Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejdražší auta Evropy v roce 1988 v Kčs? Na ta u nás měl snad jen Karel Gott
22.8.2018 | Petr Miler
Kdyby tato auta šlo v ČSSR skutečně koupit a oficiální směnný kurz nebyl vybájený, nebyla by zase tak drahá. Jenže realita byla naprosto odlišná.
Občas si někteří povzdechnou, že dříve bylo všechno levnější. Benzín stál dvě koruny za litr, pivo podobně. Jenže abyste ten benzín do něčeho mohli nalít, museli jste v mnoha případech šetřit mnohem déle než dnes, protože mzdy byly na podobně nízké úrovni. A obyčejný stolní počítač stál spoustu měsíčních výplat, zatímco dnes za jednu průměrnou mzdu pořídíte dva slušné notebooky.
Výpočetní technika možná není dobrým příkladem, protože vývoj šel ohromně dopředu a v takových 80. letech byly stolní počítače stále relativně drahou novinkou i jinde. A není to to jediné, občas se někde zjeví tabulka, na které vidíme, že ve vztahu k průměrné mzdě je dnes třeba benzín o polovinu levnější než v roce 1989. A že je to podobně s televizory, ledničkami, dovolenými nebo auty.
Nabídka většiny těchto věcí v předrevolučním Československu ale byla vážně tristní, auta nevyjímaje. Běžně, a to ještě s limity, bylo možné koupit Škody, Lady občas se objevil Východoněmecký Bakelitový Zázrak, někdy polský Maluch. A třeba cena škodovek typu 742 se pohybovala mezi 50 a 90 tisíci Kčs. Při průměrné mzdě cca 3 300 Kčs měsíčně člověk na takové auto šetřil léta. Auta zkrátka nebyla levná a jejich dostupnost byla prachbídná.
„Západ” se ovšem neomezoval na technicky zastaralé východní stroje, k mání tam byla i mnohem lepší auta. Narazili jsme na ceny nejdražších aut v roce 1988 v jedné z typicky „západních” zemí té doby, Nizozemí, a zajímalo nás, kolik by v té době stála, kdyby u nás byla k mání. Či za kolik je někdo i mohl pořídit, pokud by si je ti, co brali „ne 600 tisíc, ale milión, dva milióny ročně” (jak pravil Milouš Jakeš o platech celebrit té doby), opravdu chtěli koupit.
Počítali jsme podle oficiálních kurzů Státní banky československé v roce 1988, kdy jeden nizozemský gulden vyšel v průměru na 6,20 Kčs. Byla to komunistická fikce, jistě, ve skutečnosti si za takovou cenu žádný běžný občan nemohl dostatečné množství cizí měny koupit. Na černém trhu, který paradoxně více odrážel realitu, se v tu dobu šlo ke guldenům dostat asi za 24 Kčs. Jinými slovy, na reálné pořízení zmíněných aut, kdyby vám to komunisté dovolili, byste potřebovali ještě čtyřikrát vyšší než uvedené částky, které by mohly svítil leda v tehdejším virtuálním ceníku snů.
Pro přepočty cen ale použijme oficiální kurz - pokud chcete znát přibližnou realitu, vynásobte si uvedené částky čtyřmi. Pokud vezmeme v potaz tyto hodnoty, budeme se pohybovat až v částkách přesahujících 10 milionů Kčs a je otázkou, kdo si tehdy mohl v ČSSR něco takového dovolit, aniž by nekradl. Karel Gott už léta úspěšný i „na západě”? Možná, ten si snad mohl i vybírali, ale jinak... Ony „Jakešovy” milióny Dalibora či Petra Jandy by tady nestačily na nic, o běžných lidech ani nemluvě.
Vybrali jsme vždy nejdražší model té které značky (jinak by to tu bylo samé Ferrari a Rolls-Royce...) a na uváděné ceny se podívali i optikou tehdejší průměrné mzdy. Ta v roce 1988 činila 3 300 Kčs a ukážeme vám, kolik měsíců - či let - by na tyto fiktivní sumy musel tehdy normální člověk šetřit. A vynásobíme je také čtyřmi pro přibližnou realitu. Srovnejte si pak výsledek sami s tím, jak dlouho byste vydělávali na podobné auto dnes. Rollsy se dostupnými nestaly, o hodně dostupnějšími ale rozhodně ano...
11. Lancia Thema 8.32 - 905 076 Kčs
Tahle věc měla osmiválec z Ferrari, takže se není moc co divit, že byla velmi drahá. Z tohoto seznamu byla ale stále nejlevnější. Stála 145 980 guldenů, což by oficiálním kurzem znamenalo 905 076 Kčs. To znamená 274 průměrných platů na fiktivní cenu a 1 096 či nějakých 91 let práce na skutečnou. Ani tohoto auta by se tak normální člověk „nedožil”, i kdyby na něj střádal celý produktivní život všechno, co vydělá.
10. Jaguar XJ-S V12 - 920 526 Kčs
Britský dvanáctiválcový Jaguar XJ-S byl komfortní grand tourer se sametovým motorem. A bylo ho možno pořídit za 148 472 guldenů. U nás byste na něj tedy potřebovali 920 526 Kčs. Kdyby se dovážel a kdyby oficiální kurz něco znamenal - hypotetická cena tedy znamená 279 platů, reálná asi 1 116 průměrných výplat.
9. Audi Quattro - 945 500 Kčs
Stroj, jehož rallye verze dominovala díky pohonu všech kol, nebyl pochopitelně z nejlevnějších. V Nizozemí stál 152 500 guldenů, u nás by to teoreticky mohlo být 945 500 korun a tedy 287 platů. Reálně jsme na platech 1 148.
8. Lotus Esprit Turbo - 1 013 700 Kčs
Ikonický klínovitý tvar a aura Agenta 007 - a samozřejmě také špičkové jízdní vlastnosti - stály 163 500 guldenů, tedy v korunách teoreticky 1 013 700 Kčs, neboli 307 platů. Bez komunistické přetvářky jsme spíše na 1 228 platech, to už je přes 100 let práce.
7. BMW M635CSi - 1 171 800 Kčs
Model M635CSi byl asi tak nejblíž potenciální BMW M6 E24 v rámci toho, co Mnichov nabízel. Dnes to je ceněná rarita, zejména je-li v dobrém stavu. Jako nový se prodával za 189 000 guldenů, tedy 1 171 800 Kčs. To znamená 355 platů na papíře, 1 420 ve skutečnosti. Pro srovnání - dnešní BMW M6 začíná na 3 562 000 Kč, to je asi 127 dnešních průměrných mezd. Žádná nádhera, ale 10,5 roku života dohlédnete, třebaže ne bez bydlení, šatů či jídla to moc hezký život nebude...
6. Porsche 911 930 Turbo Cabriolet - 1 653 540 Kčs
I v roce 1987 se 911 Turbo vyrábělo i se stahovací střechou. A stejně jako dnes bylo dost drahé, přišlo na 266 700 guldenů, což by znamenalo 1 653 540 teoretických korun - anebo 501 mezd. Reálně jsme už za hranicí 2 000 platů, to je skoro 167 let práce.
5. Mercedes-Benz 560 SEC - 1 697 653 Kčs
Tohle velké kupé do jisté míry konkurovalo Jaguaru XJ-S. Bylo ale s cenou 273 815 guldenů, tj. 1 697 653 Kčs, mnohem dražší. Česká hypotetická cena je ekvivalent 514 průměrných mezd, realističtěji ovšem 2 056.
4. Lamborghini Countach QV - 2 033 600 Kčs
Že bude italský supersport drahý, člověka nepřekvapí. Je to první auto na tomto seznamu, které by teoreticky stálo přes dva miliony korun československých; 328 tisíc guldenů by bylo 2 033 600 Kčs - a 616 mezd, virtuálně. Reálně jsme na ekvivalentu 2 464 platů, více než 205 let pracovního života.
3. Bentley Mulsanne S - 2 342 112 Kčs
Podobně jsou také drahá britská luxusní auta, vždy tomu tak bylo. Mulsanne S v roce 1988 stál 377 760 guldenů, v ČSSR by to teoreticky bylo 2 342 112 Kčs. Nebo také 710 teoretických mezd a 2 840 praktičtějším pohledem.
2. Ferrari Testarossa - 2 488 060 Kčs
Vrchol nabídky Ferrari, kterým v roce 1988 byla Testarossa (bavíme-li se o „běžně” dostupných modelech, výjimečná F40 byla podobně komplikovaně dostupná jako dnes LaFerrari), stál tehdy 401 300 guldenů. To by odpovídalo 2 488 060 korunám, tj. 754 platům, na papíře. Reálně jsme na 3 016 platech, 251 létech práce.
1. Rolls-Royce Silver Spirit - 2 533 692 Kčs
Čekat na špici něco jiného než Rolls-Royce by asi bylo bláhové. Vrcholem v nizozemské nabídce roku 1988 byl Silver Spirit s cenou 408 660 guldenů, což by teoreticky odpovídalo 2 533 692 korunám - a 768 platům. Vynásobme to čtyřmi a jsme na 3 072 platech, 256 rokům práce přesně. Na loni odhalený nový Phantom dnes podle existujících nabídek potřebujete podle stejné matematiky asi 492 průměrných platů. To je něco přes 40 let práce - nepěkná vyhlídka, ale pořád se toho dá dožít, pracovat 256 let ještě nevydržel nikdo...
Bleskovky
- V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024 - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
19.4.2024
Nejnovější články
- Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
před 2 hodinami - Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
včera - Ford se nepoučil, brutální vrcholný Mustang navzdory jeho ceně prodává stejně teatrálně jako kdysi GT
včera - Stále více dieselů nezvládá projít už svou první STK, za opravu majitelé platí až 75 tisíc Kč
včera - Mercedes elektrifikoval další sporťák. Je znovu tak těžký, že o jeho hmotnosti vůbec nechce mluvit
včera
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.22. 10:30 - honziss
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.21. 11:00 - rutak11