Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc
8.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Není to skutečná Formule 1, pouze se tak tváří. Ne však jen na pohled, se svým výkonem a hmotností má ke skutečné F1 blízko i dynamicky.
Říkáte si, že něco jako „silniční Formule 1” je nesmysl, který nemůže nikdy vzniknout? Mýlíte se, dokonce už vznikl a nemáme cokoli jako hypersport Mercedesu, o němž se takto hovoří a který používá motor z Formule 1. V benevolentní Velké Británii se někomu jen s mírnými úpravami pro silniční provoz podařilo homologovat skutečnou F1, jenže byl to relativně starý stroj, který se těm moderním nemůže rovnat.
Pokud byste na značky chtěli dostat moderní ef-jedničku, je to prakticky nereálné, tahle auta jsou těm silničním na hony vzdálena. To ale neznamená, že něco podobného nemůžete mít. A nepotřebujete k tomu desítky milionů korun, které budou stát ty nejlepší hypersporty renomovaných výrobců. Dokazuje to jeden nadšenec z Austrálie, který si takový stroj postavil doslova na koleně.
Nezačal od nuly, za základ mu posloužil Ariel Atom. To za normálních okolností není vůz, v jehož případě byste si stěžovali na nedostačující dynamiku. Pokud se budeme soustředit kupříkladu na verzi osazenou přeplňovaným dvoulitrem od Hondy, pak ta disponuje 300 koňmi, s nimiž zvládá akcelerovat z klidu na stovku za 2,9 sekundy. Tedy rychleji než řada hypersportů s daleko vyšším výkonem, u nichž lze jako negativum brát vysokou hmotnost. Minimálně pak ve srovnání s Arielem, jenž v závislosti na výbavě váží okolo 612 kilogramů.
Pro Australana Jeffa Davise to ale nebylo dost, a tak se dynamiku Arielu rozhodl povýšit na zcela novou úroveň. Z počátečního nadšení se přitom stala přímo obsese, neboť přestavba zabrala zhruba 1 800 hodin. Davis přitom vše zvládl ve své dílně, kterou otevíral každý den včetně sobot a nedělí v půl šesté ráno. S prací pak neustal, dokud hodiny neodbily sedmou večerní. Kromě toho ale využil i svých letitých znalostí z automobilového sektoru.
Výsledkem tohoto zápalu je vůz, kterému říká Quantum GP700. Dostal karoserii ve stylu Formule 1, disponuje ale i specifickým motorem, převodovkou a veškerou elektronikou, aby se co nejvíce přiblížil tomu, co naznačuje svým vzhledem. My přitom naše představení odstartujeme pod kapotou, kde sice nadále najdeme čtyřválec s kořeny u Hondy, ovšem jeho objem narostl na 2,7 litru. Doplněn je pak dvojicí kompresorů, jenž mají minimalizovat prodlevu při sešlápnutí plynového pedálu, stejně jako dvěma mezichladiči.
Výkon motoru vlivem modifikací narostl na rovných 700 koní, které přenáší na zadní kola šestistupňová sekvence od firmy Hollinger Engineering. Řadit můžete manuálně pádly pod volantem, či vše ponechat v automatickém režimu. Počítat pak lze se zrychlením z klidu na stovku za 2,6 sekundy a na 160 km/h za méně než 5 sekund. Nejvyšší rychlost vyšplhala na 320 km/h, přičemž již při 280 km/h produkuje vůz tolik přítlaku, aby mohl jezdit po stropě.
To všechno připomíná moderní F1, Quantum GP700 ovšem nehodlá excelovat pouze v přímém směru, ale také v zatáčkách, za čímž stojí zakázkové zavěšení, jenž David podle svých slov vyvíjel po 30 let. Vpředu i vzadu tedy máme stavitelné tlumiče typu pushrod, u nichž byla obtížná hlavně integrace do úzké přídě. Vše ale skončilo úspěchem, načež by nás nemělo zaskočit, že při stoosmdesátce budete moci zažít boční přetížení až 2,5 G. Při brzdění na vás pro změnu působí síla přes 2 G.
Veškerou novou techniku přitom australský nadšenec napěchoval pod unikátní karoserii, v jejímž případě třeba přední spoiler je blízký křídlům používaným v nižších formulových soutěžích. Na veškeré panely pak byla použita kombinace karbonu, kevlaru a aramidových vláken, díky čemuž tu máme neskutečnou tuhost. Tu ostatně Jeff demonstruje na přiloženém videu tím, že po jednom kuse karoserie skáče, ovšem k jakémukoliv poškození nedojde.
Lze jen dodat, že ačkoliv se Quantum GP700 bude cítit doma především na závodních okruzích, zachována byla i jeho každodenní použitelnost. Číslovka v názvu vozu přitom neodpovídá pouze výkonu, ale také hmotnosti, neboť ta činí pouhých 700 kilogramů, což je znovu blízko F1 (současná minimální hmotnost monopostu je 734 kg).
Ve finále již jen můžeme zmínit, že Jeff mohl uskutečnit celý projekt pouze díky ochotě své ženy, která souhlasila, že po dva roky bude rodinu živit. Takovou oběť i podporu lze jen obdivovat a závidět. David se ale hodlá revanšovat a pokud někdo bude mít o stejný stroj zájem, postaví mu ho. Cena? Pokud hádáte 700 tisíc australských dolarů (cca 14,86 mil. Kč), míříte přímo do středu terče. To aby se to nepletlo. David ale říká, že jeho samotného první kus, který nikomu neprodá, stál zlomek této částky. Pokud tedy nebude počítat dva roky dřiny od rána do večera...
Quantum GP700 vychází z Arielu Atom, místo 300 koní však disponuje více než dvojnásobným výkonem, jenž páruje se 700 kilogramy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 2 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 2 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 6 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 17:16 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova