Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli

Chválili je novináři i ti, kteří si je pořídili. Byla objektivně i víc než dobrá, jedna z nejlepších, přesto je zákazníci nebrali zdaleka tak, jak by si zasloužila.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli

30.5.2019 | Petr Miler

Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Chválili je novináři i ti, kteří si je pořídili. Byla objektivně i víc než dobrá, jedna z nejlepších, přesto je zákazníci nebrali zdaleka tak, jak by si zasloužila.

Jsou auta, která když přijdou na trh, ihned se stanou hitem a zůstanou jím bez ohledu na to, jestli jsou dobrá nebo ne. Dalším trvá boom trochu déle a o jiná zase zájem po prvotní hoře pozvolna klesá ke dnu. A pak jsou auta, která jsou z toho či onoho pohledu vynikající, ale zájem o ně je tak nízký, že automobilku někdy i přiměje ukončit výrobu dřív, než plánovala - nebo aspoň nenabídnout nástupce.

Kolikrát si za to může značka sama tím, že podcenila některý důležitý aspekt vývoje, přecenila zájem o daný typ auta s daným logem na nose anebo zanedbala marketing. Takto nedoceněná auta mívají někdy nevýhodu pro ty, kteří si jejich kvality uvědomí pozdě - na trhu ojetých aut je nabídka poměrně úzká. A dost často jsou i proto ceny vysoké, zejména pokud je ono auto opravdu dobré. Většině ale špatná image zůstane i dlouho po jejich zrodu a nevýhoda se dostane na opačnou stranu. Tyto vozy pak jako ojeté stojí relativně málo, i když by mohly stát více.

Auta níže podle nás mezi taková spadají. Měly či mají velký potenciál, ale jejich kvality nejsou široce přijímány. Bez ohledu na koncepci, původní cenu, počet válců nebo léta produkce jsme vybrali deset kousků z posledních dekád, které lidé neprávem přehlíželi či přehlížejí. Pokud máte zájem o neobvyklé ojeté auto, můžete vybírat i z nich, některá jsou ale dnes už vyvažována zlatem...

1. BMW Z3/Z4 Coupé

Roadstery z Mnichova asi netřeba představovat - se čtyřválci auta pro „kadeřníky”, zejména v případě Z3, s šestiválci i verzích M vymetači skladů, kteří v době příchodu dalších generacích souvisejících řad 3 stále používaly techniku předchůdců. Jenže i tím jsou kouzelné, však co namítat proti M3 E46 v menším a lehčím balení? Nebo až trochu bláznivém Z3 M Coupe, snad posledním skutečně přetáčivém BMW, které nemuselo mít ani ESP, natož pak elektronický plyn?

Dlouho je trh přehlížel a Z3 i Z4, zejména jako M, padla s cenou až absurdně nízko. Teď už to neplatí - dobrá Z3 M Coupe pod milion neexistuje a Z4 M čeká stejná cesta. Jsou to schopné sporťáky, které jsou a ještě dlouho budou vyhledávané mezi petrolheady. I proto, že BMW dnes podobné nevyrábí a nic nenaznačuje tomu, že to chtělo přehodnotit...


Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 1 - bmw z3 coupe 10nedocenenych 01Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 2 - bmw z3 coupe 10nedocenenych 02Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 3 - bmw z3 coupe 10nedocenenych 03Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 4 - bmw z4 coupe 10nedocenenych 01Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 5 - bmw z4 coupe 10nedocenenych 02Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 6 - bmw z4 coupe 10nedocenenych 03

2. Bugatti EB110

Veyron není první nejrychlejší auto světa značky Bugatti, před ním tu bylo minimálně EB110 SS. S rychlostí 343 km/h sebralo rekord Ferrari F40 a nedlouho nato ho předalo Jaguaru XJ220. Jeho přínos ale byl jinde než v rychlosti v přímce - byl to jeden z prvních supersportů, který byl postavený na karbonovém monokokovém šasí a měl hliníkovou karoserii. Také měl pohon všech kol a 3,5l dvanáctiválec se čtyřmi (sic) turbodmychadly.

Byl to klenot, vytvořený se stejným pedantstvím jako úžasná továrna, ve které vznikal. Přesto byl navzdory mimořádné technice i slavnému jménu dlouho ignorován a věhlas, který mu přinesla koupě Michaela Schumachera, už firmu nezachránila. Dlouhá léta trvalo, než se o EB110 začal svět znovu zajímat a dostupné kusy byly prodávány relativně levně. Dnes se pohybujeme okolo 1 milionu Eur.

Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 7 - 1993 bugatti eb110 gt na prodej 07Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 8 - 1993 bugatti eb110 gt na prodej 09Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 9 - 1993 bugatti eb110 gt na prodej 13

3. Chevrolet Corvette C6 (v Evropě)

Byly doby, kdy člověk musel kamarádům koupi Corvette vysvětlovat nízkou cenou. Tahle americká legenda totiž dost zaspala dobu a zejména generace C4 a zčásti i C5 byly za evropskou konkurencí v ovladatelnosti extrémně pozadu. Tak moc, že i auta s polovičním výkonem a předním náhonem dokázala 'Vette v zatáčkách ujet. Pak ale přišla generace C6 a zejména ve verzích Grand Sport a Z06 náskok Evropanů smazala. Však Z06 zvládla před osmi léty Nordschleife za 7:22 a není to tak, že by fungovala jen tam.

Současná generace C7 snese srovnání s těmi nejlepšími a respekt si vydobyla, i když pořád stojí méně než podobně rychlé... cokoli. Ceny málo jetých C6 Z06 jsou ale v Evropě pořád dost nízko a stojí i dnes za úvahu.

Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 10 - chevrolet corvette c6 grand sport 10nedocenenych 01Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 11 - chevrolet corvette c6 grand sport 10nedocenenych 02Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 12 - chevrolet corvette c6 grand sport 10nedocenenych 03

4. Hyundai Genesis

Pokud se na tohle auto díváte jako na kopii Nissanu 350Z, máte tak trochu pravdu. Jenže recept je opravdu dobrý, něco jako osvědčený telecí řízek s bramborovým salátem - velký atmosférický motor vpředu, manuál uprostřed a pohon zadních kol. Zabalte to do slušně vypadající karoserie, nasaďte rozumnou cenovku a zákazníci vám utrhnou ruce... pokud se nejmenujete Hyundai.

Pravda, dokonalé auto to nebylo, design se moc nepovedl a uškodila mu i kvalita interiéru, jenže tohle všechno se při jeho ceně dalo snadno přehlédnout. Správnou volbou byl 3,8l šestiválec, u kterého byl samosvor ve standardu, a manuální převodovka; zvolit tady automat by bylo škoda. V Americe se tento vůz prodával slušně do konce svých dnů a dočkal se i faceliftu. U nás jen sekyry, pro nezájem.

Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 13 - Hyundai Genesis Coupe 2012 facelift oficialni NAIAS 19Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 14 - Hyundai Genesis Coupe 2012 facelift oficialni NAIAS 04Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 15 - Hyundai Genesis Coupe 2012 facelift oficialni NAIAS 36

5. Opel Omega

Omega byla posledním sedanem, resp. kombíkem značky Opel s pohonem zadních kol. Byla tu spousta místa, a to v obou verzích, a také hromada komfortní výbavy. Pod kapotou mohl pracovat až 3,2l šestiválec. I když to byl Opel, žádná prémiovka, prodával se velmi dobře. Jenže provozní a servisní náklady byly příliš vysoké, lidé ji nechtěli jako ojetinu, což první majitele pochopitelně odrazovalo - srovnatelná BMW a spol. nebyla zase o tolik dražší a zůstatková hodnota byla jinde.

Když se k tomu přidá fakt, že tohle auto není až tak trvanlivé, jak by se slušelo, šlo s image rychle ke dnu a po generaci B1/B2 Opel s žádnou další nepřišel. A i krásné kusy dnes pořídíte celkem levně.

Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 16 - opel omega 10nedocenenych 01Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 17 - opel omega 10nedocenenych 02Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 18 - opel omega 10nedocenenych 03

6. Porsche Cayman

Porsche vzalo Boxster, dalo mu pevnou střechu, uhladilo design - a zjistilo, že postavilo lepší auto, než je ikonická 911. Proto když se svezete s Caymanem, říkáte si, že by potřeboval víc výkonu, ne že chcete radši 911 - tedy, jste-li schopní řidiči. Hledět na Cayman jako na Porsche pro chudé je mylné, tohle auto je nejen podvozkově dokonalé a už kvůli své koncepci a stejně pečlivému ladění zuffenhausenské automobilky funguje v lecčem lépe než 911. Jenže... není to 911. Ojeté kusy tak s cenou padají a padají a proti 911 jsou někdy až směšně levné. Přitom s Caymanem dostanete leda méně výkonu, ne méně Porsche.

Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 19 - Test Porsche Cayman S 981 2013  023Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 20 - Test Porsche Cayman S 981 2013  028Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 21 - Test Porsche Cayman S 981 2013  063

7. Subaru Legacy Spec B

Legacy bylo vždycky luxusní volbou v nabídce Subaru, čemuž svědčí i hladký pětistupňový automat u nejvyšší verze čtvrté generace. Tedy, alespoň po stránce civilních verzí. Existovala totiž ještě varianta Spec B, která měla manuální šestikvalt, něco, pro co člověk jinak musel jít až k Impreze WRX STi. Jeho dráhy možná nebyly nejpřesnější, ale byl to manuál a nad autem poskytl mnohem větší kontrolu.

Spec B kromě něj dostalo také větší a mnohem ostřejší brzdy, trochu jiný přední nárazník, tlumiče Bilstein a větší kola. A samozřejmě si z běžného Legacy vzalo třílitrový boxer o 250 koních výkonu, špičkový pohon všech kol, dokonalý podvozek s extrémním množstvím mechanické přilnavosti a neutrálním chováním, a to i přes těžký motor před přední nápravou, a přesné řízení se spoustou citu. Pokud na vás z těchto slov působí, jako že to je nenápadnější Audi S4, je to naprosto správně. Trh ho ale choval a chová v nesrovnatelně menší úctě...

Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 22 - subaru legacy spec b 10nedocenenych 01Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 23 - subaru legacy spec b 10nedocenenych 02Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 24 - subaru legacy spec b 10nedocenenych 03

8. Suzuki Kizashi

Suzuki je v Evropě značkou, kam jít pro malé auto. Poslední atmosférický Swift Sport byl velmi schopný a ani ten čerstvě představený nevypadá marně. Ovšem když chtělo Suzuki proniknout o třídu výš s modelem Kizashi, zoufale se to nepovedlo. Design byl na Evropu možná až příliš odvážný a vrcholná verze se čtyřkolkou nabídla jen převodovku CVT. Motor, 2,4l čtyřválec, byl ale vynikající, podvozek uměl podržet a zároveň nabídnout komfortní jízdu a kvalita interiéru byla příkladná. Bohužel to nestačilo a Kizashi skončilo po pěti letech ve výrobě, nechtěl ho skoro nikdo.

Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 25 - Kizashi Kizashi23Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 26 - Kizashi Kizashi21Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 27 - Kizashi Kizashi22Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 28 - Kizashi Kizashi20Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 29 - Kizashi Kizashi18Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 30 - Kizashi Kizashi11

9. Volkswagen Golf V R32

Volkswagen platí za výrobce nudných aut pro každého a celkově vzato je to pravda, Golfu GTI navzdory. Tato image mu ale vždy ležela na srdci a snažil se mnohokrát přijít s něčím mimořádným, čím by publikum konečně chytl nejen u mysli, ale i u srdce. A nejčastěji to zkoušel s Golfy, které by byly ještě něčím víc než GTI, verzemi R.

Poslední generace Golfu, která takto nabídla šestiválec pod kapotou, byla pátá - nástupcem už bylo jen chladné turbo a i ta současná sedmá, byť o mnoho lepší, pracuje s přeplňovaným motorem. A na rozdíl od vynikajících, ale trochu nudných čtyřválcových verzí byla varianta R32 opravdu rychlá, s dobře naladěným podvozkem a nabídla manuální převodovku v kombinaci se čtyřkolkou. Je to pořád Golf, takže je uvnitř dost místa a kvalita zpracování páté generace je vynikající. Jenže spousta lidí ho neprávem odsoudila jako „prostě Golf”. Dnes ceněn je, trvalo mu ale opravdu dlouho, než vystoupil ze stínu aut jako je BMW 130i, která si rychle vydobyla pověst té správné šestiválcové kapesní rakety.

Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 31 - vw golf r32 10nedocenenych 01Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 32 - vw golf r32 10nedocenenych 02Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 33 - vw golf r32 10nedocenenych 03

10. Volkswagen Phaeton

Další z mnoha důkazů o snahách VW vystrčit růžky (mohla by tu být i další nedoceněná aura) byl Phaeton, který měl být pohodlnější a luxusnější variantou k Audi A8. Skutečný konkurent Mercedesu třídy S, měl sloužit k pozvednutí image značky a k předvedení, že i „lidový vůz” zvládne postavit auto pro generální ředitele nadnárodních korporací a také jim ho bude umět prodat.

Výsledek byl svým způsobem perfektní, auto to bylo skvělé, jenže prodejně selhal - měl na nose nesprávné logo a odrazoval. Po mnoha letech trápení na trhu až předloni smutně skončil bez nástupce. I když nedáno ještě svitla naděje, že se takové auto zase vrátí do nabídky...

Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 34 - vw phaeton v10 tdi 02Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 35 - vw phaeton v10 tdi 03Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 36 - vw phaeton v10 tdi 06Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 37 - vw phaeton v10 tdi 09Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 38 - vw phaeton v10 tdi 10Nedoceněná auta posledních dekád. Byla dobrá, ale lidé je nechtěli - 39 - vw phaeton v10 tdi 11

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.