- -

Nejúspěšnější Ital posledních dekád po 25 letech v tichosti skončil, bez náhrady

Je to jedno z pramála aut, která kdy v Evropě prodejně porazila Golf, je to Auto roku 1995 a jediný opravdový prodejní hit z Itálie posledních dekád. Čekali byste s jeho koncem fanfáry? Nestalo se, Fiat Punto zemřel v ústraní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Nejúspěšnější Ital posledních dekád po 25 letech v tichosti skončil, bez náhrady

7.8.2018 | Mirek Mazal

Je to jedno z pramála aut, která kdy v Evropě prodejně porazila Golf, je to Auto roku 1995 a jediný opravdový prodejní hit z Itálie posledních dekád. Čekali byste s jeho koncem fanfáry? Nestalo se, Fiat Punto zemřel v ústraní.

Ač se to z dnešního pohledu může zdát obtížně uvěřitelné, Fiat býval jednou z nejoblíbenějších automobilových značek Evropy. V 80. a 90. letech automobilka vzkvétala a pomáhal jí v tom nejen zajímavý design, ale i sázka na moderní technologie. Systém přímého vstřiku paliva či vysokotlaké dávkování Common Rail vzniklo právě tam. Modely Panda nebo Uno byly bestselery prodávané po milionech a u nás to bývaly první západní vozy nahrazující socialistické rachotiny. V roce 1993 bylo Uno nahrazeno Puntem a jízda Fiatu pokračovala ve velkém stylu.

Úvodní generace Punta pod kódem Project 176 vyrazila za úspěchy s čistým štítem. Designéři zvolili nekomplikované tvarování karoserie s lehce zakulacenými hranami a na tu dobu stvořili velmi moderně vyhlížející automobil. Nejvýraznějším poznávacím znakem každého byly protáhlé zadní světlomety třídveřové i pětidveřové varianty. Jen Cabriolet od Bertoneho o ně přišel. Technici u Punta předvedli svůj náskok, proto bylo možné objednat si auto s šestistupňovou převodovkou, automatem CVT či kompaktním turbomotorem ve verzi označené GT. Vůz se stal Autem roku 1995 a byl to obrovský prodejní hit - tak velký, že když v roce 1997 VW Golf čekal na svou čtvrtou generaci, Punto mu vyfouklo pozici evropské jedničky. Existují jen čtyři další vozy, které to kdy za existenci Golfu dokázaly a už za to si zaslouží respekt.

Druhé generace (188) přišla v roce 1999. Mezi hatchbackem třech a pěti dveří byly větší rozdíly. Méně praktické typy byly pro sportovněji založené vyžití, proti tomu přístup dozadu vlastním otvorem vyhledávali praktičtější majitelé. Kabriolet nebyl na pořadu dne, Pininfarina si přál postavit něco na ten způsob, ale nedostal svolení. Už to nebylo ono, ale Punto stále frčelo. Po jedné dekádě vedení továrny oznámilo pět milionů vyrobených kusů a v tomto období bylo úspěšné Punto zmodernizováno nepříliš lákavým faceliftem. Přesto během roku a půl později padla meta 6 milionů vyrobených exemplářů.

V roce 2005 přišla třetí iterace a vůz se stal na jednu stranu vyspělejším, na tu druhou ale zejména postupem času ještě méně populárním. Částečně kvůli tomu bylo jméno symbolicky přejmenováno na Grande Punto (199). Zásah Giorgetta Giugiara byl poznat, některé linky se obzvláště povedly. Grande Punto bylo vyvinuto ve spolupráci s Američany z General Motors, na stejné platformě jezdil Opel Corsa D.

Ve Fiatu se rozhodli nechat aktivní výrobu modelu 188 i 199. Starší Punto dostalo označení Classic a zamířilo na méně náročné trhy. Srbský výrobce Zastava uzavřel licenční smlouvu a hranaté Punto druhé generace vyrábělo pod označením Zastava 10.

Zpět ke Grande Punto, které pohánělo několik motorů. Podle některých se povedly naftové jednotky JTD. Fiat byl jedním z prvních podporovatelů downsizingu, konkrétně pohon 1,4 T-JET byl schopen přes malý zdvihový objem dodat na kola dostatečný výkon. Tento motor sloužil jako základ i pro Grande Punto Abarth.

V roce 2009 návrháři prosadili inovovaný modelový rok, který je charakteristický znovu novým názvem Punto Evo a jiným tvarováním exteriéru a interiéru. Početné ohlasy označily čistější vzhled před faceliftem jako povedenější. Vývoj proběhl také u motorů, kdy bylo možné osadit Evo zážehovými agregáty MultiAir a dieselovými MultiJety.

S přibývajícími facelifty vznikl zmatek. Lidé si šli koupit malý Fiat a najednou se ztráceli v modelových ročnících, podobných názvech a v rozdílném vzhledu. Automobilka se kvůli tomu vrátila ke klasickému označení Fiat Punto, které neslo poslední provedení nejmodernějšího vzhledu. V té době už se ale, stejně jako výrobci, malému Fiatu moc nedařilo a došlo na škrty. Jako první v roce 2015 skončila třídveřová verze.

Přestože Fiat pokračoval v omlazování, v oblasti bezpečnosti auto se základy kdesi na přelomu století nemělo šanci. Přestal mu se pomáhat líbivý vzhled i moderní malé turbomotory a z kdysi oblíbeného malého auta okupujícího přední pozice prodejních žebříčků je otloukánek na konci. Ještě v roce 2006 oslovil v Evropě přes 400 tisíc lidí, loni už jich bylo jen 49 tisíc. A ani v ČR někdejší hit neboduje - v roce 2015 se prodalo pouze 151 nových Punt, předloni 139 a loni pouhých 105. Není divu, je to v základu pořád to stejné auto jako v roce 2005.

Dlouho se mluvilo o modelu, který by Punto nahradil, teď už je ale jasné, že se to nestane. Zesnulý šéf Fiatu koncem minulé dekády za časů finanční krize rozhodl, že vývoj nástupce zastaví a toto rozhodnutí bohužel nikdy nezvrátil. Fiat nyní výrobu Punta ukončil a člověk by čekal, že svému „milionáři”, pokořiteli Golfu a léta nejprodávanějšímu modelu vystrojí alespoň pěknou rozlučku se světem. Nestalo se, Punto skončilo potichu nikým nechtěné, a tak jsme mu alespoň my chtěli touto vzpomínkou vzdát hold...

Nejúspěšnější Ital posledních dekád po 25 letech v tichosti skončil, bez náhrady - 1 - Fiat Punto konci foto generaci 01Nejúspěšnější Ital posledních dekád po 25 letech v tichosti skončil, bez náhrady - 2 - Fiat Punto konci foto generaci 02Nejúspěšnější Ital posledních dekád po 25 letech v tichosti skončil, bez náhrady - 3 - Fiat Punto konci foto generaci 03Nejúspěšnější Ital posledních dekád po 25 letech v tichosti skončil, bez náhrady - 4 - Fiat Punto konci foto generaci 04Nejúspěšnější Ital posledních dekád po 25 letech v tichosti skončil, bez náhrady - 5 - Fiat Punto konci foto generaci 05Nejúspěšnější Ital posledních dekád po 25 letech v tichosti skončil, bez náhrady - 6 - Fiat Punto konci foto generaci 06Nejúspěšnější Ital posledních dekád po 25 letech v tichosti skončil, bez náhrady - 7 - Fiat Punto konci foto generaci 07Nejúspěšnější Ital posledních dekád po 25 letech v tichosti skončil, bez náhrady - 8 - Fiat Punto konci foto generaci 08Nejúspěšnější Ital posledních dekád po 25 letech v tichosti skončil, bez náhrady - 9 - Fiat Punto konci foto generaci 09Nejúspěšnější Ital posledních dekád po 25 letech v tichosti skončil, bez náhrady - 10 - Fiat Punto konci foto generaci 10Nejúspěšnější Ital posledních dekád po 25 letech v tichosti skončil, bez náhrady - 11 - Fiat Punto konci foto generaci 11Nejúspěšnější Ital posledních dekád po 25 letech v tichosti skončil, bez náhrady - 12 - Fiat Punto konci foto generaci 12Nejúspěšnější Ital posledních dekád po 25 letech v tichosti skončil, bez náhrady - 13 - Fiat Punto konci foto generaci 13Nejúspěšnější Ital posledních dekád po 25 letech v tichosti skončil, bez náhrady - 14 - Fiat Punto konci foto generaci 14Nejúspěšnější Ital posledních dekád po 25 letech v tichosti skončil, bez náhrady - 15 - Fiat Punto konci foto generaci 15Nejúspěšnější Ital posledních dekád po 25 letech v tichosti skončil, bez náhrady - 16 - Fiat Punto konci foto generaci 16Nejúspěšnější Ital posledních dekád po 25 letech v tichosti skončil, bez náhrady - 17 - Fiat Punto konci foto generaci 17Nejúspěšnější Ital posledních dekád po 25 letech v tichosti skončil, bez náhrady - 18 - Fiat Punto konci foto generaci 18
Od první generace prošlo Punto zásadními změnami. Bohužel, od roku 2005 se nezměnilo a bez kloudného nástupce končí po 25 letech a třech generacích bez nástupce

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama