
Zdroj: Auto Classics
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 7 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 8 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 10 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 11 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda