Někdo nacpal do starého BMW proudový motor z MiGu-23. Výsledek je šílený

Dá se dopředu uhádnout, kde si pár chlapů v garáži postavilo staré BMW s motorem ze stíhačky. Možná na oslavu prvního nastartování padla láhev vodky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Někdo nacpal do starého BMW proudový motor z MiGu-23. Výsledek je šílený

22.10.2018 | Mirek Mazal

Někdo nacpal do starého BMW proudový motor z MiGu-23. Výsledek je šílený

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dá se dopředu uhádnout, kde si pár chlapů v garáži postavilo staré BMW s motorem ze stíhačky. Možná na oslavu prvního nastartování padla láhev vodky.

Vznik prvního proudového motoru je sice úzce spjat s letectvím, ovšem záhy po jeho nasazení ve vzduchu se začaly objevovat úvahy o jeho použití v pozemní přepravě. Prvním autem byl americký proudový Chrysler Plymouth Belvedere v roce 1954, podobné experimenty se ale nevyhýbaly ani vlakům. Vzpomeňme třeba sovětský SVL z roku 1971.

Asi není nutné dodávat, že revoluce se nekonala a letecká technika zůstala ve vzduchu. Sny ale zůstaly a v případě jednoho ruského chlapíka se staly skutečností. Stačilo k tomu staré BMW E30 a nepotřebný motor ze stíhačky. S velkými technickými dovednostmi Igor Negoda (s takovým jménem bychom se do toho snad ani nepouštěli...) úspěšně transplantoval jednotku (APU) TS-21 stíhacího letounu MiG-23 na mnohem menší platformu BMW řady 3 E30, které se vyrábělo v letech 1982 až 1994.

Hodně nevšední nápad vznikl poté, co Igorovi starý motor daroval jeho přítel. Šikovný Rus všechny součástky překontroloval, uvedl celý mechanismus do provozuschopného stavu a dokázal jej implantovat do nitra BMW - záměrně neříkáme pod kapotu, neboť jen s tímto místem si nový pohon a vše kolem něj nevystačí. Silnému agregátu pak byly přizpůsobeny i další díly jako čerpadla, sání, startér, hadice, výfuk a napojení klasické převodovky. Brzdy zůstaly původní. Výsledek vypadá překvapivě dobře. Kompakt v pěkném stavu bez zásadně poškozených dílů šlehá plameny přes vývod přímo z přední kapoty.

Startování doprovází charakteristický pískot turbíny, ale člověk nestojí na letišti, nýbrž vedle polorozpadlé garáže v Rusku. Oheň a dým z přední části čtyřmístného BMW nejsou impulsem pro hledání hasičského přístroje, jde o standardní startovací proceduru. Po ní se vůz skutečně rozjede v doprovodu hlasitého zvuku zaměnitelného snad jedině s Batmobilem.

BMW 3 s motorem ze stíhačky umí i protočit zadní kola. Obecně vzato ale tento kříženec příliš rychle nejezdí, přesto si šikovný Rus na hlavu bere pilotní helmu. Zhruba desetiminutová zkušební jízda uličkami neodhalila žádné problémy, proto nastal čas vyvenčit projekt i mimo obydlené území.

Na volné silnici maximální rychlost dosáhla nejvýše 87 km/h, ale ukázala se rezerva v převodovce. Igor během dalších zkušebních testů nebyl schopný zařadit pátý převodový stupeň, na který by rychlost vystoupala ještě výš. Rychlé průjezdy vystřídalo pálení gum a driftování před kamerou, všechny nápady ruského amatérského kaskadéra auto vydrželo.

Transformace letadlového pohonu do osobního vozu se povedla, třebaže velký smysl pochopitelně nedává. Ani psí kusy za volantem nedonutily pohonné ústrojí vypovědět službu. Jako první rezignovaly zadní pneumatiky, které neměly šanci ustát protáčení na místě v oblaku štiplavého dýmu. Zbytek techniky čeká na další projížďku, nejlépe na vzletové dráze. Tam by snad mohl předvést i více než jízdu rychlostmi v rámci legálních silnčních limitů...


Někdo nacpal do starého BMW proudový motor z MiGu-23. Výsledek je šílený - 1 - BMW 3 e30 proudovy motor 01Někdo nacpal do starého BMW proudový motor z MiGu-23. Výsledek je šílený - 2 - BMW 3 e30 proudovy motor 02Někdo nacpal do starého BMW proudový motor z MiGu-23. Výsledek je šílený - 3 - BMW 3 e30 proudovy motor 03Někdo nacpal do starého BMW proudový motor z MiGu-23. Výsledek je šílený - 4 - BMW 3 e30 proudovy motor 04Někdo nacpal do starého BMW proudový motor z MiGu-23. Výsledek je šílený - 5 - BMW 3 e30 proudovy motor 05Někdo nacpal do starého BMW proudový motor z MiGu-23. Výsledek je šílený - 6 - BMW 3 e30 proudovy motor 06Někdo nacpal do starého BMW proudový motor z MiGu-23. Výsledek je šílený - 7 - BMW 3 e30 proudovy motor 07Někdo nacpal do starého BMW proudový motor z MiGu-23. Výsledek je šílený - 8 - BMW 3 e30 proudovy motor 08Někdo nacpal do starého BMW proudový motor z MiGu-23. Výsledek je šílený - 9 - BMW 3 e30 proudovy motor 09Někdo nacpal do starého BMW proudový motor z MiGu-23. Výsledek je šílený - 10 - BMW 3 e30 proudovy motor 10Někdo nacpal do starého BMW proudový motor z MiGu-23. Výsledek je šílený - 11 - BMW 3 e30 proudovy motor 11Někdo nacpal do starého BMW proudový motor z MiGu-23. Výsledek je šílený - 12 - BMW 3 e30 proudovy motor 12
BMW 3 E30 jako proudový automobil s motorem z MiGu-23? Ruský projekt jednoho muže se překvapivě vydařil, auto skutečně funguje. A projevuje se přesně tak bláznivě, jak čekáte

Zdroj: Игорь Негода@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše