Reklama

Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty

Jistě, po bitvě je každý generál. I tak je zajímavé se s odstupem času podívat na rozdíly v průměrných cenách některých žádaných klasických aut v letech 2008 a 2018.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty

17.9.2018 | Mirek Mazal

Jistě, po bitvě je každý generál. I tak je zajímavé se s odstupem času podívat na rozdíly v průměrných cenách některých žádaných klasických aut v letech 2008 a 2018.

Klasické poučky hovoří o tom, že koupě auta je nejhorší investice, jakou může člověk udělat. Utrácet za osobní vůz je spíše věc osobního pohodlí, než dobře promyšlené uložení finančních prostředků. Tyto skutečnosti platí, ale jen v rámci běžného trhu, protože použít Škodu Octavia TDI jako úložiště peněz může jen střelec, který vůz zakonzervuje do stodoly na příštích několik desetiletí a bude doufat, že pak jej někdo ocení. Stát se to může, ale nemusí.

Automobilové prostředí ovšem není jen věcí obyčejných automobilů. Kromě běžných dopravních prostředků sloužících k prostému přemístění mezi dvěma body existují také ceněné automobily, jejichž atraktivita s odstupem času jen roste a od určité chvíle se z nich stanou žádané sběratelské artikly. Pak stačí klidně jedna dekáda a dřívější kupní cena vyšplhá do extrémních výšin.

O takových autech obvykle píšeme v momentě, kdy se je vyplatí koupit. Jistě, je to jen předpoklad expertů na vývoj trhu, člověk ale nemusí být Einstein, aby tušil, že třeba poslední BMW M3 s atmosféricky plněným motorem a manuální převodovkou bude jednou vyvažováno zlatem. Přesto někteří nevěří, že koupě i dostupného auta může vést k vysokému zhodnocení vložených peněz, proto se dnes naopak podíváme do minulosti.

Před sebou máme výběr 15 aut, u nichž si srovnáme jejich aktuální průměrné ceny na trhu ojeti s těmi, které nesly v roce 2008. Jde tedy skutečně jen o 10 let času, přesto se během nich hodnota některých vozů mnohonásobně zvýšila. Schválně se podívejte, kolik může auto vydělat svojí desetiletou existencí ve vašem vlastnictví. Výsledné pořadí je seřazené podle procentuálního navýšení s občasnou výjimkou, to když jsou různé verze jednoho vozu sloučené na jedné pozici a u každé se ceny vyvíjely trochu jinak.

Přehled změn průměrných cen vybraných klasických aut za posledních 10 let

1. Lancia Stratos

Cena v roce 2008: 150 000 Eur (3,9 milionu Kč)
Cena v roce 2018: 450 000 Eur (11,6 milionu Kč)
Navýšení: 200 %

Následník stárnoucího modelu Fulvia se stal základem extrémního závodního speciálu pro rally. Vůz navrhl Marcelo Gandini, který se podepsal i pod tvary Lamborghini Miura. Celým názvem Lancia Stratos HF byl základ pro jeden z nejúspěšnějších vozů historie rallye. Celkem se vyrobilo necelých 500 kusů a dnes lze některé z nich koupit za trojnásobek původní ceny z roku 2008.

Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 1 - zelena lancia stratos rm auctions 01Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 2 - zelena lancia stratos rm auctions 03Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 3 - zelena lancia stratos rm auctions 16

2. Audi Quattro

Cena v roce 2008: 15 000 Eur (385 000 Kč)
Cena v roce 2018: 46 500 Eur (1,2 milionu Kč)
Navýšení: 210 %

Další legenda rally je první auto čtyř kruhů poháněné permanentně na všechna kola s přeplňovaným motorem pod kapotou. Za posledních deset let zvýšilo svoji cenu o 210 procent. Ceny zachovalých tipů se přehouply přes milion korun českých.

Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 4 - Auta kterym roste cena foto 01Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 5 - Auta kterym roste cena foto 02Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 6 - Auta kterym roste cena foto 03

3. Mercedes 280 (W123)

Cena v roce 2008: 3 500 Eur (90 000 Kč)
Cena v roce 2018: 10 900 Eur (280 000 Kč)
Navýšení: 211 %

Symbol socialistických veksláků je známý také jako piano, to kvůli hraně kufru podobné té na víku piana. Sedan vyšší střední třídy se vyráběl devět let od roku 1976. Za poslední léta ubývá nezničených kusů, proto tržní cena rychle roste vzhůru.

Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 7 - Auta kterym roste cena foto 04Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 8 - Auta kterym roste cena foto 05 lepsiNa těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 9 - Auta kterym roste cena foto 06

4. BMW 320 (E21)

Cena v roce 2008: 3 200 Eur (82 000 Kč)
Cena v roce 2018: 10 000 Eur (257 000 Kč)
Navýšení: 213 %

První generace legendární řady 3 od BMW byla představena na olympijském stadionu v Mnichově. Středová konzola ovládání přístrojů byla natočena k řidiči a tím automobilka dávala najevo, kdo je hlavním objektem zájmu. I tady jsme dnes na cirka trojnásobku cen z roku 2008.

Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 10 - Auta kterym roste cena foto 07Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 11 - Auta kterym roste cena foto 08Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 12 - Auta kterym roste cena foto 09

4. BMW 323i (E21)

Cena v roce 2008: 5 100 Eur (131 000 Kč)
Cena v roce 2018: 17 900 Eur (459 000 Kč)
Navýšení: 250 %

Špičková verze řady 3 generace E21 s šestiválcovým motorem o objemu 2,3 litru, jak bylo tehdy ještě patrné z označení. V plném nasazení ostře střižený sedan zrychlil na 100 km/h za 8,7 sekundy a maximální rychlost končila u čísla 200 km/h. Ceny jsou dnes třiapůlkrát vyšší než před 10 léty.

Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 13 - Auta kterym roste cena foto 10Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 14 - Auta kterym roste cena foto 11Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 15 - Auta kterym roste cena foto 12

5. Porsche 911 T

Cena v roce 2008: 34 200 Eur (880 000 Kč)
Cena v roce 2018: 107 000 Eur (2,7 milionu Kč)
Navýšení: 213 %

Varianta T z let 1968 až 1973 byla základním modelem z nabídky Porsche 911. Poznávacím znamení je stříbrné logo místo typicky zlatého. V loňském roce přišlo oživení v podobě moderního Porsche 911 Carrera T s nižší hmotností, kratšími převody mechanické převodovky a s pohonem zadních kol sevřených uzávěrkou zadního diferenciálu. Jeho cena je podobná jako u originálu, protože ten dnes stojí několikanásobně více než v roce 2008.

Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 16 - Auta kterym roste cena foto 13Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 17 - Auta kterym roste cena foto 14Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 18 - Auta kterym roste cena foto 15

5. Porsche 911 Targa S

Cena v roce 2008: 49 200 Eur (1,3 milionu Kč)
Cena v roce 2018: 161 000 Eur (4,1 milionu Kč)
Navýšení: 227 %

Provedení Targa S bez střechy láká staromilce vyznávající retro v automobilovém průmyslu. Takoví zájemci musí sáhnout do kapsy „o 227 procent” hlouběji než před deseti lety. O modelu 911 S Coupé platí to stejné.

Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 19 - Auta kterym roste cena foto 16Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 20 - Auta kterym roste cena foto 17Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 21 - Auta kterym roste cena foto 18

6. Saab 99 Turbo

Cena v roce 2008: 4 300 Eur (110 000 Kč)
Cena v roce 2018: 13 500 Eur (347 000 Kč)
Navýšení: 214 %

První švédský automobil s přeplňováním turbodmychadlem. Návrhem tvarování jednotlivých vzhledových prvků Saabu 99 byl pověřen Sixten Sason, který se nedožil premiéry hotového produktu na konci roku 1967. Dvoulitrový čtyřválec de dočkal turba v polovině sedmdesátých let. Tohle auto platilo za legendu už dávno, přesto se jeho cena jen za posledních 10 let zvýšila o 214 procent.

Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 22 - Auta kterym roste cena foto 19Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 23 - Auta kterym roste cena foto 20Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 24 - Auta kterym roste cena foto 21

7. Audi RS2 Avant

Cena v roce 2008: 17 000 Eur (437 000 Kč)
Cena v roce 2018: 54 000 Eur (1,5 milionu Kč)
Navýšení: 218 %

Prvním hrdým nositelem odznáčků RS (zkratka RennSport) se u Audi stal vůz postavený na základech Audi 80. Audi RS2 Avant bylo vyvíjeno ve spolupráci s Porsche. V době premiéry (rok 1994) šlo o vůbec nejsilnější a nejrychlejší auto z Ingolstadtu, jaké do té doby vzniklo. Dodnes je ceněné a v tuto chvíli stojí skoro 2,2krát více než v roce 2008.

Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 25 - Audi RS2 Avant 1994 09Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 26 - Audi RS2 Avant 1994 12Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 27 - Audi RS2 Avant 1994 20

8. Volkswagen Golf 1

Cena v roce 2008: 1 600 Eur (41 000 Kč)
Cena v roce 2018: 5 300 Eur (136 000 Kč)
Navýšení: 231 %

Nepoškozený první Golf je dnes velké lákadlo pro fanoušky německého koncernu. Malý rodinný hatchback znamenal pro automobilku posun od uložení motoru vzadu s pohonem zadních kol na koncepci předního pohonu s motorem nad přední nápravou. Prodalo se skoro 7 milionů jednotek, přesto cena letí vzhůru. Dnes už je vysoko nad 100 tisíc Kč, 2,3krát výše než v roce 2008.

Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 28 - Auta kterym roste cena foto 22Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 29 - Auta kterym roste cena foto 23Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 30 - Auta kterym roste cena foto 24

9. Ferrari F40

Cena v roce 2008: 275 000 Eur (7,1 milionu Kč)
Cena v roce 2018: 930 000 Eur (23,9 milionu Kč)
Navýšení: 238 %

Spartánsky vybavený supersport navrhl sám velký Enzo Ferrari, který chtěl na sklonku svého života představit nejrychlejší sériové vyráběný automobil na světě. Finální design vozu doladil Pininfarina. Karoserie byla přísně aerodynamická, dvakrát přeplňovaný plochý osmiválec za sedačkami dával vozu nejvyšší dosažitelnou rychlost 324 km/h, což bylo skutečně nejvíc. I tohle byla vždy legenda, přesto je dnes o 238 % dražší než na sklonku minulé dekády.

Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 31 - 1987 ferrari f40 hist 01Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 32 - 1987 ferrari f40 hist 04Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 33 - 1987 ferrari f40 hist 23

10. Dino 246 GT

Cena v roce 2008: 77 600 Eur (2 miliony Kč)
Cena v roce 2018: 325 000 Eur (8,3 milionu Kč)
Navýšení: 319 %

Máme tu první navýšení o více než 300 procent, pod které se podepsalo Dino. Sportovní náčiní od Ferrari v silnější verzi 246 GT patří mezi ikony maranellské automobilky. Dnes patří mezi nejatraktivnější zástupce své značky a sběratelé rádi zaplatí za exempláře v co nejlepším stavu, i když svého času šlo o nejlevnější vůz od Ferrari.

Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 34 - Auta kterym roste cena foto 25Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 35 - Auta kterym roste cena foto 26Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 36 - Auta kterym roste cena foto 27

11. BMW M3 Cabrio (E30)

Cena v roce 2008: 17 000 Eur (436 000 Kč)
Cena v roce 2018: 77 500 Eur (2 miliony Kč)
Navýšení: 356 %

Kultovní kabriolet výkonné verze BMW M3. První generace em-trojky jsou vzácné, ale varianta s otevřeným interiérem je ještě vzácnější. Samo o sobě vypovídá cenové navýšení 356 procent. Generace E30 je ideální investice jak ukazuje další kandidáti na stejné pozici.

Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 37 - Auta kterym roste cena foto 28Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 38 - Auta kterym roste cena foto 29Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 39 - Auta kterym roste cena foto 30

11. BMW 320i (E30)

Cena v roce 2008: 1 800 Eur (46 000 Kč)
Cena v roce 2018: 8 700 Eur (223 000 Kč)
Navýšení: 383 %

Malý dvoulitrový šestiválec M20 v druhé generaci BMW řady 3 se poprvé představil v karoserii sedan. Podle průzkumu trhu se pojízdné kusy prodávají aktuálně za skoro čtyřikrát vyšší cenu než před deseti lety.

Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 40 - Auta kterym roste cena foto 31 lepsiNa těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 41 - Auta kterym roste cena foto 32Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 42 - Auta kterym roste cena foto 33

11. BMW 316 (E30)

Cena v roce 2008: 900 Eur (23 000 Kč)
Cena v roce 2018: 6 700 Eur (172 000 Kč)
Navýšení: 644 %

I když se nejedná o zásadně vysoké částky, stařičké BMW je absolutním vítězem, co se týče procentuálního navýšení za 10 let. Nikdo nemá víc, kdysi nejlevnější model s karburátorem pokořil všechny extrémně výkonné a drahé konkurenty tohoto seznamu. Nárůst ceny o 644 % za tak krátkou dobu je ohromující.

Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 43 - Auta kterym roste cena foto 34Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 44 - Auta kterym roste cena foto 35Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 45 - Auta kterym roste cena foto 36

12. BMW M1

Cena v roce 2008: 95 000 Eur (2,4 milionu Kč)
Cena v roce 2018: 490 000 Eur (12,6 milionu Kč)
Navýšení: 416 %

Před čtyřmi desítkami let přišlo BMW M1, které je nyní považované za bavorské Lamborghini. Design měl na starosti Giugiaro a dnes je placatý sportovní vůz s modro-bílým logem považován za raritu vysoké hodnoty - konkrétně za 12,6 milionů korun českých. Před 10 léty stačila pětina této sumy.

Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 46 - BMW M1 historie 1979 historicke 03Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 47 - BMW M1 historie 1979 historicke 16Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 48 - BMW M1 historie 1979 historicke 20

13. Lamborghini Miura P 400

Cena v roce 2008: 170 000 Eur (4,4 milionu Kč)
Cena v roce 2018: 890 000 Eur (22,8 milionu Kč)
Navýšení: 423 %

Miura je často nazývána jako nejkrásnější sportovní automobil od Lamborghini. Vůz byl představen v roce 1965 na turínském autosalonu, hned se stal senzací. Sláva pokračuje dodnes, nejen proto, že vůz byl průkopníkem v uložení motoru. Jako první silniční vůz světa jej měl uložen uprostřed a růst cen je na tomto seznamu nominálně největší. I 423 % pohledem relativního růstu je něco.

Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 49 - Auta kterym roste cena foto 37Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 50 - Auta kterym roste cena foto 38Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 51 - Auta kterym roste cena foto 39

14. Audi 200 Quattro 20V

Cena v roce 2008: 5 000 Eur (128 000 Kč)
Cena v roce 2018: 28 400 Eur (728 000 Kč)
Navýšení: 468 %

Rychlé Audi 200 Quattro 20V se tváří obyčejně, ale znalci ví, že svého času tento automobil patřil mezi nejrychlejší sedany na planetě. Přeplňovaný 2,2litrový motor s turbem dával až 162 kW (220 koní), pokoření mety 240 km/h nebylo vůbec žádným problémem. Před 10 léty byl za hubičku, dnes už se ceny šplhají k milionu korun.

Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 52 - Auta kterym roste cena foto 40Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 53 - Auta kterym roste cena foto 41Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 54 - Auta kterym roste cena foto 42

15. Mercedes 190 2,5 16 Evolution II

Cena v roce 2008: 35 800 Eur (918 000 Kč)
Cena v roce 2018: 233 000 Eur (6 milionů Kč)
Navýšení: 551 %

Rekordman s velkým křídlem jako jeden ze dvou zástupců tohoto soupisu pokořil hranici navýšení 500 procent. Obrovský nárůst zaznamenal rozkročený Mercedes ze závodů cestovních vozů. Přísný bodykit doprovázel dvouapůllitrový motor od Cosworthu - už před 10 léty nestál málo, kdo ale tehdy tušil, kam se vývoj bude ubírat, vydělal na jednom autě za tu dobu přes 5 milionů. Z toho už se dá dobře žít...

Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 55 - Auta kterym roste cena foto 43Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 56 - Auta kterym roste cena foto 44 lepsiNa těchto autech jste mohli vydělat i miliony korun. Stačilo je koupit před 10 léty - 57 - Auta kterym roste cena foto 45

Zdroj: Auto Bild

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše


Reklama