Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Některé děti se líbí jen svým rodičům. Toto auto si teď za 18 milionů koupil jeho tvůrce
19.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nechceme říci, že je ošklivé nebo úplně nezajímavé, tak velké peníze ale mohl za 13 let starý koncept novodobé Cobry zaplatit jen jediný člověk - jeho autor.
V roce 2003 začal Ford přemýšlet, jakým vozem ve své nabídce nahradí supersportovní GT. To může z dnešního pohledu působit podivně, však první novodobé GT osazené 5,4litrovým přeplňovaným osmiválcem tehdy sotva mířilo do prodeje. Ve světě aut je ale třeba myslet vždy nejméně o jeden krok kupředu, však kompletní vývoj nového automobilu trvá několik let. Proto se také v lednu 2004 na autosalonu v Detroitu ukázal koncept Ford Shelby Cobra, který měl předznamenat budoucí náhradu GT.
Divize Advanced Product Creation strávila stavbou konceptu pět měsíců, přičemž svou kreaci založila na modifikovaném šasí zmiňovaného Fordu GT. Pod přední kapotu instalovala zcela novou pohonnou jednotku, a sice 6,4litrový desetiválec. Ten se obešel bez kompresoru i turbodmychadla, přičemž na zadní kola posílal skrze šestistupňovou převodovku Ricardo 614 koní a 680 Nm točivého momentu.
Teoretické maximum mělo činit 418 km/h, což se vzhledem k dostupnému výkonu zdá trochu příliš, ale to nyní neřešme, realitu se stejně nikdy nedozvíme. Ford tedy koncept učinil plně funkčním a tedy pojízdným, ovšem nejvyšší rychlost v rámci bezpečnosti omezil na 160 km/h. A vzhledem k tomu, že už na trojku auto bylo schopné jet přes 200 km/h, bylo možné k potenciálu této Cobry jen přičichnout. Zrychlení pak nebylo udáváno vůbec, nicméně s ohledem na zpřevodování bylo možné dosáhnout stovky již na jedničku a pravděpodobně do čtyř sekund.
Zkrocení daného potenciálu dostaly na starosti odvrtávané brzdy Brembo s kotouči o rozměru 356 milimetrů vpředu a 335 mm vzadu. To z dnešního pohledu nevypadá příliš působivě, nicméně je třeba si uvědomit, že vůz váží jen 1 395 kg. Navíc je kratší než Mazda MX-5, na délku mu totiž naměříme 3 947 mm, na šířku 1 905 mm a rozvor má 2 540 mm.
Na nízkém těžišti se podílí absence střechy, nenajdete zde dokonce ani žádná boční okna či audio systém. Podle dnes již zesnulého Carrolla Shelbyho, jehož legendární Cobru měl tehdy nový koncept vzkřísit, šlo ovšem o záměr. „Takový je zkrátka vzorec. Je to masivní motor usazený v titěrném lehkém voze.“
Z pohledu techniky se novodobá Cobra dočkala v Detroitu pozitivního ohlasu, k designu ale mířily o poznání rozporuplnější reakce. Nechceme říci, že tohle auto je ošklivé, ke krásnému má ale opravdu daleko. Plány na sériovou výrobu tedy letěly pod stůl a koncept pak byl ukryt před zraky veřejnosti až do letošního roku a nedávno byl nabídnut na aukci GAA Classic Car v Greensboro v Severní Karolíně.
Prodal se za neskutečných 825 000 USD, tedy lehce přes 18 milionů Kč. To jsou obrovské peníze zaplacené za napůl funkční koncept, který nemůže na silnice a vypadá... jak vypadá. Ano, je to unikát a kus historie, ale i takových aut je a podobné sumy za něj placeny nejsou. Ptáte se tedy, kdo mohl zaplatit za vůz tak moc? Jeho tvůrce, Chris Theodore. Inu, rodičům se jejich děti líbí vždy a snad je to tak i dobře...
My už jen dodáme, že Theodore chce vůz dostat na registrační značky, což je nepochybně bohulibý záměr. Předem sice přiznává, že to nebude lehký úkol, neboť koncepty nemohou být pro běžný provoz zaregistrovány, nicméně spojitost s již homologovaným GT by mu měla usnadnit práci. Tak třeba se jednou i těch 418 km/h v praxi dočkáme.
Ford Shelby Cobra Concept opravdu není hezké auto a cenu 18 milionů korun může mít snad jen pro jediného člověka na světě
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 9 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 11 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch