Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejpodivnější přepínače v interiérech aut. I tohle lze najít v kabinách
8.7.2018 | Mirek Mazal
Ovládání čehokoli v autě je vesměs jednoduchá a intuitivní operace. Někdy ale konstruktéři vymyslí něco, co stěží najdete v jakémkoli jiném voze a co se člověk pomalu bojí stisknout.
Zvláštní tlačítka někdy ještě záhadnějších funkcí dovedou překvapit i zkušeného řidiče. S přibývajícími možnostmi nastavení každého automobilu přibývá na dosah řidiče nových tlačítek s netradičními funkcemi. Automobily se obvykle snaží nevybočovat z normy, někdy se to ale zkrátka nepovede a vzniknou nezvyklé přepínače označené nesrozumitelnými polepy.
Nejde ale jen o to. Někdy snaha o originalitu, někdy pokusy o minimalizaci nákladů dostanou do interiérů svérázné ovladače úplně obyčejných věcí. Vybrali jsme ty nejpodivnější z obou ranků a pokud máte pocit, že vás nic nepřekvapí, zkuste si nejprve bez „nápovědy” projít galerii a odhadnout, k čemu ten který „knoflík” slouží. Věřte, že už padesátiprocentní úspěšnost bude dělat mistra... Tady je celá třináctka.
1. Ford Expedition - symboly +/-
Velké SUV nazvané Expedition nemá žádnou pořádnou řadicí páku, která by svojí velikostí odpovídala rozměrům auta. Na středovém panelu se místo toho nachází menší otočný volič automatické převodovky. Pod kulatým tlačítkem je vidět zvláštní konzoli se symbolem plus a mínus. Slouží k manuálnímu přeřazení rychlosti nahoru nebo dolů. Troufneme si odhadnout, že tady by podobnou možnost hledal málokdo. A ještě více jsme přesvědčeni, že ji tímto způsobem bude někdo rozumně využívat...
2. Ford Mustang - kůň pod volantem
Ve spleti tlačítek okolo věnce volantu amerického vozu se nachází jeden vypínač s potiskem koně v pohybu. Rozběhnutý Mustang ze znaku samotného modelu nedává mnoho nápovědy, o co by mohlo jít, stisk ale probudí nové schopnosti pohonné jednotky spojené se sportovním tématem palubních přístrojů.
3. Honda Ridgeline - namalovaný pick-up
Americká sportovně užitková dodávka se snaží být připravena na všechny druhy práce. Odveze rodinu a po cestě zvládne zajet do lesa pro hromadu dříví. Aby Hondu nezaskočil těžký terén, dostala funkci řízení trakce pohonu všech kol. Pomocí širokého tlačítka je možné vybrat normální režim, sníh, bláto, nebo písek - dost nestandardní označení jinak celkem obvyklé funkce.
4. Infiniti - modrý kruh
Nové modely japonské automobilky mají na volantu na dosah palce potisk auta v kruhu zbarvené do modré barvy. Že vás nenapadá, co by mohl značit? Nedivíme se, je naprosto neintuitivní, aktivuje ale systém, který dokáže krátkodobě samovolně řídit vozidlo po silnici, než si vyžádá zásah řidiče. Můžeme si představit něco jako Autopilot Tesly.
5. Kia - hvězda u rádia
Majitelé Kie může v první moment rozhodit tlačítko s hvězdičkou, umístěné mezi ostatní ovladače palubního rádia. Nejedná se o nedovolenou funkci přístupnou po desáté hodině, ale vybranou dovednost je možné předem naprogramovat. Hvězdička například jedním pohybem zhasne informační displej.
6. Lexus LX 570 - člověk ve dveřích
Velký Lexus LX 570 skrývá divný knoflík s osobou ve dveřích. Někdy by se hodil katapult, ale ten zatím nikdo nenabízí. Málokdo se také může pochlubit funkcí Easy Entry, která dovoluje snadnější nastupování. Při odchodu od vozu stačí zmáčknout vyvolené tlačítko a při dalším nasedání se podvozek SUV spustí automaticky o kousek níž. Opět ne až tak zvláštní funkce, ale to značení...
7. Mercedes-Benz třídy G - tlačítko pro návrat zpět
Hranatá třída G letos předvedla novou verzi, za kmotra jí šel Arnold Schwarzenegger. Také on mohl být zmaten tlačítkem, které by svého času zuřivě tiskl mimozemšťan jménem E.T. Jenže domů by se nedovolal, jde o možnost jedním stiskem přejít z jakékoliv pozice v menu na domovskou obrazovku. Usnadní se tím listování ve funkcích palubního počítače, mimo Mercedesy dost neobvyklá věc, rozhodně na volantu.
8. Mercedes-Benz Sprinter - tři čáry a znaménko plus
Vlevo od volantu je možné vidět tlačítko se zvláštním vyhotovením třech čar směřujících ke znaménku pro sčítání. Nejednoznačné zobrazení nenaznačuje vůbec nic, ve skutečnosti spínač ovládá ohřívání motoru. Během studených měsíců se pomocí tohoto systému rychleji zahřívá agregát a udržuje jeho optimální teplota.
9. Range Rover SV Coupé - šipky za vozem
Range Rover SV Coupé je nejrychlejší a neluxusnější Range Rover v historii, ale může aspirovat i na nejzáhadnější tlačítko našeho seznamu. Jak se ukázalo, elektronicky výsuvná podlaha zavazadlového prostoru se ovládá právě tímto „knoflíkem” se šipkami ven a dovnitř.
10. BMW - autíčko v kolečku
Bavorský výrobce pravidelně přináší nové bezpečnostní systémy. Jejich množství se stává nepřehledné, proto BMW na střed palubní desky dodává tlačítko, kterým se jednoduše varovné technologie dají ovládat. Zelený kruh okolo značí všechny zapnuté asistenty, oranžová barva upozorňuje na některý nefunkční. Bezbarvý kruh ukazuje vypnuté monitory okolí.
11. Lamborghini - otočný červený vypínač
Majestátní model LM002 jednoznačně svým uspořádáním vyhrál první příčku nejšílenějšího modelu italské značky. Ovládací prvky jsou nelogicky rozmístěné po všude možně a do tohoto seznamu by jich mohlo být zařazeno asi deset. Za všechny zmiňme jedno,o které při nastupování člověk málem zavadí. Jde o červený spínač, vypínač baterie. Nic neobvyklého třeba v soutěžních autech, ale na prahu luxusního SUV?
12. Mercedes SLR McLaren - tlačítko pod krytkou řadicí páky
Nepolíbené jedince může zajímat odklápěcí krytka na vrcholu voliče automatu. Na takovém místě by člověk čekal třeba zapínání parkovacího režimu nebo jinou operaci s převodovkou. Chyba lávky, u Mercedesu SLR McLaren je tady tlačítko startování motoru. Palcem tedy člověk mohl odklopit záklopku a rovnou zmáčknout tlačítko budící 5,5litrový V8.
Bonus: Trabant - táhlo vedle přístrojovky
Výše jsme zmiňovali samá relativně moderní auta, bizarní tlačítka se ale nevyhýbala ani těm starším. Za všechna zmiňme jedno, automobilový symbol NDR, který též vydá na samostatný oddíl. U tohoto auta by většina mladších lidí ani nedokázala ostírat čelní sklo, protože jeho ostřikovač má... ruční pumpu. Prostě záhadné táhlo na palubní desce, kterým je nutné manuálně pumpovat kapalinu na sklo.
Inspirace: Autotrader
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 4 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 13:55 - Milanito
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22