Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nemilovaná a mnohými nechtěná Ferrari? I taková existují, podívejte se na ně
5.8.2018 | Mirek Mazal
Neexistuje slavnější, žádanější ani milovanější značky aut. Přesto i ta v minulosti vypustila na trh auta, která se zákazníkům nezaryla pod kůži zdaleka tak, jak je u Ferrari obvyklé.
Není troufalé říci, že není dospělého člověka, který by neznal Ferrari a nedokázal si vzpomenout alespoň na jeden jeho model. Jen pomyšlení na italský sportovní vůz vyvolává toužebné pocity a asi málokterý fanoušek motorismu by pohrdl jakýmkoliv darem ve formě vozu z Maranella. Přesto se v 78leté historii značky najde několik méně oblíbených modelů, které by tolik radosti neudělaly.
Někdy oprávněněji, někdy méně zapadlo dost typů do stínu svých slavnějších sourozenců, kteří dali zapomenout, že nějaký další model podobného jména vůbec existoval. Novější, ale i starší, provedení někdy ukázalo nedostatky některých představených sérií a kvůli tomu se pak stali kandidáty pro náš soupis nemilovaných a nechtěných Ferrari. Berme to tak, že žádným z těchto vozů by nikdo nepohrdl, kdyby mu je někdo dal darem. Ale kdyby si dotyčný mohl vybrat, primárně po těchto by jistě nesáhl.
1. 308 GT4 (1973)
Nástupce bolestivě ikonického odkazu Enzova syna, modelu Dino, neměl snadnou pozici už kvůli tomu, na co měl navázat. Čtyřmístné Ferrari 308 GT4 mělo kabinu posunutou vpřed, aby se vzadu vytvořila dvě místa pro spolucestující, dozadu se ale stejně nikdo dospělý nevešel. Motor za posádkou byl dostačující a ani jízdní vlastnosti nebyly špatné, aura „levného” Ferrari a trochu neobvyklý design od Bertoneho namísto tradičního stylingu od Pininfariny se postaraly o mizernou pověst, kterou nenapravil ani čas. Dnes většina lidí ani nebude vědět, že něco jako Ferrari 308 GT4 vůbec existovalo.
2. 400 GT (1976)
Ani tohle auto nevypadá na první pohled jako Ferrari, problémů ale bylo víc. Vysoký vztlak na přední nápravě si vyžádal úpravu přídě, která zdevastovala čistý profil vozu a situaci nezachránil ani silný V12 o objemu 4,8 litru pod kapotou. Zákazníky ale více než to iritovala spotřeba přes 28 litrů benzinu na 100 km, která byla i pro klienty Ferrari zkrátka příliš vysoká.
3. 208 GTB (1980)
208 GTB byla zdánlivě chytrá odpověď automobilky na italské daňové zákony, které výrazně zatěžovaly auta s motory s objemem nad 2 000 ccm. Omezený obsah na 1991 ccm stvořil jeden z nejmenších motorů V8, které kdy byly vyrobeny, malý agregát ale produkoval jen 116 kW (158 koní), což bylo málo - hlavně pro auto se vzpínajícím se koníkem na kapotě. Situaci vyřešila až verze 208 GTB Turbo s výkonem alespoň 220 koní.
4. Mondial (1980)
Nelibost tohle auto vzbudilo už po odhalení názvu, kterému chyběla jakákoliv čísla prozrazující specifikace motoru. Po mnoho let Mondial si držel pozici nejmenšího a nejlevnějšího Ferrari a jako takový si nemohl vydobýt mnoho slávy. Neprodával se špatně, mezi léty 1980 a 1994 se prodalo více než 4 000 kusů všech variant a do italské stáje přilákal nové zákazníky, kteří by čtyřmístný supersport s motorem uprostřed hledali marně. Po debutu nových nástupců se na něj zapomnělo a dodnes patří k jednomu z mála ojetých Ferrari, která lze koupit relativně levně.
5. 348 (1989)
Ferrari 348 byl poslední model s V8 před zadní nápravou, jehož vývoj před svou smrtí řídil sám Enzo Ferrari. To zní jako dobrý recept na věčnou slávu, ta se ale nedostavila. Zpočátku se dařilo auto prodávat dobře, jenže nepřesvědčivé jízdní vlastnosti mu začaly lámat vaz. A když v roce 1994 převzal iniciativu povedenější typ F355, na 348 se rychle zapomnělo.
6. 512 TR (1991)
Ferrari Testarossa je legenda svého druhu nepatří sem, ale facelift z roku 1991 ale z pohledu zákazníků nepřinesl mnoho dobrého. Evolucí prošel design - křivky vozu se mírně zakulatily a vozidlo získalo zpětné zrcátko i na straně spolujezdce. Byl zvolen výkonnější motor, maximální rychlost se vyšplhala na 307 km/h a přibylo i praktičnosti. O 2 295 vyrobených kusů ale na trhu ojetin není velký zájem, facelift podle většiny lidí jen zdevastoval čistotu původní Testarossy.
7. 575M (2002)
Podobný případ jako u Testarossy. Novější 575M mělo zdokonalit předcházející 550, ale podařil se pravý opak. Zadní náprava 575M dostala velmi měkké odpružení, které degradovalo pověstné jízdní vlastnosti. Ferrari okamžitě nasadilo do výroby povinný balíček Fiorano Handling Pack, dodatečná úprava ale ztracenou reputaci nezachránila. 575M je i dnes jedním z relativně dostupných 12válcových modelů značky.
8. California (2008)
Říká se, že tohle auto bylo vyvíjeno jako Maserati a až v poslední fázi evoluce vedení mateřského koncern rozhodlo, že jej nabídne jako vstupenku do světa Ferrari. Výsledek podle toho vypadal a California se stala nejméně milovaným Ferrari poslední dekády. Pevná skládací střecha z vozu udělala slušné GT pro každý den, jako pravověrný italský sporťák ale zkrátka neprošlo a neprochází. Podobně jako některé dřívější „levné” přešlapy, se i tento model prodával slušně a přivedl značce nové zákazníky, na trhu ojetin je ale dnes nejméně žádaným moderním modelem značky.
Inspirace: Autocar
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Nový levný kombík Lady předčasně odhalil únik patentových obrázků. Divným jménem odrazuje, cenou by měl lákat
29.2.2024 - Lamborghini upravené na 1 250 koní se v běžném provozu rozjelo na 363 km/h, něco takového se pořád nevídá
29.2.2024 - Elon Musk 7 let po premiéře Roadsteru slibuje, že auto vážně dorazí. Stovku má dát pod 1 s a na zadek posadit všechny
29.2.2024 - Do Mercedesu se vrací zdravý rozum, otylý kýč coby náhrada dnešních luxusních SUV dostal stopku
29.2.2024 - Kolabující elektrická odnož Volva má po odvrhnutí Švédy dál problémy, ani nalitých 22 miliard nestačí na její záchranu
29.2.2024
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry