Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc
8.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Není to skutečná Formule 1, pouze se tak tváří. Ne však jen na pohled, se svým výkonem a hmotností má ke skutečné F1 blízko i dynamicky.
Říkáte si, že něco jako „silniční Formule 1” je nesmysl, který nemůže nikdy vzniknout? Mýlíte se, dokonce už vznikl a nemáme cokoli jako hypersport Mercedesu, o němž se takto hovoří a který používá motor z Formule 1. V benevolentní Velké Británii se někomu jen s mírnými úpravami pro silniční provoz podařilo homologovat skutečnou F1, jenže byl to relativně starý stroj, který se těm moderním nemůže rovnat.
Pokud byste na značky chtěli dostat moderní ef-jedničku, je to prakticky nereálné, tahle auta jsou těm silničním na hony vzdálena. To ale neznamená, že něco podobného nemůžete mít. A nepotřebujete k tomu desítky milionů korun, které budou stát ty nejlepší hypersporty renomovaných výrobců. Dokazuje to jeden nadšenec z Austrálie, který si takový stroj postavil doslova na koleně.
Nezačal od nuly, za základ mu posloužil Ariel Atom. To za normálních okolností není vůz, v jehož případě byste si stěžovali na nedostačující dynamiku. Pokud se budeme soustředit kupříkladu na verzi osazenou přeplňovaným dvoulitrem od Hondy, pak ta disponuje 300 koňmi, s nimiž zvládá akcelerovat z klidu na stovku za 2,9 sekundy. Tedy rychleji než řada hypersportů s daleko vyšším výkonem, u nichž lze jako negativum brát vysokou hmotnost. Minimálně pak ve srovnání s Arielem, jenž v závislosti na výbavě váží okolo 612 kilogramů.
Pro Australana Jeffa Davise to ale nebylo dost, a tak se dynamiku Arielu rozhodl povýšit na zcela novou úroveň. Z počátečního nadšení se přitom stala přímo obsese, neboť přestavba zabrala zhruba 1 800 hodin. Davis přitom vše zvládl ve své dílně, kterou otevíral každý den včetně sobot a nedělí v půl šesté ráno. S prací pak neustal, dokud hodiny neodbily sedmou večerní. Kromě toho ale využil i svých letitých znalostí z automobilového sektoru.
Výsledkem tohoto zápalu je vůz, kterému říká Quantum GP700. Dostal karoserii ve stylu Formule 1, disponuje ale i specifickým motorem, převodovkou a veškerou elektronikou, aby se co nejvíce přiblížil tomu, co naznačuje svým vzhledem. My přitom naše představení odstartujeme pod kapotou, kde sice nadále najdeme čtyřválec s kořeny u Hondy, ovšem jeho objem narostl na 2,7 litru. Doplněn je pak dvojicí kompresorů, jenž mají minimalizovat prodlevu při sešlápnutí plynového pedálu, stejně jako dvěma mezichladiči.
Výkon motoru vlivem modifikací narostl na rovných 700 koní, které přenáší na zadní kola šestistupňová sekvence od firmy Hollinger Engineering. Řadit můžete manuálně pádly pod volantem, či vše ponechat v automatickém režimu. Počítat pak lze se zrychlením z klidu na stovku za 2,6 sekundy a na 160 km/h za méně než 5 sekund. Nejvyšší rychlost vyšplhala na 320 km/h, přičemž již při 280 km/h produkuje vůz tolik přítlaku, aby mohl jezdit po stropě.
To všechno připomíná moderní F1, Quantum GP700 ovšem nehodlá excelovat pouze v přímém směru, ale také v zatáčkách, za čímž stojí zakázkové zavěšení, jenž David podle svých slov vyvíjel po 30 let. Vpředu i vzadu tedy máme stavitelné tlumiče typu pushrod, u nichž byla obtížná hlavně integrace do úzké přídě. Vše ale skončilo úspěchem, načež by nás nemělo zaskočit, že při stoosmdesátce budete moci zažít boční přetížení až 2,5 G. Při brzdění na vás pro změnu působí síla přes 2 G.
Veškerou novou techniku přitom australský nadšenec napěchoval pod unikátní karoserii, v jejímž případě třeba přední spoiler je blízký křídlům používaným v nižších formulových soutěžích. Na veškeré panely pak byla použita kombinace karbonu, kevlaru a aramidových vláken, díky čemuž tu máme neskutečnou tuhost. Tu ostatně Jeff demonstruje na přiloženém videu tím, že po jednom kuse karoserie skáče, ovšem k jakémukoliv poškození nedojde.
Lze jen dodat, že ačkoliv se Quantum GP700 bude cítit doma především na závodních okruzích, zachována byla i jeho každodenní použitelnost. Číslovka v názvu vozu přitom neodpovídá pouze výkonu, ale také hmotnosti, neboť ta činí pouhých 700 kilogramů, což je znovu blízko F1 (současná minimální hmotnost monopostu je 734 kg).
Ve finále již jen můžeme zmínit, že Jeff mohl uskutečnit celý projekt pouze díky ochotě své ženy, která souhlasila, že po dva roky bude rodinu živit. Takovou oběť i podporu lze jen obdivovat a závidět. David se ale hodlá revanšovat a pokud někdo bude mít o stejný stroj zájem, postaví mu ho. Cena? Pokud hádáte 700 tisíc australských dolarů (cca 14,86 mil. Kč), míříte přímo do středu terče. To aby se to nepletlo. David ale říká, že jeho samotného první kus, který nikomu neprodá, stál zlomek této částky. Pokud tedy nebude počítat dva roky dřiny od rána do večera...
Quantum GP700 vychází z Arielu Atom, místo 300 koní však disponuje více než dvojnásobným výkonem, jenž páruje se 700 kilogramy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
před 10 hodinami - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 00:05 - abgx1
- Pneu koutek 04.17. 23:53 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB