Nadšenci zkusili po 28 letech stání nahodit monstrózní diesel 38,8 V12 z tanku T54

Vymontovaný motor ze skutečného tanku není žádný drobek. Velký a těžký kolos budí hrůzu, od války v Zálivu se ale nasazení nedočkal. Parta nadšenců to změnila a po naskočení opět děsí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Nadšenci zkusili po 28 letech stání nahodit monstrózní diesel 38,8 V12 z tanku T54

21.8.2019 | Mirek Mazal

Nadšenci zkusili po 28 letech stání nahodit monstrózní diesel 38,8 V12 z tanku T54

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vymontovaný motor ze skutečného tanku není žádný drobek. Velký a těžký kolos budí hrůzu, od války v Zálivu se ale nasazení nedočkal. Parta nadšenců to změnila a po naskočení opět děsí.

Uplynulo půl roku od chvíle, kdy se Nizozemec s přezdívkou Master Milo pustil do rozborky obřího sovětského dieselu 38,8 V12 z tanku T54. Přesněji řečeno šlo o licenčně vyráběnou kopii od firmy Norinco, to ale na úctyhodnosti motoru nic neubírá - vyroben byl s cílem dávat stejných 580 koní (433 kW) výkonu a tento konkrétní kus byl nasazený na bitevním poli Perského zálivu v roce 1991. Od té doby už ale jen stál odstavený na jednom místě.

Původně jsme si mysleli, že Master Milo jen ukáže jeho „vnitřnosti” a bude se dále věnovat svým méně vážně míněným experimentům, ale mýlili jsme se. Cílem bylo obří agregát po 28 letech od posledního zaburácení znovu rozchodit, něco takového ale pochopitelně není snadné.

Dotyčný se přesto pustil do veškerých nezbytných oprav, a to i proto, že model T-54 patří mezi nejpočetněji vyráběné tanky na světě a práce se sháněním potřebných náhradních dílů relativně snadná. Navzdory špatnému stavu některých částí pohonné jednotky se všechny díly podařilo postupně buď zrenovovat a nebo vyměnit, jak nejlépe dokumentují záběry níže. Ze starého motoru s některými hnijícími komponenty se stal znovu štramák.

Teprve poté přišly na řadu pokusy o rozběhnutí motoru, které též nešly úplně hladce. Podařilo se to až na několikátý pokus, který byl doprovázený masivní kouřovou clonou ze všech válců bez odmontovaných výfukových svodů. Otevřenými vývody bylo dokonce vidět zapalování palivové směsi. Po naplnění dílny dýmem se Milo s kolegy přemístili motor ven, aby vyladili chod a provedli diagnostiku.

Jeden z válců nefungoval, tam se mechanici ještě musí podívat, zda správně fungují ventily popř. vstřikovač nafty. Ve zbylých jedenácti komorách ale písty s lehkostí kmitaly jako v dobách operace Pouštní bouře. Chod tankového ústrojí měl hodně daleko k vyváženému ševelení, svařený ocelový stojan měl co dělat, aby masu kouřícího a řvoucího železa udržel na místě. K dokonalosti to chce ještě trochu ladění, to ale nic neubírá na úchvatnosti příležitosti vidět takový kolos v chodu. V době, kdy i spoustu Octavií pohání litrový tříválcový motor, bude pohled na dvanáctiválec se skoro čtyřiceti litry zdvihového objemu pro leckoho jistě balzámem na duši.


Nadšenci zkusili po 28 letech stání nahodit monstrózní diesel 38,8 V12 z tanku T54 - 1 - Rozborka motoru tanku foto dalsi 01Nadšenci zkusili po 28 letech stání nahodit monstrózní diesel 38,8 V12 z tanku T54 - 2 - Rozborka motoru tanku foto dalsi 02Nadšenci zkusili po 28 letech stání nahodit monstrózní diesel 38,8 V12 z tanku T54 - 3 - Rozborka motoru tanku foto dalsi 03Nadšenci zkusili po 28 letech stání nahodit monstrózní diesel 38,8 V12 z tanku T54 - 4 - Rozborka motoru tanku foto dalsi 04Nadšenci zkusili po 28 letech stání nahodit monstrózní diesel 38,8 V12 z tanku T54 - 5 - Rozborka motoru tanku foto dalsi 05Nadšenci zkusili po 28 letech stání nahodit monstrózní diesel 38,8 V12 z tanku T54 - 6 - Rozborka motoru tanku foto dalsi 06Nadšenci zkusili po 28 letech stání nahodit monstrózní diesel 38,8 V12 z tanku T54 - 7 - Rozborka motoru tanku foto dalsi 07Nadšenci zkusili po 28 letech stání nahodit monstrózní diesel 38,8 V12 z tanku T54 - 8 - Rozborka motoru tanku foto dalsi 08Nadšenci zkusili po 28 letech stání nahodit monstrózní diesel 38,8 V12 z tanku T54 - 9 - Rozborka motoru tanku foto dalsi 09Nadšenci zkusili po 28 letech stání nahodit monstrózní diesel 38,8 V12 z tanku T54 - 10 - Rozborka motoru tanku foto dalsi 10Nadšenci zkusili po 28 letech stání nahodit monstrózní diesel 38,8 V12 z tanku T54 - 11 - Rozborka motoru tanku foto dalsi 11Nadšenci zkusili po 28 letech stání nahodit monstrózní diesel 38,8 V12 z tanku T54 - 12 - Rozborka motoru tanku foto dalsi 12Nadšenci zkusili po 28 letech stání nahodit monstrózní diesel 38,8 V12 z tanku T54 - 13 - Rozborka motoru tanku foto dalsi 13Nadšenci zkusili po 28 letech stání nahodit monstrózní diesel 38,8 V12 z tanku T54 - 14 - Rozborka motoru tanku foto dalsi 14Nadšenci zkusili po 28 letech stání nahodit monstrózní diesel 38,8 V12 z tanku T54 - 15 - Rozborka motoru tanku foto dalsi 15Nadšenci zkusili po 28 letech stání nahodit monstrózní diesel 38,8 V12 z tanku T54 - 16 - Rozborka motoru tanku foto dalsi 16
Tankový motor po 28 letech chátrání a nezbytné renovaci znovu naskočil, vidět jej v běhu je fascinující podívaná

Zdroj: mastermilo82@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.