Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejbláznivější autobus dějin vznikl v Itálii. S V12 a spoustou luxusu jel až 210 km/h
17.12.2018 | Mirek Mazal
Když se řekne autobus, představíte si nutně něco velmi nudného, i když půjde o minibus. Italové ale umí dát věcem grády a i z vozu pro devět cestujících dokázali udělat něco ohromujícího.
Italská společnost Italdesign Giorgetta Giugiara se nezpochybnitelným způsobem zapsala do historie automobilismu. Po dekády nabízí a zajišťuje produktový design, stylizaci, modelování, návrhy a výrobu prototypů a jejich následné testování. Zhruba tisícovka zaměstnanců stojí za stomilionovými příjmy soukromého studia, které dnes plně ovládá koncern Volkswagen.
Její vznik se datuje do roku 1968, dnes se ale podíváme na automobil, který v dílnách firmy vznikl o 24 let později. A těžko se na něj zapomíná. Na volnomyšlenkářské uvažování lidí z Italdesignu jsme zvyklí, jejich dílo zvané Columbus je ale něčím extra i na dnešní poměry.
Zhruba v polovině osmdesátých let ve firmě proběhl obrat od upadajícího směřování vlastních návrhů znovu k fascinujícím autům. Nové projekty ukázaly realističtější a přesto působivý směr, vše pak vyvrcholilo v roce 1992 s Columbusem. V základu sedmimístný minibus se tvarem podobal rychlovlaku či tryskáči, ale vůz hladkých linií měl být luxusním dopravním prostředkem odvozeným od nejdražších jachet. Příbuzenství s plavidlem připomínalo i jméno janovského mořeplavce.
Koncept vyvedený v kruhovém designu ztvárňuje automobil velmi odlišným způsobem. Za všechno hovoří vnitřní flexibilní prostor. Lidé jsou dokola fascinováni Fiatem Multipla, ale Columbus vše dovedl o několik úrovní dále ještě o mnoho let dříve. Kabinu designéři posadili na motor, takže čelní sklo navazuje na kapotu jako u Šinkansenu. Způsob diagonálního oddělení místa část řidiče od pasažérů je podobný Ssangyongu Rodius. S tímto výtvorem se asi nikdo nechce porovnávat, ale pro Italdesign je extravagance součást bytí.
Zmíněná Multipla byla možná ošklivá, ale plně funkční, to samé platí o lodi na kolech. Praktický interiér poskytl útočiště až devítičelnné posádce. Všichni si mohli během sledování nainstalované televize posedět v anatomických křeslech s koženým čalounění, z čehož čtyři bylo možné šlo otočit. Dvě poslední sedadla byla volitelným doplňkem, i s nimi ale vnitřek zůstával vzdušný.
Auto pochopitelně použilo díly z existujících vozů, Italdesign nemohl vše vyvíjet od píky. Například víko kufru tedy pochází z Range Roveru. Zadní dveře jsou dost nadčasové, protože se půlka otevírá klasicky a zbytek vyjíždí vzhůru jako u Tesly Model X. Možná nejúžasnější ze všeho je vypůjčená technika od BMW. Pod zkosenou přední kapotou dostal šanci atmosférický dvanáctiválec s pohonem 4x4 a manuální (!) pětistupňovou převodovkou. Silný pětilitr z Mnichova původně zářil v BMW 850Ci a 750i (E3), teď skončil v MPV. Jeho 220 kW (300 koní) sice ze skoro šestimetrového Columbusu neudělalo trhače asfaltu, ale ukažte nám jiný minibus pro devět, lidí, který v komfortu zvládne rychlost 210 km/h.
Italdesign nahlédl také do revolučního McLarenu F1. Zalíbil se charakteristický prvek supersportu z Anglie, a sice centrální místo řidiče. Vzhledem k tomu, že sedmimístné MPV rozdělilo cestující po dvou, velitelský trůn zůstal asymetricky uprostřed semišové podlahy. Zvýšené stanoviště řidiče v podstatě vycházelo přímo nad pohonnou jednotku, posezení na otočném křesle poskytlo veškerý komfort, stejně jako další pohodlné sedačky.
Uvedení zvláštního díla proběhlo přesně 500 let od objevení Ameriky jako vzpomínka na italského kolonizátora Kryštofa Kolumba. K sériové výrobě pochopitelně nikdy nedošlo, ale o tu nešlo. Italdesign ukázal, že odvaha mu nechybí a i o 26 let později dokáže svým někdejším dílem ohromovat publikum. O nic takového už se nikdo nikdy nepokusil, ne v tak extrémní podobě.

























Columbus od Italdesignu vyvolával zájem kvůli své velikosti, troufalým tvarům, luxusu a 12 válcům pod kapotou. Ohromit dokáže i dnes
Bleskovky
- Tatry s pohonem 8x8 ve světě dodnes ohromují v extrémních terénních závodech
před 7 hodinami - Majitelé tradičních pick-upů si upravují své vozy tak, aby vypadaly jako Cybertruck Tesly
včera - Umělec dva roky za peníze vytvářel zácpu na pláži, jeho práci zničí první větší déšť
6.12.2019 - Ve Švýcarsku našli opuštěné Porsche 911, to pravé překvapení ale čekalo v motoru
5.12.2019 - Řidič v plné rychlosti vyjel ze silnice a přeskočil asi 12 aut stojících poblíž
5.12.2019
Nejčtenější články
- Superjachta od Porsche je tak výjimečná, že raději nemá veřejně známou cenu
9.11.2019 - Automobilky konečně našly cestu, jak nahnat lidi do autorizovaných servisů
9.11.2019 (1) - Kazetový adaptér je geniální vynález, 33 let po svém zrodu je ale téměř k ničemu
9.11.2019 - První handsfree se v autě objevila v době, kdy ještě nebyly mobily, vypadá podle toho
9.11.2019 - K mání je originál jedné z největších automobilových ikon stříbrného plátna
9.11.2019 - Rusové poprvé vytáhli na silnice svůj levný sporťák, s cenou 253 tisíc vypadá slibně
10.11.2019 - Někdo si postavil jednu z nejpropracovanějších replik KITTu, teď se ji pokouší zbavit
10.11.2019 - Statistika odhalila, jak stará auta dnes jezdí v Rusku, ve srovnání s ČR překvapí
10.11.2019 - BMW „M4” táhnoucí přívěs ve stejném stylu vypadá jako chyba v Matrixu
10.11.2019 - Majitel levně prodává naprosto nenápadné auto s dynamikou moderních supersportů
10.11.2019

Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 00:12 - AntiRadary.cz
- Lampárna (stěžovatelna) 22:47 - Stepan
- Politický koutek 22:37 - _sulcik_
- Volkswagen obecne 22:01 - abgx1
- Elektromobily a vse kolem nich 19:04 - ctrl_j
- BMW Divize 18:16 - HondaMan
- Onboard videa 17:57 - aikoN
- Fiat a vše kolem nich 13:07 - pavproch
- Rychlodotazy 7.12.2019 - abgx1
- Hon na piráty 7.12.2019 - aikoN
Autobazar
Škoda Fabia 1.0 TSI
r.v. 2019
320 000,- KčŠkoda Octavia 1.6 TDI
r.v. 2017
321 000,- KčŠkoda Octavia 1.5 TSI G-TEC
r.v. 2019
550 000,- KčVW Touran 1.6 TDI
r.v. 2012
280 000,- KčRenault Thalia 1.2 16V
r.v. 2012
90 000,- KčŠkoda Fabia 1.4 16V
r.v. 2009
150 000,- Kč