Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejhorší výkonné kompakty všech dob podle Britů: průšvihy známé i neznámé
22.2.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Hatchbacky nižší střední třídy okouzlí tím, co všechno zvládnou. A když jim nadělíte vyšší výkon, zvládnou toho ještě víc. Tedy, většinou.
Není univerzálnějšího auta, než je hatchback nižší střední třídy. Proto je tato kategorie aut v Evropě tak populární a proto se z ní rekrutuje skoro neporazitelný prodejní bestseller. Zvládnou sloužit jako rodinné i firemní vozy, umí posloužit ve městě i na dálnici, zvládnout odvézt dost lidí i nákladu. A když toužíte po troše řidičského vzrušení, umí nabídnout i to.
Obvykle ne v běžných provedeních, právě proto ale už před mnoha dekádami začaly z rodinných hatchbacků vznikat výkonné varianty. Zaujaly tolik zákazníků, že rodina rychlých aut vytvořila samostatnou skupinu hot hatchů. Na silné vozy dominantně s předním pohonem a praktickou karoserií se skoro vždy našlo místo ve výrobním procesu, ale ne všechny modely se povedly. Přinášíme vám pět nejméně povedených hot hatchů optikou britského Autocaru, který auta testuje skoro od chvíle jejich vzniku.
Některé zvolené stroje tu skoro očekáváte, jiné dokážou překvapit svou přítomností nebo i vůbec existenci. Nezdržujme ale už, tady je všech pět nešťastníků i s důvody jejich zvolení.
5. MG Metro Turbo
Uvedením tohoto malého třídveřového Angličana v roce 1983 MG reagovalo na úspěch německého Golfu GTI. Bohužel, tomuto autu se nepodařilo pořádně zaujmout a vedle Golfu jen paběrkovalo. Metro Turbo poháněl čtyřválec o objemu 1,3 litru přeplňovaný turbodmychadlem Garett T3, jež z něho dolovalo výkon 94 koní (69 kW) a 115 Nm. Zvýšením plnícího tlaku bylo možné výkon podpořit k lepším číslům, ale tolik práce by nevydržela standardně čtyřstupňová manuální převodovka. Metro bylo o třetinu dražší než Golf, ale vynaložené peníze nekoupily více zábavy, jen více zmaru.
4. Alfa Romeo Arna
Arna značí místo vzniku - podnik Alfa Romeo Nissan Autoveicoli, odkud v letech 1983 až 1987 vyrážel do světa italsko-japonský kompakt. Do malého rodinného hatchbacku se ke konci produkce začal montovat agregát o objemu 1,5 litru a v některých oblastech se prodával jako Nissan Cherry Europe GTI. S pomocí plochého čtyřválce s výkonem 95 koní (70 kW) s pětistupňového manuálu dokázal uhánět rychlostí 175 km/h. Nezní to úplně nezajímavě, Autocar ale hodnotí Arnu jako nezvladatelný stroj, který si nikdo nepřál poznat na vlastní kůži.
3. Renault Clio Sport V6
První generaci malého Clia vybavilo závodní oddělení třílitrovým šestiválcovým motorem umístěným tam, kde bývala zadní sedadla. Rozšířená konstrukce původně malého vozu určeného hlavně do města působila jako zjevení a fandové slintali nad plakáty stroje s atmosférický šestiválcem pohánějícím zadní nápravu. To i 230 koní (169 kW) a 300 Nm vypadalo to jako správný úlet, vlastně pořád vypadá. Jenže Britové říkají, že Clio V6 bylo jako hrozné auto s vysokou hmotností, měkkým podvozkem a příliš krátkým rozvorem. Ani jízdní dynamika prý neodpovídá očekávání.
2. Peugeot 207 GTI
Francouzi hot hatche umí, jenže tenhle kousek se jim vážně nepovedl. Byl prvním s motorem 1,6 THP (Turbo High Pressure) vzniklým ve spolupráci s BMW. Turbem podpořený čtyřválec maximálně poskytuje 128 kW (174 koní) a točivý moment 240 Nm. Změny na podvozku směrem ke sportovním zážitkům zlepšily jistotu na kvalitním povrchu, ale nekvalitní cesta znamenala utrpení. Autocar je nekompromisní, když na adresu tohoto stroje říká: „Nezábavný zážitek z jízdy vážně mizerným autem jen zhoršil povědomí o tom, jak hluboko Peugeot klesl. A jak rychle.“
1. Volkswagen Golf III GTI
Golf GTI je synonymem téhle třídy aut, ne všechny jeho verze ale byly povedené. Ze všech nejvíce to platí o třetím pokolení GTI, v jehož rámci dokonce vznikla speciální edice na oslavu 20letého výročí zakladatele rodu. Na úspěchy praotce ale nenavázala. Následovník přibral na váze a tím se ztratila obdivuhodná mrštnost a zábava. Dvoulitrový motor produkoval 112 kW (152 koní) a 180 Nm, což ani v tu dobu nebralo dech. Golf III byl pro nadšené řidiče zajímavější ve své šestiválcové verzi a GTI trval návrat ke kořenům dvě další generace. Ani Golf IV GTI totiž nebyl žádný zázrak...
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 7 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 9 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 4 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 5 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 7 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 8 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva