Někdejší propadák Audi má neuvěřitelně složitý způsob otevírání kapoty motoru

Kapotu motoru obvykle otevřete, nanejvýš odjistíte a vyklopíte nahoru. U Audi A2 tomu tak není, jinak konstrukčně chytré malé MPV má otevírání kapoty řešené hodně hloupě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Někdejší propadák Audi má neuvěřitelně složitý způsob otevírání kapoty motoru

21.7.2019 | Mirek Mazal

Kapotu motoru obvykle otevřete, nanejvýš odjistíte a vyklopíte nahoru. U Audi A2 tomu tak není, jinak konstrukčně chytré malé MPV má otevírání kapoty řešené hodně hloupě.

Audi A2 dává svými tvary znát příslušnost do vymírajícího segmentu menších MPV. Model s interním označením typ 8Z vznikal ve fabrice nedaleko Stuttgartu od roku 1999 jen šest let a nedočkal se žádného nástupce. Byl to jeden z největších automobilových propadáků historie a analytici odhadují, že Audi na něm prodělalo skoro 35 miliard korun.

Nebylo to jen kvůli nezájmu o něj, vývoj a výroba vozu spolky spoustu peněz. Chytře navržená stavba karoserie z v tomto segmentu neobvyklého hliníku slibovala nízkou hmotnost odrážející se v nižších nákladech na palivo a další spotřební materiál. Použití prostorového odlehčeného rámu ASF tvůrci ušetřili 43 procent hmotnosti proti obyčejným metodám tvarování ocelí. Pohotovostní hmotnost vozidla tak klesla na báječných 895 kilogramů.

Audi A2 bylo přelomové v mnoha dalších ohledech, za zmínku stojí dostatek prostoru pro posádku zadních sedadel, pod kterými byla upravena podlaha kvůli pohodlnějšímu posedu. Velkorysé sedačky bylo možné vyjmout ven a převážet rozměrné předměty. Ruku k dílu přiložili i karosáři, jejich mistrovské dílo nevypadalo aerodynamicky, přitom dosahovalo tehdy rekordního koeficientu aerodynamického odporu vzduchu pouze 0,28.

Relativně známé přednosti A2 ale doplňují i podivnosti, které zase tak známé nejsou. Za všechny lze zmínit přístup k motoru. Dieselové i benzínové jednotky byly uloženy nad přední nápravou, kam se uměli dostat školení servisní technici, ale nezkušení majitelé neměli bez studia návodů šanci. Běžná kontrola a doplňování některých náplní se prováděla přes horizontálně mřížkovaný kryt chladiče zdobený čtyřmi stříbrnými proužky jako znak automobilky. Přední mřížka se odjistila táhlem z kabiny a pod ní se objevilo výklopné hrdlo kapaliny ostřikovačů, vysouvací plnění oleje a jeho kontrolní měrka.

Právě tudy vede i cesta ke složitému otevření celé kapoty. Klasický postup nefunguje, proto je potřeba nahlédnout do příručky k vozidlu. Výše popsané je prvním krokem, dále manuál odkazuje na dva krajní otočné zámky pod otevřenou mřížkou, které je potřeba ručně otočit a celý panel ukrývající motorový prostor odskočí ze své standardní pozice. Hliníkový díl nemá žádnou vzpěru, je potřeba ho manuálně vysadit a odložit bokem vedle automobilu. Princip připomíná závodní vozy, ale zde se bavíme o civilním sériově vyráběném stroji z přelomu tisíciletí.

Neobyčejný způsob odhalení agregátu nemá logiku, ale o nic lepší není vrácení jakéhosi servisního poklopu zpět na své místo. Je nutné trefit všechny západky přesně podle původního uložení, pak lze lehce přimáčknout kapotu a nakonec po směru hodinových ručiček zaklapnout otočné knoflíky.

Nevšední postup předvedl James natáčející videa pod přezdívkou JayEmm on Cars. Přibližně od poloviny sedmé minuty testu Audi A2 3L ukáže všechny nutné kroky vedoucí k pohledu na příčně uložené motory s objemem 1,2 až 1,6 litru. Už kvůli výše popsané složitosti jsou v Audi A2 na vlastní oči k vidění zřídka...


Někdejší propadák Audi má neuvěřitelně složitý způsob otevírání kapoty motoru - 1 - Audi A2 otevreni kapoty foto 01Někdejší propadák Audi má neuvěřitelně složitý způsob otevírání kapoty motoru - 2 - Audi A2 otevreni kapoty foto 02Někdejší propadák Audi má neuvěřitelně složitý způsob otevírání kapoty motoru - 3 - Audi A2 otevreni kapoty foto 03Někdejší propadák Audi má neuvěřitelně složitý způsob otevírání kapoty motoru - 4 - Audi A2 otevreni kapoty foto 04Někdejší propadák Audi má neuvěřitelně složitý způsob otevírání kapoty motoru - 5 - Audi A2 otevreni kapoty foto 05Někdejší propadák Audi má neuvěřitelně složitý způsob otevírání kapoty motoru - 6 - Audi A2 otevreni kapoty foto 06Někdejší propadák Audi má neuvěřitelně složitý způsob otevírání kapoty motoru - 7 - Audi A2 otevreni kapoty foto 07Někdejší propadák Audi má neuvěřitelně složitý způsob otevírání kapoty motoru - 8 - Audi A2 otevreni kapoty foto 08Někdejší propadák Audi má neuvěřitelně složitý způsob otevírání kapoty motoru - 9 - Audi A2 otevreni kapoty foto 09Někdejší propadák Audi má neuvěřitelně složitý způsob otevírání kapoty motoru - 10 - Audi A2 otevreni kapoty foto 10Někdejší propadák Audi má neuvěřitelně složitý způsob otevírání kapoty motoru - 11 - Audi A2 otevreni kapoty foto 11Někdejší propadák Audi má neuvěřitelně složitý způsob otevírání kapoty motoru - 12 - Audi A2 otevreni kapoty foto 12Někdejší propadák Audi má neuvěřitelně složitý způsob otevírání kapoty motoru - 13 - Audi A2 otevreni kapoty foto 13Někdejší propadák Audi má neuvěřitelně složitý způsob otevírání kapoty motoru - 14 - Audi A2 otevreni kapoty foto 14
Audi A2 je konstrukčně obecně chytré, způsob přístupu k motoru má ale dost hloupý

Zdroj: JayEmm on Cars@Youtube

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše