Někdo složil neobvyklou sbírku více než 140 aut z posledních dekád. Teď ji celou prodává

Složením, rozsahem a nakonec i způsobem prodeje je neobvyklá tato kolekce aut převážně z 80. a 90. let minulého století a začátku nového milénia. Vybrali bychom si v ní snadno.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Někdo složil neobvyklou sbírku více než 140 aut z posledních dekád. Teď ji celou prodává

6.12.2018 | Mirek Mazal

Někdo složil neobvyklou sbírku více než 140 aut z posledních dekád. Teď ji celou prodává

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Složením, rozsahem a nakonec i způsobem prodeje je neobvyklá tato kolekce aut převážně z 80. a 90. let minulého století a začátku nového milénia. Vybrali bychom si v ní snadno.

Sbírat se dá leccos, mezi automobily ale obvykle převažují výjimečné vozy let dávno minulých, nebo charakterově podobná auta posledních let. Typické je také schraňování relativně malého počtu aut, nanejvýš několika desítek, protože větší množství je těžké skladovat i udržovat při životě. Teď před sebou ale máme sbírku, která se zažitým pořádkům světa automobilových sběratelů vymyká. Klasickým veteránům se prakticky vyhýbá, stejně jako opravdu výjimečným autům. Soustřeďuje se na zajímavé vozy z posledních dvou tří dekád, tzv. youngtimery, a co postrádá v případě jejich jedinečnosti, to dohání jejich počtem.

Jedná se o více než 140 pozoruhodných aut obvykle z 80. až 90. let či začátku tohoto století a dohromady ji dal neznámý sběratel. Jisté by stálo za to do této kolekce jen nahlédnout, situace je ale ještě zajímavější - celá nezvyklá sbírka je nyní na prodej. A i to je nakonec neobvyklé.

Prodej má na starosti aukční síň RM Sotheby's, která se rozhodla vozy nabídnout postupně, v několika menších aukcích. Může to vypadat jako náhodný shluk vozů podobného charakteru, ale není tomu tak - všechny prodávané automobily patřily jedinému majiteli.

Sbírka je to velmi různorodá, přesto si lze všimnout dominance aut evropského původu, hlavní oblastí zájmu dosavadního vlastníka byla německá produkce. V jedné hale se nacházelo celkem 34 aut od Mercedesu, 27 se znakem BMW, 12 aristokratických Rolls-Royců, 11 Bentley, 8 Porsche, 8 Jaguarů, 7 Ferrari, 4 Astony Martin, 2 Morgany, 2 Renaulty, dále Audi, Lotus anebo Lamborghini. Kromě toho byly k dispozici také klasiky od Nissanu, Acury, Mazdy, Toyoty a Mitsubishi. Nesmíme zapomenout na zástupce USA ve formě Cadillacu a Chevroletu.

Aukční síň zatím nevypsala jednotlivé nabízené vozy, letmým pohledem ale vidíme stroje typu Renault R5 Turbo z roku 1985, Alpinu B7 Turbo S z roku 1982, Mercedes-Benz 500 SEC AMG 6,0 Wide Body z roku 1989, původní Hondu NSX, poslední Ferrari Superamerica, BMW 850 CSi z poloviny 90. let, Porsche 911 Turbo 3,6 generace 993, ikonickou Toyotu Supra, Porsche 928 v nejzajímavější verzi GTS nebo Nissan 300ZX Twin Turbo. Je to opravdu jedno zajímavé auto vedle druhého.

Samotné aukce proběhnou v příštím roce a na odhady cen si tedy musíme ještě počkat. Nejzajímavější na celém prodeji je ale sama existence takové sbírky, nic podobného jsme ještě neviděli. RM Sotheby's hovoří o „garáži snů” a vlastně ani moc nepřehání. Třeba nám jsou takové, stále velmi dobře využitelné vozy (u kterých se člověk nemusí bát, že jednou jízdou sníží jejich hodnotu o milion) mnohem bližší než v praxi nepoužitelné hyperexkluzivity za desítky nebo stovky milionů.


Někdo složil neobvyklou sbírku více než 140 aut z posledních dekád. Teď ji celou prodává - 1 - Aukce sbirky vice nez 140 youngtimeru 01Někdo složil neobvyklou sbírku více než 140 aut z posledních dekád. Teď ji celou prodává - 2 - Aukce sbirky vice nez 140 youngtimeru 02Někdo složil neobvyklou sbírku více než 140 aut z posledních dekád. Teď ji celou prodává - 3 - Aukce sbirky vice nez 140 youngtimeru 03Někdo složil neobvyklou sbírku více než 140 aut z posledních dekád. Teď ji celou prodává - 4 - Aukce sbirky vice nez 140 youngtimeru 04
Více než 140 udržovaných youngtimerů různých typů a značek parkovalo pod střechou jediného majitele. Teď všechny míří do aukce

Zdroj: RM Sotheby's

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.