Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejsilnější Škoda Octavia I si neříkala RS. Na skutečný vrchol už se zapomíná
19.8.2018 | Petr Miler
Nejsilnější a nejrychlejší Octavií v nabídce je dnes provedení RS a bylo tomu tak i u druhé generace. Ne tak u té první, tam RS zastínila jiná specialita.
Škoda dnes prodává Octavii v její třetí, loni faceliftované generaci. Příběh novodobé existence tohoto modelu se ale začal psát už před 22 léty, v roce 1996, kdy škodovka představila generaci první. Právě ta se stala pro automobilku zásadním modelem, který ji vydláždil cestu mezi světoznámé automobilky a který se dnes zásadní měrou podílí na tom, že největšímu počtu zemí Evropy prodejně vládne vůz značky Škoda.
Octavia I byla přes drobné zádrhele v samém počátku výroby velmi úspěšná, a tak se postupně představovala v dalších a dalších, stále více ambiciózních verzích. Na českém trhu se jako absolutní vrchol etablovala verze RS, která ze čtyřválce o objemu 1,8 litru dávala 180 koní. Mnozí žijí v tom, že šlo o nejsilnější variantu první generace Octavie, jenže není to pravda. Nyní přitom nemáme na mysli mnohasetkoňová monstra, která produkuje tuningová scéna, ale striktně silniční tovární vozy. Mezi nimi byla nejsilnější verze GT.
Objevila se v září roku 2006, tedy v tobě, kdy už se u nás prodávala jen jako Tour po boku tehdy nové Octavie II a ve verzi RS ji už nebylo možno coby novou objednat. Řecký hlad po RS ale byl tak velký, že se Škodovka rozhodla jen pro tuto zemi - čtete správně, Řecko - postavit ještě silnější verzi, která dostala název GT.
Ze stejného motoru bylo vydolováno ještě 13 koní navíc pro celkový výkon 193 koní při 5 300 otáčkách a 276 Nm při 5 020 ot./min. Maximálka byla nižší než u RS, údajně 220 km/h, ale nedává to smysl, tušíme za tím uměle pesimistické specifikace z legislativních důvodů, níže ostatně přikládáme jedno z více videí, na kterých GT hravě překonává tachometrovou metu 240 km/h. Zrychlení už nárůstu výkonu odpovídalo - s časem 7,6 s bylo o tři desetinky lepší. Známe i cenu, za kterou se vůz tehdy prodával - 20 990 Eur, tedy tehdejším kurzem asi 592 tisíc korun. Ne zase tak moc, ani dnešní optikou.
Na motoru bylo údajně znát úplně jiné naladění než u RS, jehož turbo se staralo o plný točivý moment už od nějakých dvou tisíc otáček za minutu. GT bylo potřeba více točit, jak vidno i z bodu, kdy dosahuje maximálního výkonu a točivého momentu. Pod dvěma tisíci otáček člověku prý přišlo auto velmi pomalé, od 2 200 ot. se vůz začal sbírat a ještě později ze sebe motor vydal všechno, co uměl. Spotřeba se při svižnější jízdě i kvůli nutnosti držet motor v otáčkách prý pohybovala okolo 12,5 litru na sto. Při opravdu ostré jízdě prý nebyl problém s 19 litry, ale to je mezi takto nastavenými turbomotory ještě docela fajn číslo.
Vizuálně ji od verze RS nepoznáte, je tu stejný nárazník, stejná kola a stejné zelené V v přední masce. Jen vzadu pod nápisem Octavia není RS, nýbrž GT a označení výkonu - 193HP. Interiér byl oproti RS trochu jiný, byl tu sice tříramenný volant a sedačky s lepším bočním vedením, ale budíky pocházely ze standardní Octavie. Podstatný tu byl motor.
Proč tenhle model nebyl k mání u nás, je jednoduché - lidem tu spíš lahodil velký kufr Octavie, než vysoké výkony. Ve verzi RS se u nás prodávala asi 2 % prvních Octavií, v Řecku to ale bylo 20 %. Ani to nestačilo na Velkou Británii, kde bylo v té době 44 % všech prodaných Octavií ve verzi RS, ale specialitku přesto dostalo Řecko, kde se „jednička” prodávala déle.
Nebyl to navíc jediný případ, kdy se v nabídce Škodovky objevila písmena GT. O dva roky později se objevila Octavia II GT, která měla motor 1,8 TSI o výkonu 200 koní, opět jen v Řecku. A existovala také Fabia GT Sport, která ovšem na takové výkony mohla zapomenout - montovaly se do ní čtrnáctistovky o 75 a 100 koních, 115koňový dvoulitr a 1,9 TDI o 100 koních. A také u nás nebyla běžně k mání.
Fabii GT Sport čas od času najdete i v České republice, i když je to rarita snad ještě větší než obyčejná Fabia s dvoulitrem. Octavii GT jsme ale u nás v prodeji ještě neviděli a ani na Mobile.de teď není v nabídce jediná. V Řecku to rarita není, snadno lze dohledat fotky vozu z ulice a ojetých kusů jsou v prodeji desítky. Většina jich je nějak dotčená nevhodným tuningem, ale třeba zachovalý (a jen lehce „zprasený”) černý kus na přiložených fotkách z roku 2007 je k mání v dobrém stavu se 60 tisíci km na tachometru. Pár podobných se najde třeba na inzertním webu Car.gr a obvykle jsou v prodeji za ceny mezi 4 a 8 tisíci eury podle stavu a kilometráže.
Kolik se jich v Řecku přesně prodalo, zatím nevíme, ale málo to jistě nebylo. Kdyby se vám ovšem podařilo jednu dovézt do ČR, byli byste určitě jedni z mála. Jen by o tom, že vaše auto je skutečná rarita, vědělo jen pár zasvěcenců, a to ještě pouze po pohledu na logo vzadu.
Dobových oficiálních fotek existuje poskrovnu
Narazit na Octavii GT v Řecku na ulici není zase takový problém
Dost vozů se objevuje i v prodeji, málokterý je ale v originálním stavu
Historie se později opakovala s Octavií GT druhé generace, i ta byla s motorem 1,8 TSI silnější než kdekoli jinde
Zdroje: Řecké zastoupení Škody, Fabiatou, Car.gr
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před hodinou - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 3 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 4 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 6 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva