Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejlepší způsob vykládky uhelných vlaků je technický skvost, jeden funguje i u nás
8.5.2019 | Mirek Mazal
Napadlo vás někdy, jak se uhlí z nekonečné řady vagónů uhelných vlaků dostane do kotlů elektráren? Že by na týden nastoupila parta lidí s lopatami?
Na železničních přejezdech není těžké narazit na skoro nekonečné vlaky plné uhlí. Obvykle míří z místa jejich těžby či dalšího zpracování do místa jejich spotřeby, tedy do tepelných elektráren. Jde o obrovské množství materiálu, klidně i tisíce tun, který se nějak musí dostat z vagónů do kotle. A pokud jste někdy přemýšleli, jak se to stane, máme pro vás se zálibou v dopravě všeho druhu odpověď.
Myšlenky na partu dělníků, kteří začnou uhlí v takovém množství přehazovat z jednoho místa na druhé, jsou pochopitelně liché. K přesunu obsahu vagónů slouží v optimálním případě unikátní mechanismus, který můžeme spatřit i v jedné české elektrárně. V případě mnohatunových kolosů si sice lze těžko představit, že se uhlí z vagónu jednoduše rovnou vysype do připraveného žlabu, přesně tak ale celý mechanismus funguje.
Říká se mu rotační sklápěč, vagónový výklopník či rotační výklopník. Názvů mnoho, ale všechny patří mechanismu používanému pro vykládku sypkého nákladu z vagónů. Výkonný systém uchopí těžký vagón, jako se vy chopíte třeba sklenice s vodou, a otočí jej vzhůru nohama. Pod zařízením je připravený zásobník, kam se vyloží uhlí určené jako palivo elektrárny.
Promyšlený mechanismus je náhradou staršího postupu, kdy se u kolejových vozidel otevírala podlaha, kudy náklad propadl do připraveného koryta. Výklopník je efektivnější. Specializované mašiny musí vzít každý vagón, hydraulicky přidržet, otočit, vysypat a postavit ho zpět. Lepší verze zvládají „vyklopit” i několik vagónů zároveň.
Tato technická jedinečnost se v České republice používá jen v jednom případě, skrývá ji chvaletická elektrárna na Pardubicku. Jediné zařízení v tuzemsku obslouží každý vagon za asi tři minuty včetně příjezdu a odjezdu. Ostatní elektrárny používají vykládání podlahou, jen v Polabí před léty zavedli moderní způsob.
Rotační sklápěč funguje od roku 1995 jako náhrada vodní dopravy paliva, která není ekonomicky výhodná. Hydraulický výklopník polské firmy Famak překlopí každý vagón o 170 stupňů. Vysypání uhlí zajistí gravitace, jen se musí zapojit vodní kropení, aby se snížila prašnost. Jedna operace znamená přibližně 52 tun uhlí v rámci každého vyklopení, celkem je v případě Chvaletic každou soupravou zaváženo okolo 1 700 tun. Pro výklopník to znamená práci dvě- až dvě a půl hodiny se vším všudy a takové soupravy mohou do elektrárny dorazit i čtyři za den.
Rotační sklápěč si poradí s vagónem plným uhlí během pár minut. Prostě jej otočí vzhůru koly. Tento způsob vykládky se používá ve světě poměrně často, jediným příkladem v Česku je elektrárna v Chvaleticích na Pardubicku
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 11 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva