Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nadčasová auta, kterým neuvěříte jejich věk: šik i s dekádami na krku
24.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Automobilky se za nadčasový snaží označit vzhled lecjaké novinky, faktem ale je, že nadčasovost designu prověří jen čas. U těchto aut už ho prověřil.
Jsou auta, jejichž design se všem líbí ve chvíli, kdy jdou na trh, ale po pár letech už to není nic, za čím by se člověk otočil. Někdy na takové morální zastarání stačí i dva roky, jindy to trvá pět let, ale u většiny aut se to prostě stane, a to vcelku rychle. Příklady budou do značné míry subjektivní, ale jistě si i vy vzpomenete na nějaké nepříliš staré auto, které už dnes vypadá, jako by na trhu mělo odkrouceno alespoň dekádu.
Oproti tomu existují vozy, jejichž design je nadčasový - skutečně nadčasový, ne tak, jak to s oblibou říkají lidé z marketingu automobilek u nového auta. Výsledkem je, že vůz vypadá svěží i po deseti, patnácti, někdy i více letech letech. Důvody jsou různé - někdy tkví nadčasovost v jednoduchosti, někdy v originalitě, někdy v zásadně odlišném pojetí modelu, který ten „nestárnoucí” následoval. Někdy zvládne udělat z jinak viditelně stárnoucího auta věčně svěží chytře provedený facelift a někdy jde o kombinaci více těchto faktorů dohromady. Okoukanost tu kupodivu nehraje takovou roli - starší, ale pořád dobře vypadající auta se najdou napříč celým spektrem od aut prostě k přepravě z bodu A do bodu B až ke špičkovým supersportům, od kusově vyráběných strojů až po „masovky”.
Podívali jsme se tedy po několika takových autech a vybrali jsme jedenáct, o kterých si myslíme, že do téhle kategorie spadají a že byste bez znalosti jejich skutečného morálního stáří neuhádli, kolik křížků už mají na krku. A někdy tomu číslu nebudete věřit, ani když jej máte kdesi v paměti zafixované. Samozřejmě, je to náš názor a každý může mít svůj - pokud máte jiný, neváhejte jej přidat do diskuze pod článkem...
Alfa Romeo 156
Alfa 156 je designově povedený stroj, který byl atraktivní v době svého vzniku a zůstává šik i dlouho po něm. Jak dlouho? První kusy sjely z výrobních linek Alfy v roce 1996, před neuvěřitelnými 21 léty. Za nejpovedenější považujeme kusy po posledním faceliftu, za kterým stál Giorgetto Giugiaro. Jsou tu výraznější světla a větší maska chladiče, i původní design Waltera de Silvy je ale stále působivý.
Aston Martin V12 Vanquish
V roce 2002 se s ním James Bond proháněl po ledě ve filmu Dnes neumírej, který jej dostal do povědomí široké veřejnosti. Tohle auto je však ještě o rok starší, má tedy nyní na krku 16 let. To by člověk nikdy neřekl, tedy dokud se na něj dívá zepředu. Zezadu už tak moderní není, zejména kvůli světlům, ale stále je to krásný vůz a záď je svým způsobem impozantní.
BMW 3 E46 (po faceliftu)
Trojka generace E46 byla vrcholem evoluce jednoho designového stylu, který u BMW rázně ukončil Chris Bangle. Přišla v roce 1998, tedy dnes už před 19 léty, její původní provedení ale dnes už moc moderně nevypadá. To po faceliftu, který ma na svědomí mimochodem právě Bangle, ale ano. Někteří příznivci E46 tedy budou tvrdit, že modernizace vozu dodala poněkud korejské rysy a tyto poznámky nelze brát zcela na lehkou váhu. Jenže alespoň pokud jde o model s paketem M, je to opravdu až faceliftovaná verze uvedená na trh v roce 2002, která dodnes působí dojmem, že se musela přestat vyrábět teprve včera. Není tomu tak, trojce E46 zazvonil umíráček v roce 2004 a před 12 léty se přestaly vyrábět poslední přežívající verze.
Ne u všech provedení je ale zárukou nadčasovosti až facelift. Vrcholná M3 jej nikdy nedostala (tedy alespoň ne v podobě, v jaké jej dostalo standardní kupé - nová jsou hlavně zadní světla s LED) a přesto nad ní dnes málokdo ohrne nos.
Dodge Viper SRT-10
Druhá generace Viperu dostala označení SRT-10 a začala se prodávat v roce 2002, nejprve jako roadster. Oproti předchůdci měla ostře řezanou karoserii, která dodnes vypadá velmi zajímavě. Jeden a půl dekády na hrbu byste ji asi netipovali, možná i proto, že všechny Vipery od začátku do nedávného konce své existence vycházely z jedné, vpravdě geniální idey mající základy už v 80. letech minulého století.
Ford Focus I (po faceliftu)
První generace Fordu Focus byla autem, které měnilo pravidla hry. Ford jím dal vale unylému ztvárnění předchozího Escortu a na jednoduché, výjimečné, ostře řezané linie Focusu I nebyl s to navázat žádnou z jeho pozdějších generací. Zřejmě i proto dodnes vypadá dobře. Předfaceliftové model tedy už dávno vyhlížejí sešle, pakliže ale uzřete zachovalý kousek po modernizaci v roce 2002, celých 15 let na krku mu bez znalostí věcí hádat nebudete.
Honda S2000
Tahle dvoumístná Honda je podobný příběh jako Viper. Díky dlouhé kapotě a ostrým rysům nevypadá na to, že by se světu prvně ukázala v roce 1999. Byl tu i facelift v roce 2004, ale na vnějším vzhledu to moc poznat není. Že je to dnes 18 let starý vůz, je k neuvěření...
Mitsubishi Lancer Evolution VIII
Osmá evoluce ostrého Lanceru se vyráběla mezi léty 2003 a 2005 a nadčasově působí možná trochu proto, že sedmé, osmé a deváté Evo na první letmý pohled nejdou rozeznat, pokud nejste hardcorový fanoušek téhle rallyové ikony. V každém případě tomuhle autu budete 14 let morálního stáří hádat stěží, vypadá nověji i než stále dožívající Lancer současné generace.
Peugeot 406 Coupe
Tohle francouzské auto s designem studia Pininfarina vyjelo na silnice před neskutečnými 20 lety. V roce 2003 dostalo facelift, který ho přední maskou trochu přiblížil gigantické tlamě ostatních Peugeotů, ale ne tolik, aby ho zbavil italské elegance. Spíš ho učinil o kousek modernějším - dobře ale pořád vypadá v obou případech, na dvě dekády starý stroj rozhodně.
Porsche Carrera GT
Tenhle německý supersport je klenotem na kolech, ale zejména motorem - atmosférickým desetiválcem, který ve vysokých otáčkách ječí jako Formule 1 té doby. Carrera GT totiž vyjela na silnice v roce 2004, když měly Formule 1 ještě třílitrové desetiválce. Objem motoru Carrery GT je ovšem 5,7 litru. Vzhled je některými odsuzován, přesto však vypadá stále moderně, však si ho srovnejte třeba se současným Boxsterem...
Saab 9-3 II
První generace tohoto stroje svůj věk nezapře, ovšem generace druhá, představená v roce 2002, projde ještě dnes za moderní auto. S pouze jemnými facelifty by se mohla prodávat dodnes, kdyby Saab nezbankrotoval. I když, vlastně se s jistým faceliftem prodávat dále bude, jen ne jakou Saab.
Škoda Octavia I (po faceliftu)
První Octavia z roku 1996 platí mezi českými řidiči za legendu, primárně jistě ne kvůli svému vzhledu. Také ten se ale podepsal pod její popularitu - je nekonfliktní a i proto velmi nadčasový. Úplně původní provedení dnes už zejména svými světlomety nezapře, že nepřišlo na svět zrovna včera, ovšem po faceliftu, kdy vůz dostal čirou optiku pro přední i zadní světla a bylo uhlazeno pár hran, vypadá stále dobře. Zejména pak ve verzi RS, která má zajímavější přední nárazník, větší kola a viditelnou koncovku výfuku. Celých 21 resp. 16 let stáří je u tohoto auta též k neuvěření, i když snad každý Čech ví, kdy přišlo na svět...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva