Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily

Škoda za časů komunistické ČSSR neokouzlovala zákazníky ani u nás, natož pak „na západě”. Přesto svého času zkoušela prorazit i v Americe.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily

9.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Škoda za časů komunistické ČSSR neokouzlovala zákazníky ani u nás, natož pak „na západě”. Přesto svého času zkoušela prorazit i v Americe.

Pokud vám netáhne na důchodový věk, patrně komunistickou Škodu pamatujete hlavně z časů zastaralých modelů 120 a spol. Ty u nás lidé kupovali hlavně proto, že neměli mnoho na výběr, na západě se pak nezřídka stávaly i terčem posměchu. Přesto se je tam dařilo prodávat, hlavně díky nízkým cenám. O pár dekád dříve ale byla situace o něco růžovější.

V časech modelu Felicia, toho původního z 50. let minulého století, šlo hovořit o ještě konkurenceschopném produktu, který si za našimi hranicemi vydobyl i jisté renomé. O tom se ví, o poznání méně známým faktem ale je, že se jeho export neomezil pouze na Evropu či rozvojové země. Felicie mířily i za oceán a nikoli jen do Kanady, kde se škodovky prodávaly také později. Zcela seriozně byly nabízeny i ve Spojených státech, kde dnes pomalu nerozeznají Škodu od BMW.

Zní to bizarně, v Americe byly normou koráby s osmiválcovými motory a do toho přišla nejen Felicia, ale i Tudor - drobná čtyřválcová autíčka, která měla oproti americkým strojům mnohem menší výkon. Stejně tak mohl být nevýhodou relativní nedostatek prostoru pro posádku i pro náklad. Výhodou ale byla mnohem nižší spotřeba paliva, klidně poloviční oproti „Amerikám”, a také relativně nízká cena. A právě na tato specifika se zaměřily dobové reklamy, z nichž pár můžete vidět níže.

Spotřeba Felicie paliva podle nich činila 5,8 litru na 100 km, ale nikoli na papíře v rukou trénovaného pilota - prý „v běžné losangeleské dopravě”. A Felicia tehdy stála 2 122 dolarů, což bylo zhruba o třetinu méně než Chrysler New Yorker. Že také měl 350 koní, sedminásobek toho, co Felicia, nechme raději stranou.

Na opačném pobřeží USA, v New Yorku, se oba vozy prodávaly jako Škoda America a America Convertible, to snad aby vypadaly více... americky. „Ze Škody 440 America dýchá výkon, krása a úspornost,” říkal dobový leták a dodával, že „dosáhne vysokých cestovních rychlostí” za nízké spotřeby. O 450 America, tedy u nás Felicii, pak říkal, že „poklidně pluje rychlostí 80 mph” (skoro 130 km/h).

Na tyto benefity mohlo lidí neslyšelo, pár zákazníků si ale československé vozy našly - jen Felicie se prodalo prý se jich ve Státech zhruba 100 kusů. Předpokládáme-li, že jich většina shnila na prach nebo byla jinak zničena, dnes to tam jsou vážně raritní auta. Tyrkysový kousek, který si můžeme prohlédnout na snímcích, je jedním z nich a je aktuálně na prodej v Miami ze sbírky muzea Dezer Collection.

Je to modelový rok 1959, což nám říká, že pod kapotou je jedenáctistovka o 50 koních výkonu. Víme také, že vůz má čtyřstupňovou manuální převodovku a že byl kompletně zrenovován. Zda ovšem dílně došla trpělivost a motivace, když se dostala k pravému zadnímu světlu, nevíme, ale zrovna tohle by nemusela být složitá oprava a tahle Felicia by opět vypadala téměř dokonale.

Její cena je 29 995 dolarů, tedy asi 650 tisíc korun. A mohl by to být zajímavý kousek do sbírky, zejména pokud žijete v USA, ale chcete si připomenout dětství v dědečkově kabrioletu na druhé straně železné opony. Importovat ji do ČR asi nemá smysl, i když originální tachometr v mílích na exemplářích s levostranným řízením člověk jen tak neuvidí. Každopádně je to pozoruhodné memento, zajímavý důkaz pokusu malé komunistické země prorazit s autem v „baště imperialismu”. Jak moc naivní byl, posuďte sami...


Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 1 - 1959 skoda felicia usa prodej 01Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 2 - 1959 skoda felicia usa prodej 02Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 3 - 1959 skoda felicia usa prodej 03Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 4 - 1959 skoda felicia usa prodej 04Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 5 - 1959 skoda felicia usa prodej 20Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 6 - 1959 skoda felicia usa prodej 05Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 7 - 1959 skoda felicia usa prodej 06Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 8 - 1959 skoda felicia usa prodej 07Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 9 - 1959 skoda felicia usa prodej 08Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 10 - 1959 skoda felicia usa prodej 08aNaivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 11 - 1959 skoda felicia usa prodej 09Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 12 - 1959 skoda felicia usa prodej 10Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 13 - 1959 skoda felicia usa prodej 11Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 14 - 1959 skoda felicia usa prodej 12Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 15 - 1959 skoda felicia usa prodej 13Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 16 - 1959 skoda felicia usa prodej 14Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 17 - 1959 skoda felicia usa prodej 15Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 18 - 1959 skoda felicia usa prodej 16Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 19 - 1959 skoda felicia usa prodej 17Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 20 - 1959 skoda felicia usa prodej 18Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 21 - 1959 skoda felicia usa prodej 19Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 22 - Skoda Felicia 1959 USA prodej dalsi 01Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 23 - Skoda Felicia 1959 USA prodej dalsi 02Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 24 - Skoda Felicia 1959 USA prodej dalsi 03Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 25 - Skoda Felicia 1959 USA prodej dalsi 04Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 26 - Skoda Felicia 1959 USA prodej dalsi 05
Tahle krásná tyrkysová Felicia byla jako nová prodána v USA

Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 27 - 1959 skoda felicia usa letak 02Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 28 - Skoda USA letak 1950s dalsi 01Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 29 - Skoda USA letak 1950s dalsi 02
I dobové letáky dokazují, že se Felicia a Tudor kdysi v USA opravdu prodávaly

Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily - 30 - 1959 skoda felicia usa letak 01
A Felicia byla k mání také v Kanadě


Trochu komická reklama na Felicii z roku 1961 staví do popředí její nízkou spotřebu a nehledí na zápory

Zdroj: Green Light Auto Credit

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.