Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, ani tak nikdy nepotřebuje nabít
18.12.2019 | Mirek Mazal
Zatímco u relativně malých osobních aut je dobíjení velkým problémem, tento obří sklápěč zásuvku viděl jen jednou a přesto pořád jezdí. Perpetuum mobile? Skoro, tohle auto jezdí na svůj náklad.
Elektrická auta mají řadu výhod, které není možné přehlížet. Mají ale také řadu nevýhod, z nichž ty největší se týkají akumulátorů. Problémem je už to, jak jsou vzhledem ke své kapacitě velké a těžké, největší potíží ale je, jak dlouho se nabíjí. I když dojezdy novinek v řadu stovek kilometrů s dobitím většiny kapacity během desítek minut vypadají použitelně, oproti dnešním autům je to pořád úplně jiný svět. Kdybyste do elektrického auta měli načerpat energii na takový dojezd, jaký získá obyčejná dieselová Octavia během asi tří minut u čerpací stanice, budete potřebovat hodiny stání u té nejrychlejší nabíječky a akumulátory vážící asi tunu.
Stesky nad dobíjením elektromobilů jsou zkrátka faktickou připomínkou, nikoli fóbií, vždy ale nemusí být navždy platné. Ve Švýcarsku totiž už rok úspěšně slouží nákladní elektrické auto, které dosud nebylo ani jednou nabito. A přesto jezdí den co den. Tato vlastnost pak zvláště vynikne, když je titulováno jako největší ze všech elektrických automobilů na celém světě.
Elektrický gigant bez potřeby zásuvky se nazývá Lynx nebo také eDumper a druhé zmíněné slovo naznačuje, že patří mezi důlní přepravníky. Nákladní obr slouží zkušebně v cementárně firmy Vigier nedaleko metropole Bern. Generální ředitel společnosti Lukas Epple uvedl, že koncept navrhli odborníci se specializovanými technickými znalostmi, zapojily se vzdělávací instituce i průkopnicky smýšlející průmysloví partneři a výjimečný stroj byl na světě.
Vážně to není drobek. Sklápěč váží 58 tun bez nákladu, v plném naložení pak 123 tun, přičemž pneumatiky měří v průměru dva metry. Základ hotové stavby pochází z dieselového dumperu Komatsu HD 605-7, ale palivová nádrž byla nahrazena největší baterií, která byla kdy vyrobena pro elektrické vozidlo. Jen samotný akumulátor s kapacitou 600 kWh váží 4,5 tuny, což je šest největších baterií Tesly Model S. Bzučivý pohon odhadem ušetří 1 300 tun CO2 a 500 tisíc litrů dieselového paliva při přepravě 300 tisíc tun materiálu ročně.
Jak je to možné? Lynx byl specificky navržen k převozu vápencových a sedimentárních hornin z těžební oblasti vysoko nad zemí do zpracovatelského závodu v nižší poloze a právě na svůj náklad tak trochu jezdí. Během klesání s plným zatížením auto nepoužívá elektrické motory o blíže neupřesněném výkonu (půjde nejspíše minimálně o vysoké stovky, spíše více jak tisíc koní) k pohonu, ale přeměňuje jimi kinetickou energii na elektrickou, kterou ukládá do zmíněného akumulátoru. A vyrobená elektřina opětovně umožní dumperu vyjet zpět na kopec s prázdnou korbou.
Jednoduchý systém eliminuje potřebu jiného než prvního dobití a byť perpetuum mobile to skutečně není (náklad a jeho změna nadmořské výšky jsou tu přeneseně stejným palivem, jako třeba nafta), využívá energie, která by konvenčním dumperem byla zmařena, spíše by bylo nutné ji posílat pánu bohu do oken přes brzdový systém. Chytrý a efektivní způsob, jak nasadit elektrický pohon. A ještě se nestarat o dobíjení.
Elektrický dumper si sám vyrábí energii pohonu jízdou z kopce a silnou rekuperací, na uloženou elektřinu pak zase vyjede nahoru. A tak pořád dokola, nabíjení není třeba
Zdroj: Edumper
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 49 minutami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před hodinou - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 3 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 4 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva