Nejpodivněji řešené dveře v historii aut: I na Škodě se jedny zvláštní objevily

Do většiny aut nastoupíte tak, že otevřete dveře uchycené za sloupek před nimi ve směru jízdy. Autoři těchto deseti vozů na to zkoušeli jít jinak, jen ve třech případech se ale jejich systémy dočkaly sériové výroby.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Nejpodivněji řešené dveře v historii aut: I na Škodě se jedny zvláštní objevily

6.10.2019 | Mirek Mazal

Do většiny aut nastoupíte tak, že otevřete dveře uchycené za sloupek před nimi ve směru jízdy. Autoři těchto deseti vozů na to zkoušeli jít jinak, jen ve třech případech se ale jejich systémy dočkaly sériové výroby.

Způsob nastupování do auta hraje z hlediska atraktivity toho či onoho vozu pro zákazníky důležitější roli, než si mnozí myslí. Jasným důkazem budiž neutuchající zájem lidí o vozy kategorie SUV s vyvýšeným posedem. Někdy jen pár centimetrů k dobru, které usnadňují nastupování a vystupování z vozu, znamená pro zákazníky tohoto typu aut více než všechna negativa spojená s vyšší stavbou, větší hmotností a celkově mohutnější stavbou.

To, jak se do auta nastupuje, nutně ovlivňuje řešení samotných dveří, které mohou samy celou proceduru ulehčit i ztížit. Většina designérů v tomto směru neriskuje a sází na klasiku, jiní se ale pokusili přijít s novinkami, které mají dveřní panely co nejlépe odstranit z cesty řidiče či spolujezdce a usnadnit jim tak přesun dovnitř vozu.

Definujícími vlastnostmi usnadňujícími nástup je úhel otevření dveří a jejich velikost. Velké dveře s malým úhlem jsou nepraktické, naopak krátké panely s možností otevřít je téměř kolmo ke karoserii dovolují naskočit lidem i s neforemným nákladem. Třeba manipulace s dětskou sedačkou je u třídveřového Fordu Fiesta očistec ve srovnání s pětidveřovou Hondou Civic „nejufoidnější” generace.

Zvláštní sortou jsou nestandardní systémy otevírání dveří. Máme pocit, že někdy se designéři chtěli jen ukázat, nicméně najdou se případy o spojení efektu s efektivitou, však některá řešení úspěšně poznala i sériovou výrobu. Níže následuje deset podle nás nejpodivnějších řešení dveří aut bez ohledu na dobu jejich vzniku a další osud.

1. Yo Mobile

Moskevský prototyp hybridního elektromobilu z roku 2010 se zaryl do paměti jen rotujíc na otočném piedestalu, protože nikdy nepřešel do sériové výroby. Jeden z příkladů futuristické studie používá posuvné dveře zajíždějící do karoserie až nad zadní partie konceptu. S otevřenými dveřmi vůz vypadal jako létající hmyz se složenými křídly, možná i proto do výroby nikdy nedoputoval.


Nejpodivněji řešené dveře v historii aut: I na Škodě se jedny zvláštní objevily - 1 - Zvlastni otevirani dveri aut foto 01

2. Rezvani Beast

Vůz založený na Arielu Atom a Lotusu Elise se na rozdíl od mnoha jiných z tohoto přehledu dostal až do výroby. Pozornost na sebe dokázal strhnout v podobě futuristických dveří, které se nejdříve vysunují do šířky a poté plynule přejíždí vpřed na místo vedle předních kol. Působí trochu jako rakety stíhačky, proto si také tak říkají - Sidewinder Doors. Nejsou tu ale jen pro parádu, dvojice pasažérů má díky nim o něco volnější cestu do sportovních sedadel.

Nejpodivněji řešené dveře v historii aut: I na Škodě se jedny zvláštní objevily - 2 - Zvlastni otevirani dveri aut foto 02

3. Alfa Romeo Pandion

Návrh sportovního vozu italského studia Bertone zvedá dveře až do výšky 3,6 metru. Celý panel vedoucí po boku vyhlazeného kupé se otevírá vzhůru pomocí otočného čepu na zádi. Člověk uvítá volný prostor, ale musí dávat pozor na strop nižších garáží.

Nejpodivněji řešené dveře v historii aut: I na Škodě se jedny zvláštní objevily - 3 - Zvlastni otevirani dveri aut foto 03

4. Ford Evos

Modrý ovál má také svého zástupce v přehledu krkolomných řešení vcelku obyčejného problému. Ford Evos z roku 2011 odhaluje celou kabinu zvednutím čtveřice dveří po vzoru racčích křídel jako u Mercedesu 300SL Gullwing.

Nejpodivněji řešené dveře v historii aut: I na Škodě se jedny zvláštní objevily - 4 - Zvlastni otevirani dveri aut foto 04

5. Tesla Model X

Další z mála vyráběných automobilů tohoto seznamu taktéž následuje Mercedes Gullwing, dělá to ale po svém. Tesla Model X zve posádku na zadní sedadla vyklopením dveří směrem nahoru a jejich složením k sobě. Přední nástup zůstal jednoduchý bez inovací, pokud tedy pomineme možnost elektrického otevírání a zavírání.

Nejpodivněji řešené dveře v historii aut: I na Škodě se jedny zvláštní objevily - 5 - Zvlastni otevirani dveri aut foto 05

6. BMW Isetta

Miniaturní BMW z roku 1953 s motorem z motocyklu dosahovalo rychlosti jen 75 km/h. Celková délka 2,3 metru vyžadovala alternativní řešení, například jedny jediné přední dveře spojené s čelním sklem a palubní deskou. Je to celkově pozoruhodné auto.

Nejpodivněji řešené dveře v historii aut: I na Škodě se jedny zvláštní objevily - 6 - Zvlastni otevirani dveri aut foto 06

7. Holden Hurricane

Vývojový Holden z roku 1969 měl jako poslání zjišťovat trendy v technice a designu. Elektronikou prošpikovaný testovací exemplář dokázal vyklopit celý překryt kabiny vzhůru nad přední část karoserie, nic podobného se v sérii nikdy neobjevilo.

Nejpodivněji řešené dveře v historii aut: I na Škodě se jedny zvláštní objevily - 7 - Zvlastni otevirani dveri aut foto 07

8. Human Horizons HiPhi1

Čínská automobilka Human Horizons o sobě dala vědět projektem HiPhi1 s velmi nízkým koeficientem odporu vzduchu Cd 0,28. Aerodynamická karoserie skrývá rozpůlené zadní dveře, které se v rozevírají na dvě strany. Asijský crossover se inspiroval u Rolls-Roycu a Tesly Model X. Zatím je to studie, po výrobě ale touží.

Nejpodivněji řešené dveře v historii aut: I na Škodě se jedny zvláštní objevily - 8 - Zvlastni otevirani dveri aut foto 08

9. Mizející dveře firmy Jatech

Mizející dveře zajišťují nebývale pohodlný přístup do kabiny i v případě, kdy kolem vozu není téměř žádný prostor. Boční dveře se po stisknutí tlačítka venku či uvnitř po kolejnicích zasunují pod podlahu jako ve vědeckofantastickém filmu. Fascinující řešení bylo příliš mechanicky náročné, proto se přes veškerou svou pohodlnost do výroby nedostalo.

Nejpodivněji řešené dveře v historii aut: I na Škodě se jedny zvláštní objevily - 9 - Zvlastni otevirani dveri aut foto 09

10. Škoda 110 Super Sport

Jako poslední si čestné místo zaslouží československý koncept z roku 1971, který se nakonec změnil ve filmovou hvězdu. Sportovní model Škoda 110 Super Sport měl motor vzadu a pohon zadních kol a vstupovalo se do něj zcela otevřenou kabinou podobně jako u Holdenu Hurricane. Novináři z celého světa chválili odvážně hranaté tvary stroje, ale tehdejší elity byly jiného názoru, proto koncept z Kvasin dostal červenou. Nakonec byl trochu nešťastné přepracován ve filmový Ferat, jeho historie je nakonec celkově zajímavá.

Nejpodivněji řešené dveře v historii aut: I na Škodě se jedny zvláštní objevily - 10 - Zvlastni otevirani dveri aut foto 10

Inspirace: Drive Tribe

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama