Nejvzácnější VW Golf vznikl v 71 kusech. Luxusní a silný stroj dnes stojí miliony

Spojení „vzácný VW Golf” zní podobně smysluplně jako suchý déšť, jeden takový ale skutečně vznikl. A není výjimečný jen tím, že se ho nevyrobilo moc, ohromit umí i technikou a výbavou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Nejvzácnější VW Golf vznikl v 71 kusech. Luxusní a silný stroj dnes stojí miliony

8.9.2019 | Petr Miler

Spojení „vzácný VW Golf” zní podobně smysluplně jako suchý déšť, jeden takový ale skutečně vznikl. A není výjimečný jen tím, že se ho nevyrobilo moc, ohromit umí i technikou a výbavou.

Volkswagen Golf je synonymem fráze „obyčejné auto”. Po světě ho jezdí desítky milionů a není dne, aby člověk nějaký nepotkal, pokud nesedí celý den doma a nekouká do zdi. I na parkovišti u menšího činžáku je klidně možné potkat čtyři - a z toho tři klidně můžou být ve stejné generaci. Golf II z let 1983 až 1992 je už dnes vzácnější zboží, protože je docela starý.

Potkat tedy zachovalý kus na silnici není úplně obvyklé, vyloženě raritní situace to ale není. Existuje ovšem jedna varianta, kterou pokud potkáte, podržte se všech knoflíků na oblečení, protože budete mít opravdu šťastný den. Jde o Golf s označením G60 Limited, který je vzácnější než naprostá většina Ferrari - vyroben byl jen v 71 exemplářích.

Vznikl v roce 1989 a Volkswagen tehdy dal dohromady úplně všechno, co pro druhou generaci Golfu uměl nabídnout. V kabině tak nacházíme nejen kožené sedačky a elektrické ovládání kde čeho, ale i vyhřívání předních sedadel, výškové nastavování, ABS nebo posilovač řízení. Golf G60 Limited bylo na svou dobu luxusně vybavené auto, bez přehánění.

Luxusní charakter měl i přes fakt, že na přídi a zádi vidíme loga Volkswagen Motorsport. Tahle divize se podílela na vývoji a také tento Golf stavěla, ovšem s motorsportem neměl vůz mnoho společného. A to i přes fakt, že po svém představení zůstal na 13 let nejsilnějším sériově vyráběným Golfem vůbec. Pod kapotou měl osmnáctistovku z Golfu GTI s šestnáctiventilovou hlavou, doplněnou o kompresor a dva třícestné katalyzátory.

Výsledek byl 210 koní a 252 Nm, což stačilo na zrychlení na stovku za 7,1 vteřiny a maximálku 227 km/h. Ještě dnes to jsou dost slušná čísla, i když na vrchol už nestačí, ale v roce 1989 to byl na kompaktní hatchback pořádný kalup. Dokládá to i fakt, že si udržel titul nejsilnějšího Golfu vůbec až do představení Golfu IV R32 v roce 2002.

Aby bylo snazší všechen výkon přenést na asfalt, vůz dostal pohon všech kol Syncro. Pokud vás napadá, že takhle bylo G60 Limited řidičsky ještě zajímavější než G60 Rallye, není to úplně pravda. Řezání zatáček nebylo na pořadu dne, tohle auto mělo být hlavně luxusní a mělo nabídnout spoustu výkonu ve všech otáčkách. A vskutku, točivý moment gradoval v dolní půlce otáčkoměru, vůz ale uměl táhnout až do maxima v 6 750 otáčkách.

I proto možná nebyl tenhle Golf na první pohled nijak nápadný. Karoserie je vesměs standardní, odlišná tu jsou jen 15" kola značky BBS, loga VW Motorsport, černé logo Volkswagenu na přídi a světle modrý rámeček přední masky. Nezasvěcené oko tedy vůbec nepozná, že se dívá na bezpečně nejvzácnější produkční Golf všech dob.

S komfortem cestujících se na první pohled pojí i pětidveřová karoserie, na třídvířko nedošlo. Pět dveří tu ale bylo primárně proto, že tahle verze byla pevnější než ta třídveřová, údajně kvůli většímu počtu úhlů ve skeletu karoserie. 210 koní a 252 Nm zkrátka v roce 1989 nebylo tak málo, aby se to dalo nacpat do čehokoliv.

