Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Některé děti se líbí jen svým rodičům. Toto auto si teď za 18 milionů koupil jeho tvůrce
19.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nechceme říci, že je ošklivé nebo úplně nezajímavé, tak velké peníze ale mohl za 13 let starý koncept novodobé Cobry zaplatit jen jediný člověk - jeho autor.
V roce 2003 začal Ford přemýšlet, jakým vozem ve své nabídce nahradí supersportovní GT. To může z dnešního pohledu působit podivně, však první novodobé GT osazené 5,4litrovým přeplňovaným osmiválcem tehdy sotva mířilo do prodeje. Ve světě aut je ale třeba myslet vždy nejméně o jeden krok kupředu, však kompletní vývoj nového automobilu trvá několik let. Proto se také v lednu 2004 na autosalonu v Detroitu ukázal koncept Ford Shelby Cobra, který měl předznamenat budoucí náhradu GT.
Divize Advanced Product Creation strávila stavbou konceptu pět měsíců, přičemž svou kreaci založila na modifikovaném šasí zmiňovaného Fordu GT. Pod přední kapotu instalovala zcela novou pohonnou jednotku, a sice 6,4litrový desetiválec. Ten se obešel bez kompresoru i turbodmychadla, přičemž na zadní kola posílal skrze šestistupňovou převodovku Ricardo 614 koní a 680 Nm točivého momentu.
Teoretické maximum mělo činit 418 km/h, což se vzhledem k dostupnému výkonu zdá trochu příliš, ale to nyní neřešme, realitu se stejně nikdy nedozvíme. Ford tedy koncept učinil plně funkčním a tedy pojízdným, ovšem nejvyšší rychlost v rámci bezpečnosti omezil na 160 km/h. A vzhledem k tomu, že už na trojku auto bylo schopné jet přes 200 km/h, bylo možné k potenciálu této Cobry jen přičichnout. Zrychlení pak nebylo udáváno vůbec, nicméně s ohledem na zpřevodování bylo možné dosáhnout stovky již na jedničku a pravděpodobně do čtyř sekund.
Zkrocení daného potenciálu dostaly na starosti odvrtávané brzdy Brembo s kotouči o rozměru 356 milimetrů vpředu a 335 mm vzadu. To z dnešního pohledu nevypadá příliš působivě, nicméně je třeba si uvědomit, že vůz váží jen 1 395 kg. Navíc je kratší než Mazda MX-5, na délku mu totiž naměříme 3 947 mm, na šířku 1 905 mm a rozvor má 2 540 mm.
Na nízkém těžišti se podílí absence střechy, nenajdete zde dokonce ani žádná boční okna či audio systém. Podle dnes již zesnulého Carrolla Shelbyho, jehož legendární Cobru měl tehdy nový koncept vzkřísit, šlo ovšem o záměr. „Takový je zkrátka vzorec. Je to masivní motor usazený v titěrném lehkém voze.“
Z pohledu techniky se novodobá Cobra dočkala v Detroitu pozitivního ohlasu, k designu ale mířily o poznání rozporuplnější reakce. Nechceme říci, že tohle auto je ošklivé, ke krásnému má ale opravdu daleko. Plány na sériovou výrobu tedy letěly pod stůl a koncept pak byl ukryt před zraky veřejnosti až do letošního roku a nedávno byl nabídnut na aukci GAA Classic Car v Greensboro v Severní Karolíně.
Prodal se za neskutečných 825 000 USD, tedy lehce přes 18 milionů Kč. To jsou obrovské peníze zaplacené za napůl funkční koncept, který nemůže na silnice a vypadá... jak vypadá. Ano, je to unikát a kus historie, ale i takových aut je a podobné sumy za něj placeny nejsou. Ptáte se tedy, kdo mohl zaplatit za vůz tak moc? Jeho tvůrce, Chris Theodore. Inu, rodičům se jejich děti líbí vždy a snad je to tak i dobře...
My už jen dodáme, že Theodore chce vůz dostat na registrační značky, což je nepochybně bohulibý záměr. Předem sice přiznává, že to nebude lehký úkol, neboť koncepty nemohou být pro běžný provoz zaregistrovány, nicméně spojitost s již homologovaným GT by mu měla usnadnit práci. Tak třeba se jednou i těch 418 km/h v praxi dočkáme.
Ford Shelby Cobra Concept opravdu není hezké auto a cenu 18 milionů korun může mít snad jen pro jediného člověka na světě
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 2 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejčtenější články
- Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva