Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Největší trefy a omyly slavných automobilových designérů
22.6.2019 | Mirek Mazal
I velcí designéři jsou pořád jen lidské bytosti, které mají své lepší a horší dny. Jeden povedený model neznamená, že další v řadě nebude pravým opakem.
Automobiloví designéři se inspirují vnímáním okolního dění a individuálním cítěním. Výsledné nákresy jistě ovlivňuje oblíbená kultura, myšlení a v neposlední řadě předem dané zadání. A protože je každá linka odrazem uvažování konkrétního člověka či skupiny lidí, výsledek v podstatě nelze objektivně zhodnotit. Shoda o tom, zda jde o povedené či naopak nepovedené dílo, nemůže existovat, protože každý jedinec má jiný vkus. Vnímání hezkého a ošklivého automobilu se tak obvykle vyvine časem, třebaže ani tehdy názory na něj nebudou jednotné.
Vybrat krásné a šeredné automobily bude tedy vždy složité, přesto se o to neustále někdo pokouší. My vám dnes předkládáme výběr typických příkladů designových tref a naopak přešlapů designérů, které lze označit za světově známé či uznávané. Seznam tedy ukazuje dvojsečné výsledky navrhování vozu jedním člověkem - jeden povedený model není zárukou, že příště návrhář nepřijde s divnou kombinací tvarů a materiálů. A naopak.
1. Giorgetto Giugiaro
Možná bude těžké uvěřit, že Giorgetto Giugiaro mohl někdy nakreslit vzhledově nudné auto, ale jeho jméno se objevilo pod řadou nákresů tuctových vozů. Na přání automobilky Daewoo se podepsal pod vzhled levného provedení modelu Leganza. Veřejnost si italské jméno spíše vybaví pod nádhernými proporcemi Alfy Romeo, verze Giulia Sprint GT, 156 či 159 jsou lepší reklamou než práce pro jihokorejský koncern.
2. Chris Bangle
Tento Američan značně ovlivnil vývoj BMW. Jako osobní výhru může do životopisu udat sedan řady 5 E60, který z Mnichova mířil do světa mezi léty 2003-2010. Kontroverzní tvary rozdělily komunitu německých přívrženců, ale Bangle si vybudoval silné renomé. Opravdovým přešlapem se stal koncept REDS načrtnutý pro čínské vlastníky firmy Redspace. Podivný elektromobil měl být určen pro sdílení osobních aut mezi registrovanými uživateli.
3. Franz von Holzhausen
Návrháři v automobilovém průmyslu přijali dva rozdílné přístupy k tvarování elektrických vozidel. První reprezentuje Chris Bangle s výše zmíněným REDS, druhý směr zastupuje Američan Franz Von Holzhausen, který nakreslil atraktivně vyhlížející Teslu Model S. Neměl potřebu dát vozidlu na baterky futuristické tvary. Bohužel, střízlivému úsudku se vzdálil s prototypem Mazda Kabura, které trpí nadváhou v zadní části a předek snad vyvolává až závratě.
4. Freeman Thomas
Další americký mozek je autorem Audi TT, které namaloval ve volném čase. Manažerům Audi se kresba natolik líbila, že malé kupé zahrnuli do dlouhodobého plánování a roku 1998 proběhla premiéra sériového provedení. Vedle trefy do černého se Thomas sekl s konceptem pro Jeep. Studii Treo z roku 2003 s pohonem na palivové články nešlo zařadit do žádné existující kategorie osobních aut.
5. Giovanni Michelotti
Tento designér se prosadil ve Francii s Alpine A106. První auto malé automobilky pak následovaly modely A108 a A110. Vozy sdílely mnoho stylových podnětů, italský inženýr například prodloužil zadní partie A110, aby vytvořil prostor pro větší motor a následně zlepšil jeho proporce. Příznivé ohlasy přicházely ze všech stran, dokud designér nezhmotnil další představy. Podivný Reliant Scimitar SS1 z roku 1984 zcela postrádal jakýkoli půvab.
6. J Mays
Divné jméno po dědovi je v automobilovém průmyslu spojeno s konceptem Audi Avus z roku 1991. Hliníkový dvoumístný supersport s šestilitrovým W12 o výkonu přes 500 koní bohužel zůstal jen v podobě prototypu. J Mays později zkusil své odvážné představy prosadit u Lincolnu, kde si pohrál s náčrtem amerického pick-upu. Divné rozvržení poměru kabiny a rozvoru karoserie vyřadilo model Blakwood ze hry.
7. Marcello Gandini
Marcello Gandini, dnes osmdesátiletá legenda automobilového designu, je dalším ze synů Apeninského poloostrova. Dostal se mezi elitu oboru díky práci na ztvárnění Lamborghini Miura, Lamborghini Countach a Lancie Stratos. Škoda, že si posléze zkazil reputaci šeredou Qvale Mangusta, respektive De Tomaso Mangusta, jak byl tento nepovedený sportovní automobil z roku 2000 nazýván.
8. Tom Tjaarda
Američan s nizozemským původem v mládí pracoval pro studio Pininfarina. Jako hit se ukázal jeho kabriolet Fiat 124 Spider, který vznikl jednoduše zkrácením modelu a uřezáním střechy. Geniální řešení zcela odporovalo pozdějšímu SUV pod jmenovkou Rayton Fissore. Hranatý vůz měl zatopit Land Roveru, místo toho uškodil jen škodil firmě, která ho vyráběla.
9. Walter de Silva
Walter Maria de Silva z Itálie zakotvil u Volkswagenu. Vztah k umění projevil oživením legendy zvané Scirocco. Rychlý hranatý stroj dostal kulatější tvary, silnější motory, kila navíc a moderní interiér. Před tím se Walter vybouřil u Alfy Romeo, kde se podílel na konečném vypořádání s podobou velkoprostorového sedanu verze 166. Největší omyl jsou malé přední světlomety, které vůbec nezapadají do těžkopádné karoserie.
10. Jozef Kabaň
Nám velmi známý automobilový designér se narodil na Slovensku. Zasloužil se o konečnou podobu několika aut, ale hlavní trhák byl jednoznačně Škoda Superb III následovaný Kodiaqem. Nádech prémiového uspořádání interiéru se hezky projevil v decentním exteriéru. Podstatně horším počinem se stal facelift Škody Octavia třetí generace. Čtyři segmenty hlavních světlometů dodnes nepadly do oka, i když takové vášně jako krátce po premiéře už nevyvolává.
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva