Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Někdo do auta nacpal motor 38,8 V12 z tanku T-55. Slovu downsizing se vysmívá
7.10.2018 | Petr Prokopec
Přijde vám tří- nebo čtyřlitrový motor jako objemná pohonná jednotka? Tato má litrů skoro 39 a sama o sobě váží tunu. Při výkonu až 587 koní a točivém momentu 2 300 Nm ale s autem hýbe jako nic.
Není až tak neobvyklé, když různí automobiloví nadšenci své vozy osazují pohonnými jednotkami, které mají zcela cizorodý původ. Z těch exotičtějších výměn vzpomeňme třeba na Porsche 911 s motorem V8 či BMW M6, pod jehož přední kapotu se nastěhoval šestirotorový Wankel. Nyní tu ovšem máme naprostý extrém, neboť Viktor Jonsson se rozhodl, že jeho Volvo PV544 z roku 1960 již původní 1,6litrový řadový čtyřválec se 66 koňmi a 120 Nm nestačí.
Místo původní benzinové jednotky Viktora zaujal diesel, ovšem rozhodně ne obyčejný. Jde o 38,8litrový agregát V-55 (jde o název motoru, nikoliv o počet válců) Transmash V12, který byl zakoupen od vojenského muzea. Původně poháněl švédské vojenské vozidlo Brobandvagn 971, které je určeno ke stavbě mostů. Mimo to ovšem agregát používali také Rusové v případě tanku T-55. Jeho výkon je 520 koní (587 podle ruských pramenů) při 2 000 ot./min a točivý moment dosahuje až 2 300 Nm. Má mazání se suchou skříní a čtyřventilovou techniku, hmotnost dosahuje jedné tuny a obejde se bez setrvačníku. Není divu, že když před autorem vyslovíte slovo „downsizing”, začne se hlasitě smát.
Jelikož dvanáctiválec je mnohem větších rozměrů než původní jedna-šestka, musel Viktor vytvořit zcela nové šasí. To má nyní na délku šest metrů a vpředu i vzadu používá komponenty vycházející z picku-upu GMC Sierra. Zároveň letité Volvo dostalo zakázkové planetové zpřevodování, které redukuje onen enormní točivý moment na cca 600 - 700 Nm při 6 000 ot./min na vstupu do převodovky.
Přenos výkonu i točivého momentu na zadní kola má na starosti manuální převodovka z BMW 525 TDS. O tomto stroji byla řeč už dříve, kdy se zdálo, že Viktor si staví speciální dragster nebo něco na ten způsob. Teď už je jasné, že tomu tak je, neboť aut se blíží dokončení. Úplně hotové, aby mohlo podávat jakkoli ohromující výkony, zatím není, strach z něj jde už teď, jak můžete vidět na přiložených videích z posledních měsíců. Nakonec, co jiného čekat od kreace, která kombinuje výkon supersportů, délku dodávky a hmotnost traktoru...
Švédský nadšenec usadil do letitého Volva PV544 38,8litrový motor V12, který původně sloužil k pohonu ruského tanku T-55. Výsledek je tak extrémní, jak byste čekali
Zdroj: Garaget
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Ferrari si nechalo patentovat revoluční řešení spalovacího motoru, snadno obejde i tlaky na elektrifikaci všeho
před hodinou - VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 2 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 4 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 5 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 15:43 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 03.29. 15:38 - M.Z.
- Pneu koutek 03.29. 15:37 - M.Z.
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.29. 15:08 - mattonecz
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan