Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Největší mechanizační stroje světa jsou tak ohromné, že fascinují už svou existencí
22.9.2019 | Mirek Mazal
Jsou to gigantické motorové obludy nahánějící hrůzu už vzhledem. Kvůli tomu ale nevznikly, ještě více fascinují prací, kterou jsou schopné vykonat.
Postavíte-li člověka vedle některého z mohutných pracovních strojů s vlastním pohonem, často se na fotce ztratí. Kolikrát je těžké pochopit, jak se stovky tun těžké stroje vůbec dovedou hnout z místa. Pozorovat práci největšího pásového bagru nebo odjezd mobilního rypadla o délce stovek metrů je zážitek, kterému se hned tak něco nevyrovná.
Technicky vzato jsou tato monstra automobily, nebo auta alespoň tvoří jejich základ. Poslat je na silnice by ale nezřídka znamenalo zbourat vše okolo a asfaltový povrch zničit na maděru. Podívejte, co se doopravdy pohybuje po zemském povrchu a co běžný smrtelník obvykle nemá šanci zahlédnout. Je to trochu jiný svět, několikanásobně zvětšený.
Terex RH400
Obr číslo jedna je největší hydraulické důlní rypadlo na světě. Váží 1 078 tun, jeho výška je 10,2 metru, šířka 8,6 metru a délka 8,4 metru. Umí nabrat až 9 900 tun materiálu za hodinu, do jedné lžíce se vejde zhruba 94 tun zeminy. Cena nového kusu se pohybuje okolo 11 milionů dolarů (243 milionů Kč). RH400 pohání dvojice 16válcových dieselových motorů Cummins o celkovém výkonu 4 463 koní (3 328 kW). Každý pás má svůj vlastní pohon se sedmi hydraulickými čerpadly Bosch Rexroth na každé straně. Kabina řidiče je velmi pohodlná, vedle se nachází další místnost, kde si obsluha může například uvařit jídlo v kuchyňském prostoru vybaveném mikrovlnnou troubou, lednicí a dalšími vymoženostmi. Od uvedení v roce 1997 bylo postaveno pouhých šest strojů a všechny pracují v Americe - jeden v dole v USA a zbylých pět v Kanadě.
Bagger 288
Kolesové rypadlo Bagger 288 pracuje na principu těžby v horizontálních pásech, přičemž k tomu využívá obrovské korečkové kolo. Náročná stavba masivního stroje svými rozměry překonala platformu na přepravu raketoplánů a důlní pracant se stal největším a nejtěžším pásovým vozidlem na světě s hmotností 13 500 tun. Každý den za jednu službu dovede odtěžit ekvivalent plochy fotbalového hřiště s výškou 30 metrů. Bagger na délku měří 240 metrů a sahá do výšky 96 metrů. Pomocí dodávané elektřiny (16,56 MW) se neuvěřitelný kolos rozpohybuje rychlostí 2 až 10 m/min (0,1 až 0,6 km/h).
Belaz 75710
Běloruský sklápěč na převoz materiálu Belaz 75710 zvládá užitečné zatížené 450 tun. S celkovou hmotností 810 tun je aktuálně největším a nejtěžším terénním vozem na světě s délkou 20,6 metru, výškou 8,2 metru, šířkou 9,9 metru a rozvorem náprav 8 metrů. Toto monstrum pohání dva 16válcové dieselové agregáty o společném objemu 65 litrů. Celkem vydávají neuvěřitelných 3 430 kW (4 600 koní). Oba motory roztáčí dva generátory a vyrobená elektřina pohání čtyři elektromotory integrované společně s planetovými redukčními převodovkami v nábojích kol. Bez nákladu dokáže tento obr uhánět rychlostí až 64 km/h. Dostatek nafty zajišťují dvě nádrže o celkovém objemu 5 600 litrů, více jak stonásobku dnes obvyklého objemu nádrže osobního vozu.
LeTourneau L-2350
Největší nakladač světa používaný pro povrchové dobývání surovin. Druhá generace těžkopádné mašiny si zasloužila zápis v Guinnessově knize rekordů. O pohyb mezi obry se stará 65litrový přeplňovaný šestnáctiválec Detroit Diesel (cca 2 333 koní) nebo 60litrový též přeplňovaný šestnáctiválec Cummins o stejném výkonu. Provozní hmotnost se vyšplhala na 260 tun, jen lžíce uzvedne jedním tahem 72 tun kamení. Na jedno natankování spotřebuje 3 975 litrů paliva. Šílené zátěži odolávají čtyři pneumatiky o průměru 4 metry a šířce 1,78 metru. Cena takové hračky pro velké kluky startuje na 1,5 milionu dolarů (33,1 milionu Kč).
Důlní dopravník F60
F60 je největším technickým pohyblivým zařízením na světě. Kompletní železná konstrukce měří na délku přes půl kilometru (502 metrů). Na výšku měří 80 metrů a provozním stavu váží 13 600 tun. Železný most se pohybuje po kolejnicích a potřebuje 1,2 kWh elektrické energie, aby dopravil jeden kubický metr nadloží od příčných dopravníků až po vysypání ve výšce 75 metrů. Kvůli podobnosti s francouzskou památkou se přepravníku přezdívá „ležící eiffelovka”.
LTM 11200-9.1
Pro případ nutnosti manipulace s mnohasettunovými břemeny existuje LTM 11200, což je teleskopický jeřáb na terénním podvozku s devíti nápravami. Je vybaven stometrovým výložníkem, který je nejdelší na planetě Zemi. Ruka unese 1 200 tun, teleskop pracuje v rozmezí 18,3-100 metrů. O pojezd se stará přeplňovaný V8 na naftu o výkonu 500 kW (680 koní) značky Liebherr, jeřáb pohání diesel Liebherr s šesti válci a turbodmychadlem o výkonu 270 kW (367 koní). Celkem 108 tun těžký automobil vyvine maximální rychlost 75 km/h a jako jediný na tomto seznamu má i homologaci pro běžný provoz. Potkat jej v protisměru bychom snad ani nechtěli...
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch