Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejlepší způsob vykládky uhelných vlaků je technický skvost, jeden funguje i u nás
8.5.2019 | Mirek Mazal
Napadlo vás někdy, jak se uhlí z nekonečné řady vagónů uhelných vlaků dostane do kotlů elektráren? Že by na týden nastoupila parta lidí s lopatami?
Na železničních přejezdech není těžké narazit na skoro nekonečné vlaky plné uhlí. Obvykle míří z místa jejich těžby či dalšího zpracování do místa jejich spotřeby, tedy do tepelných elektráren. Jde o obrovské množství materiálu, klidně i tisíce tun, který se nějak musí dostat z vagónů do kotle. A pokud jste někdy přemýšleli, jak se to stane, máme pro vás se zálibou v dopravě všeho druhu odpověď.
Myšlenky na partu dělníků, kteří začnou uhlí v takovém množství přehazovat z jednoho místa na druhé, jsou pochopitelně liché. K přesunu obsahu vagónů slouží v optimálním případě unikátní mechanismus, který můžeme spatřit i v jedné české elektrárně. V případě mnohatunových kolosů si sice lze těžko představit, že se uhlí z vagónu jednoduše rovnou vysype do připraveného žlabu, přesně tak ale celý mechanismus funguje.
Říká se mu rotační sklápěč, vagónový výklopník či rotační výklopník. Názvů mnoho, ale všechny patří mechanismu používanému pro vykládku sypkého nákladu z vagónů. Výkonný systém uchopí těžký vagón, jako se vy chopíte třeba sklenice s vodou, a otočí jej vzhůru nohama. Pod zařízením je připravený zásobník, kam se vyloží uhlí určené jako palivo elektrárny.
Promyšlený mechanismus je náhradou staršího postupu, kdy se u kolejových vozidel otevírala podlaha, kudy náklad propadl do připraveného koryta. Výklopník je efektivnější. Specializované mašiny musí vzít každý vagón, hydraulicky přidržet, otočit, vysypat a postavit ho zpět. Lepší verze zvládají „vyklopit” i několik vagónů zároveň.
Tato technická jedinečnost se v České republice používá jen v jednom případě, skrývá ji chvaletická elektrárna na Pardubicku. Jediné zařízení v tuzemsku obslouží každý vagon za asi tři minuty včetně příjezdu a odjezdu. Ostatní elektrárny používají vykládání podlahou, jen v Polabí před léty zavedli moderní způsob.
Rotační sklápěč funguje od roku 1995 jako náhrada vodní dopravy paliva, která není ekonomicky výhodná. Hydraulický výklopník polské firmy Famak překlopí každý vagón o 170 stupňů. Vysypání uhlí zajistí gravitace, jen se musí zapojit vodní kropení, aby se snížila prašnost. Jedna operace znamená přibližně 52 tun uhlí v rámci každého vyklopení, celkem je v případě Chvaletic každou soupravou zaváženo okolo 1 700 tun. Pro výklopník to znamená práci dvě- až dvě a půl hodiny se vším všudy a takové soupravy mohou do elektrárny dorazit i čtyři za den.
Rotační sklápěč si poradí s vagónem plným uhlí během pár minut. Prostě jej otočí vzhůru koly. Tento způsob vykládky se používá ve světě poměrně často, jediným příkladem v Česku je elektrárna v Chvaleticích na Pardubicku
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024 - Britové vyzkoušeli inovovaný Ford Puma ST, který přišel o motor i převodovku. Selhává přesně tam, kde měl excelovat
28.2.2024 - Číňané chystají nový kombík pro Evropu, v poměru dynamiky, prostornosti a ceny by mohl být bezkonkurenční nabídkou
28.2.2024 - Audi se chytilo do pasti svých elektrických plánů, cokoli s některými modely teď udělá, bude to špatně
29.2.2024 - Nový levný kombík Lady předčasně odhalil únik patentových obrázků. Divným jménem odrazuje, cenou by měl lákat
29.2.2024
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch