Nejlepší způsob vykládky uhelných vlaků je technický skvost, jeden funguje i u nás

Napadlo vás někdy, jak se uhlí z nekonečné řady vagónů uhelných vlaků dostane do kotlů elektráren? Že by na týden nastoupila parta lidí s lopatami?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Nejlepší způsob vykládky uhelných vlaků je technický skvost, jeden funguje i u nás

8.5.2019 | Mirek Mazal

Nejlepší způsob vykládky uhelných vlaků je technický skvost, jeden funguje i u nás

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Napadlo vás někdy, jak se uhlí z nekonečné řady vagónů uhelných vlaků dostane do kotlů elektráren? Že by na týden nastoupila parta lidí s lopatami?

Na železničních přejezdech není těžké narazit na skoro nekonečné vlaky plné uhlí. Obvykle míří z místa jejich těžby či dalšího zpracování do místa jejich spotřeby, tedy do tepelných elektráren. Jde o obrovské množství materiálu, klidně i tisíce tun, který se nějak musí dostat z vagónů do kotle. A pokud jste někdy přemýšleli, jak se to stane, máme pro vás se zálibou v dopravě všeho druhu odpověď.

Myšlenky na partu dělníků, kteří začnou uhlí v takovém množství přehazovat z jednoho místa na druhé, jsou pochopitelně liché. K přesunu obsahu vagónů slouží v optimálním případě unikátní mechanismus, který můžeme spatřit i v jedné české elektrárně. V případě mnohatunových kolosů si sice lze těžko představit, že se uhlí z vagónu jednoduše rovnou vysype do připraveného žlabu, přesně tak ale celý mechanismus funguje.

Říká se mu rotační sklápěč, vagónový výklopník či rotační výklopník. Názvů mnoho, ale všechny patří mechanismu používanému pro vykládku sypkého nákladu z vagónů. Výkonný systém uchopí těžký vagón, jako se vy chopíte třeba sklenice s vodou, a otočí jej vzhůru nohama. Pod zařízením je připravený zásobník, kam se vyloží uhlí určené jako palivo elektrárny.

Promyšlený mechanismus je náhradou staršího postupu, kdy se u kolejových vozidel otevírala podlaha, kudy náklad propadl do připraveného koryta. Výklopník je efektivnější. Specializované mašiny musí vzít každý vagón, hydraulicky přidržet, otočit, vysypat a postavit ho zpět. Lepší verze zvládají „vyklopit” i několik vagónů zároveň.

Tato technická jedinečnost se v České republice používá jen v jednom případě, skrývá ji chvaletická elektrárna na Pardubicku. Jediné zařízení v tuzemsku obslouží každý vagon za asi tři minuty včetně příjezdu a odjezdu. Ostatní elektrárny používají vykládání podlahou, jen v Polabí před léty zavedli moderní způsob.

Rotační sklápěč funguje od roku 1995 jako náhrada vodní dopravy paliva, která není ekonomicky výhodná. Hydraulický výklopník polské firmy Famak překlopí každý vagón o 170 stupňů. Vysypání uhlí zajistí gravitace, jen se musí zapojit vodní kropení, aby se snížila prašnost. Jedna operace znamená přibližně 52 tun uhlí v rámci každého vyklopení, celkem je v případě Chvaletic každou soupravou zaváženo okolo 1 700 tun. Pro výklopník to znamená práci dvě- až dvě a půl hodiny se vším všudy a takové soupravy mohou do elektrárny dorazit i čtyři za den.


Nejlepší způsob vykládky uhelných vlaků je technický skvost, jeden funguje i u nás - 1 - Otocna vykladka vagonu s uhlim foto 01Nejlepší způsob vykládky uhelných vlaků je technický skvost, jeden funguje i u nás - 2 - Otocna vykladka vagonu s uhlim foto 02Nejlepší způsob vykládky uhelných vlaků je technický skvost, jeden funguje i u nás - 3 - Otocna vykladka vagonu s uhlim foto 03Nejlepší způsob vykládky uhelných vlaků je technický skvost, jeden funguje i u nás - 4 - Otocna vykladka vagonu s uhlim foto 04Nejlepší způsob vykládky uhelných vlaků je technický skvost, jeden funguje i u nás - 5 - Otocna vykladka vagonu s uhlim foto 05Nejlepší způsob vykládky uhelných vlaků je technický skvost, jeden funguje i u nás - 6 - Otocna vykladka vagonu s uhlim foto 06Nejlepší způsob vykládky uhelných vlaků je technický skvost, jeden funguje i u nás - 7 - Otocna vykladka vagonu s uhlim foto 07Nejlepší způsob vykládky uhelných vlaků je technický skvost, jeden funguje i u nás - 8 - Otocna vykladka vagonu s uhlim foto 08Nejlepší způsob vykládky uhelných vlaků je technický skvost, jeden funguje i u nás - 9 - Otocna vykladka vagonu s uhlim foto 09Nejlepší způsob vykládky uhelných vlaků je technický skvost, jeden funguje i u nás - 10 - Otocna vykladka vagonu s uhlim foto 10Nejlepší způsob vykládky uhelných vlaků je technický skvost, jeden funguje i u nás - 11 - Otocna vykladka vagonu s uhlim foto 11Nejlepší způsob vykládky uhelných vlaků je technický skvost, jeden funguje i u nás - 12 - Otocna vykladka vagonu s uhlim foto 12Nejlepší způsob vykládky uhelných vlaků je technický skvost, jeden funguje i u nás - 13 - Otocna vykladka vagonu s uhlim foto 13
Rotační sklápěč si poradí s vagónem plným uhlí během pár minut. Prostě jej otočí vzhůru koly. Tento způsob vykládky se používá ve světě poměrně často, jediným příkladem v Česku je elektrárna v Chvaleticích na Pardubicku

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.