To dokládají i dobové prameny, které hovoří o tom, že Volkswagen by rád postavil Corrado s tímhle motorem, ovšem jen jako předokolku by auto o 210 koní spousta lidí mohla mít problém uřídit a stavět Corrado 4x4 je pro karosárnu Karmann, která tyto vozy pro VW stavěla, nereálné.

Luxusní ladění Golfu G60 Limited také znamenalo opravdu vysokou cenu - 68 500 německých marek, více než dvojnásobek toho, co tehdy VW chtěl za docela drahý Golf GTI. Standardní nebyl ani způsob prodeje, přednost měl management koncernu Volkswagen. Důvod pro to, že se vyrobilo pouhých 71 kusů, je ale jinde - takový počet aut měl vzniknout už od začátku. Všechny G60 Limited mají v kabině plaketu se sériovým číslem, které začíná 000 a končí 070. Odtud také označení Limited - byla to limitovaná edice.

Potkat dnes Golf G60 Limited na silnici je opravdu téměř nemožná a i v prodeji je velkou vzácností. Zrovna ale máme štěstí. Jeden, konkrétně 16. vyrobený exemplář ve zjevně velmi zachovalém stavu (navzdory skoro 107 tisícům km na tachometru) je k mání ve Velké Británii. Vůz s volantem „na správné straně” je v kolekci současného majitele už 12 let a nyní za něj požaduje bezmála 2 miliony Kč. Méně jeté exempláře bývají k mání ještě dráže, kdo by to byl do 30 let starého Golfu řekl.


Nejvzácnější VW Golf vznikl v 71 kusech. Luxusní a silný stroj dnes stojí miliony - 1 - VW Golf G60 Limited 1989 historie 01Nejvzácnější VW Golf vznikl v 71 kusech. Luxusní a silný stroj dnes stojí miliony - 2 - VW Golf G60 Limited 1989 historie 02Nejvzácnější VW Golf vznikl v 71 kusech. Luxusní a silný stroj dnes stojí miliony - 3 - VW Golf G60 Limited 1989 historie 03Nejvzácnější VW Golf vznikl v 71 kusech. Luxusní a silný stroj dnes stojí miliony - 4 - VW Golf G60 Limited 1989 historie 04Nejvzácnější VW Golf vznikl v 71 kusech. Luxusní a silný stroj dnes stojí miliony - 5 - VW Golf G60 Limited 1989 historie 05Nejvzácnější VW Golf vznikl v 71 kusech. Luxusní a silný stroj dnes stojí miliony - 6 - VW Golf G60 Limited 1989 historie 06Nejvzácnější VW Golf vznikl v 71 kusech. Luxusní a silný stroj dnes stojí miliony - 7 - VW Golf G60 Limited 1989 historie 07Nejvzácnější VW Golf vznikl v 71 kusech. Luxusní a silný stroj dnes stojí miliony - 8 - VW Golf G60 Limited 1989 historie 08Nejvzácnější VW Golf vznikl v 71 kusech. Luxusní a silný stroj dnes stojí miliony - 9 - VW Golf G60 Limited 1989 historie 09Nejvzácnější VW Golf vznikl v 71 kusech. Luxusní a silný stroj dnes stojí miliony - 10 - VW Golf G60 Limited 1989 historie 10Nejvzácnější VW Golf vznikl v 71 kusech. Luxusní a silný stroj dnes stojí miliony - 11 - VW Golf G60 Limited 1989 historie 11Nejvzácnější VW Golf vznikl v 71 kusech. Luxusní a silný stroj dnes stojí miliony - 12 - VW Golf G60 Limited 1989 historie 12Nejvzácnější VW Golf vznikl v 71 kusech. Luxusní a silný stroj dnes stojí miliony - 13 - VW Golf G60 Limited 1989 historie 13Nejvzácnější VW Golf vznikl v 71 kusech. Luxusní a silný stroj dnes stojí miliony - 14 - VW Golf G60 Limited 1989 historie 14Nejvzácnější VW Golf vznikl v 71 kusech. Luxusní a silný stroj dnes stojí miliony - 15 - vw golf g60 limited 17
VW Golf G60 Limited je výjimečný stroj vzácnější než většina Ferrari. Je výkonný, luxusní a vzácný, dnešní ceny tomu odpovídají - tento exemplář je k mání za rovných 70 000 Eur

Zdroj: Mobile.de

Petr Miler

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama