Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Němci před 19 léty postavili jediný opravdu luxusní kombík, na výrobu neměli odvahu
7.2.2020 | Mirek Mazal
Němci staví kombíky i na základě velmi výkonných a luxusních modelů, v úplně nejvyšší třídě se ale touto cestou nikdy nevydali. Audi bylo v roce 2001 sakramentsky blízko.
Myšlenka velkého, luxusního a přitom praktického auta by se mohla líbit nejednomu náročnějšímu cestovateli vyžadujícími krom pohodlného prostředí také více prostoru uvnitř. Nic takového ale nikdo nikdy do sériové výroby nedostal. Existují kombíky velké, výkonné i luxusní, ale žádný nespojil všechny tyto vlastnosti dohromady. Vrcholem byly a jsou modely jako Audi RS6 Avant nebo Mercedes-AMG E63 kombi, o třídu výš se žádná z německých prémiovek nevydala a aktivity konkurentů na tomto poli nestojí za řeč.
Mohlo to být všechno jinak. V roce 2001 totiž debutoval koncept kombíku Audi A8. Od vývojářů dostal jméno Audi Avantissimo a vysvětlovat to dlouze netřeba - toto označení má základ ve slově Avant, které u čtyř kruhů tradičně značí kombíky.
Vůz vycházel z druhé generace A8 interně označované jako D3 a svými rozměry připomínal rychlý stěhovák. Audi odolalo již tehdy začínající oblibě SUV a postavilo tuhle lahůdku jen jako čisté kombi. Jeho délka 5,06 m a šířka 1,91 m jej řadí mezi velké vozy, výškou 1,43 m ale zůstává docela při zemi. Pro srovnání, tehdejší A6 Avant byl o 5 cm vyšší, přitom o 25 cm kratší a 10 cm užší.
Použitím hliníkových dílů konstruktéři snížili celkovou hmotnost automobilu na možné minimum, výsledek kazí snad jen těžká prosklená střecha se solárními panely. Jimi získaná energie ale sloužila k napájení ventilačního systému kabiny během parkování. Exteriér byl střízlivě futuristický, krémový čtyřmístný interiér s dřevěným obložením už ale nebyl daleko od sériových automobilů se čtyřmi kruhy ve znaku té doby.
Pod kapotou dřímal 4,2litrový benzínový osmiválec se dvěma turby o celkovém výkonu 316 kW (430 koní) a 600 Nm točivého momentu. Pohonná jednotka vycházela ze závodního speciálu Audi R8 ze závodu 24 hodin v Le Mans a byť v dnešní době její parametry neoslní, tehdy šlo na nikoli výkonnou verzi velkého kombíku o výjimečné parametry. Výkon putoval na všechna kola prostřednictvím šestistupňové samočinné převodovky s možností sekvenčního řazení.
Na obě nápravy s pneumatickým pérováním v továrně nasadili masivní hliníkové disky s leštěným povrchem obuté do runflatových pneumatik s čidlem tlaku a „bezvzduchovým dojezdem” do vzdálenosti až 200 km rychlostí do 80 km/h.
Přední nárazník plynule přecházel do blatníků, vedle obdélníkové mřížky chladiče po stranách našly místo bixenonové světlomety s pohyblivými reflektory, které se natáčely do zatáček podle natočení volantu se. Další zajímavostí jsou čisté boční linie bez žádných záhybů a velká okna. Zadní partie se nesou v podobném duchu a konzervativní tvary naruší pouze čtveřice koncovek. Třešničkou na dortu je elektricky ovládaná podlaha nákladového prostoru.
Jak všichni víme, tohle auto se nikdy nezačalo vyrábět, snad Němcům tehdy chyběla trocha odvahy. Zda je čeho litovat, posuďte sami - podobný vůz by si jistě nenašel velká kvanta zákazníků, v nabídce automobilek typu Audi by ale byl dodnes raritou.
Nikdy nevyráběný projekt byl plný nových technologii, které Audi později začalo používat v sériové výrobě. Samotný kombík A8 ale do produkce nikdy neposlalo
Zdroj: Audi
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před hodinou - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 3 hodinami - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 4 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 6 hodinami - Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch