Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejneobvyklejší řešení otevírání dveří aut: Některá by nenašli ani hodně zkušení
9.9.2019 | Mirek Mazal
Na dveře auta můžete dát jednoduše vodorovnou kliku jako všichni ostatní, nebo se snažit vymyslet něco jiného. Designéři těchto modelů snažili, někteří snad až příliš.
Vnější kliky dveří jsou jedněmi z nejvíce přehlížených designových prvků aut, i když se do výsledného vzhledu promítají výraznou měrou. Něco tak samozřejmého, jako jsou boční úchyty dveří, přitom citelně zasahuje do pečlivě promyšlených linií vedených od předního nárazníku k zadním světlometům. Návrháři jsou schopni celé dny črtat vlnky či hrany panelů navazující karoserie, ale jejich důraz na celkový výraz pokazí zastaralé, nebo naopak příliš futuristické madlo u zámku dveří.
Většina automobilek se o nic zvláštního nepokouší a na dveře dá vodorovné, vystupující kliky s prohlubněmi pod nimi. A docela to chápeme - je to ověřené, funkční a musí se stát něco opravdu mimořádného, aby takové řešení otevírání přestalo fungovat. Existuje ovšem menší část modelů, jejichž autoři projevili více nápaditosti a nadělili jim více či méně neobvyklá řešení.
Typickou snahou v tomto případě je kliky nějakým způsobem vizuálně skrýt, aby nenarušovaly ostatní linie bočních partií. Někdy je výsledkem spojení příjemného s užitečným, jindy je alternativní řešení spíše pro zlost a dělá problémy v zimě nebo trpí omezenou spolehlivostí. Tak či onak jsme vybrali deset typově (najdou se tedy i další vozy s obdobou toho nebo onoho) nejvýstřednějších systémů sloužících k zpřístupnění interiérů aut bez ohledu na, jestli ještě jsou v prodeji, nebo nikoli. Na následujících řádcích je probereme jeden po druhém.
1. Toyota CH-R
Lichoběžníkový tvar okolních prostor i samotné kliky je v sounáležitosti s celkovou stylizací vozidla, které je pojato dosti futuristicky. Lze ocenit i dvoubarevné lakování rukojeti, zbarvení opět odpovídá odstínům karoserie. Se zbytkem vozu tedy kliky splývají docela úspěšně a na poměry těch „skrytých” ve sloupcích karoserie jsou vyvedené relativně originálně, potýkat se s nimi je ale docela pro zlost. Tak vysoké umístění klik je nepřirozené a zejména dámy si o ně snadno poškodí čerstvě „udělané” nehty na rukou.
2. Chevrolet Corvette (C3)
Kovová klika je umístěna na horní straně dveří, což rozhodně není obvyklá pozice. Je to znovu zajímavé a v době vzniku třetí generace Corvette to bylo i šik, praktičnost ale opět trpěla. S takovou klikou se nemanipuluje dobře a majitelé měli výhrady i ke spolehlivosti. Řešení nebylo dostatečně dobře připravené na povětrnostní vlivy a zejména nahromaděný led v mechanismu dokázal vyřadit celé auto z provozu.
3. Lamborghini Huracán
Typické tvary šestiúhelníků charakterizují stále vyráběný Huracán i v takovém detailu. Zvláštní podlouhlé kliky v jedné rovině s dveřním panelem umožňují udržet správné proudění vzduchu podél karoserie, ovládání chce ale trochu cviku, neboť nejprve musíte zmáčknout na přední stranu kliky, aby se vyklopila ta zadní. Určitě jsou na trhu praktičtější řešení, toto alespoň nevyřazuje z činnosti nefunkční elektronika.
4. McLaren MP4-12C
McLaren má mnoho individuálních řešení týkajících se jízdy, ale tvůrci si pohráli i s otevíráním dveří. Neexistuje totiž vůbec žádný úchyt, místo toho senzory podél spodní části hřebene dveří zaznamenají šmátrající ruku a uvolní zámek. Fakticky chybí záložní klíčová dírka, proto se pro zachování funkce nesmí vybít baterie vozidla. Pochopitelně, i v takovém případě se do auta dostat lze, chce to ale postup jako v případě Porsche 911.
5. TVR Tuscan & Spyker C8
Jeremy Clarkson nebo Doug DeMuro demonstrovali, že pokud člověk nezná TVR či Spyker, nikdy se nedostane dovnitř správným způsobem. Schází úchyt, klika, zámek, nelze najít ani senzory prstů. Pod zpětným zrcátkem je přítomné jen malé tlačítko otevírající nepřístupné dveře, které z běžného pohledu řidiče nebo spolujezdce přicházejícího k vozu nezahlédnete. Alternativou je použití dálkového ovladače.
6. Range Rover Velar
Stylové moderní SUV má zcela hladké boky, takže kliky dveří zajíždí do jedné roviny s panely karoserie. Elektromotorky vysouvají obdélníková madla po odemknutí Velaru. Systém je to nepochybně stylový, v zimě má ale přes údajně čtyřletý vývoj s fungováním potíže.
7. Rolls-Royce Wraith
Patrně nejpozoruhodnější otevírání dveří všech dob má masivní leštěný úchyt, který připomíná komorníkovi, že luxusní automobil stojí nemalé jmění a mělo by se s ním zacházet v rukavičkách. Kliku lze chytit celou dlaní, zevnitř se těžké dveře zavírají dálkově tlačítkem. Protože tam už komorník nesedí...
8. BMW Z1
Plastové díly vnějšího kabátu se daly během chvíle odmontovat, bylo možné dokonce kombinovat různá barevná provedení. Zasouvací dveře Z1 zajížděly elektromechanicky kolmo do zvýšených prahů karoserie, pro zcela ojedinělou funkci bylo potřeba zmáčknout spouštěcí tlačítko nebo kulatou klíčovou dírku. Vymodelovaná klika byla pevná a sloužila jen k opření.
9. Dodge Viper
Budiž mu země lehká, ale na seriálového hrdinu s pořádným motorem pod nekonečnou dlouhou kapotou lze vzpomínat i originálním mechanismem otevírání dveří. Vstup se dal uvolnit dálkovým klíčem, nebo bylo k odskočení dveří potřeba zmáčknout dovnitř zakulacenou krytku, teprve poté se ukázal dvoumístný interiér.
10. Porsche 911 992
Porsche už dávno není nekompromisní náčiní pro „celé chlapy”. Generace 992 je propletena elektronikou, že by se s autem vyřádila i nezkušená řidička. Nový systém pomáhá i tak jednoduché věci, jako je otevírání dveří, když zdánlivě staromódní klika mile vyjede jakoby naproti ruce řidiče. Zbytečnost, které jsme letos věnovali i zvláštní článek.
Inspirace: Drive Tribe
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva