Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Někdo do auta nacpal motor 38,8 V12 z tanku T-55. Slovu downsizing se vysmívá
7.10.2018 | Petr Prokopec
Přijde vám tří- nebo čtyřlitrový motor jako objemná pohonná jednotka? Tato má litrů skoro 39 a sama o sobě váží tunu. Při výkonu až 587 koní a točivém momentu 2 300 Nm ale s autem hýbe jako nic.
Není až tak neobvyklé, když různí automobiloví nadšenci své vozy osazují pohonnými jednotkami, které mají zcela cizorodý původ. Z těch exotičtějších výměn vzpomeňme třeba na Porsche 911 s motorem V8 či BMW M6, pod jehož přední kapotu se nastěhoval šestirotorový Wankel. Nyní tu ovšem máme naprostý extrém, neboť Viktor Jonsson se rozhodl, že jeho Volvo PV544 z roku 1960 již původní 1,6litrový řadový čtyřválec se 66 koňmi a 120 Nm nestačí.
Místo původní benzinové jednotky Viktora zaujal diesel, ovšem rozhodně ne obyčejný. Jde o 38,8litrový agregát V-55 (jde o název motoru, nikoliv o počet válců) Transmash V12, který byl zakoupen od vojenského muzea. Původně poháněl švédské vojenské vozidlo Brobandvagn 971, které je určeno ke stavbě mostů. Mimo to ovšem agregát používali také Rusové v případě tanku T-55. Jeho výkon je 520 koní (587 podle ruských pramenů) při 2 000 ot./min a točivý moment dosahuje až 2 300 Nm. Má mazání se suchou skříní a čtyřventilovou techniku, hmotnost dosahuje jedné tuny a obejde se bez setrvačníku. Není divu, že když před autorem vyslovíte slovo „downsizing”, začne se hlasitě smát.
Jelikož dvanáctiválec je mnohem větších rozměrů než původní jedna-šestka, musel Viktor vytvořit zcela nové šasí. To má nyní na délku šest metrů a vpředu i vzadu používá komponenty vycházející z picku-upu GMC Sierra. Zároveň letité Volvo dostalo zakázkové planetové zpřevodování, které redukuje onen enormní točivý moment na cca 600 - 700 Nm při 6 000 ot./min na vstupu do převodovky.
Přenos výkonu i točivého momentu na zadní kola má na starosti manuální převodovka z BMW 525 TDS. O tomto stroji byla řeč už dříve, kdy se zdálo, že Viktor si staví speciální dragster nebo něco na ten způsob. Teď už je jasné, že tomu tak je, neboť aut se blíží dokončení. Úplně hotové, aby mohlo podávat jakkoli ohromující výkony, zatím není, strach z něj jde už teď, jak můžete vidět na přiložených videích z posledních měsíců. Nakonec, co jiného čekat od kreace, která kombinuje výkon supersportů, délku dodávky a hmotnost traktoru...
Švédský nadšenec usadil do letitého Volva PV544 38,8litrový motor V12, který původně sloužil k pohonu ruského tanku T-55. Výsledek je tak extrémní, jak byste čekali
Zdroj: Garaget
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch