Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Náhle zemřel muž, který dekády řídil závody F1. Zažil Sennu, Schumiho i Hamiltona
14.3.2019 | Mirek Mazal
Víc jak 40 let působil ve světě Formule 1 - nejprve jako technik, později jako technický delegát a posledních 20 let jako ředitel závodů. Měl je řídit i letos, dnes ale ve věku 66 let náhle zemřel.
Dnešní den se do dějin královské disciplíny motoristického sportu zapíše velmi černým písmem. Ve věku 66 let nečekaně zemřel Charlie Whiting, oblíbený ředitel závodů Formule 1. Příčinou náhlého úmrtí se stala zákeřná plicní embolie, která jej postihla zrovna v momentě, kdy se chystal na řízení svého prvního letošního závodu v australském Melbourne.
Svět Formule 1 poznal budoucího šéfa závodů už v roce 1977, kdy Whiting začal působit u britského týmu Hesketh. O tři roky později se přesunul ke konkurenci od Brabhamu, týmu vlastněného Berniem Ecclestonem, a vypracoval se až na pozici hlavního technika týmu. V roce 1987 ale Ecclestone Brabham prodal a svého oblíbence přiměl, aby s ním a Mezinárodní automobilovou federací (FIA) začal pracovat na organizaci závodů.
Nejprve pracoval napůl pro Ecclestona a napůl pro FIA, v roce 1991 se ale oficiálně stal technickým delegátem FIA a od roku 1998 ředitelem všech závodů. Zlomovým momentem jeho kariéry se stal rok 1994, kdy na vlastní oči sledoval tragické nehody Ayrtona Senny a Rolanda Ratzenbergera a opět ve spolupráci s Ecclestonem začal dělat maximum pro zvýšení bezpečnosti soutěže. Nejviditelnější vzpomínkou na jeho důslednost zůstane kontroverzní ochranný rám Halo nad kokpitem, který je povinný pro každý závodní monopost F1 od sezóny roku 2018. Přičíst mu ale lze mnohem více - je autorem prakticky veškerých moderních technických i sportovních pravidel tohoto sportu a stal se i hnacím motorem řady změn na okruzích, kde se seriál pořádá.
Whiting byl v paddocku vítaným společníkem, přestože měl na starost kontrolu plnění všech udělených penalizací. Denně nedobrovolně balancoval na hraně zdravého rozumu a stanovených pravidel. Lidé ho uznávali díky jeho technické erudici i zkušenostem - díky tmu si uměl udržet lidskou tvář v situacích, kdy měl na starost řešení zapeklitých problémů se samotnými jezdci i jejich manažery.
Smutná zpráva rezonuje celým světem, ohlasy postupně přicházejí od významných představitelů automobilových závodů. „S nesmírným zármutkem jsem se dozvěděl o náhlé smrti Charlieho. Znal jsem Charlieho Whitinga mnoho let a byl to skvělý ředitel závodů, hlavní a nenapodobitelná postava Formule 1, která ztělesnila etiku a ducha tohoto fantastického sportu. Formule 1 ztratila věrného přítele a charismatického velvyslance. V mých myšlenkách a v myšlenkách celé komunity motorsportu jsme s jeho rodinou, přáteli a milovníky F1,” vyjádřil smutek prezident FIA Jean Todt.
Sportovní ředitel Ross Brawn dodal: „Charlieho jsem znal celý svůj závodní život. Pracovali jsme spolu jako mechanici, stali se přáteli a strávili jsme na závodních tratích po celém světě spoustu času. Když jsem se dozvěděl tu tragickou zprávu, naplnil mě ohromný smutek. Jsem zničený. Jde o obrovskou ztrátu nejen pro mě, ale pro celou rodinu Formule 1, FIA a motorsport jako celek. Upřímnou soustrast jeho rodině."
Důležitý člen organizačního výboru bude těžkou ztrátou pro celý šampionát, protože jeho dlouholetá praxe usnadňovala technické a procedurální záležitosti během závodních víkendů. Nejčastěji se osobně podílel na zahajování samotné velké ceny. Ta následující se pod jeho záštitou měla snad náhodou konat o tomto víkendu právě v Austrálii, odkud Whiting pocházel. Jeho odpovědnost už bude muset pro tentokrát převzít někdo jiný.
Charlie Whiting dnes podlehl plicní embolii, bylo mu teprve 66 let
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 10 hodinami - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
včera - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
před 6 hodinami - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
před 7 hodinami - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
před 9 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 10 hodinami - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva