Neuvěříte, jaká auta trápí ve sprintu tento starý náklaďák. Jde o extrém svého druhu

Když někdo na sprinty dorazí se starým autem, lidé se mají na pozoru, může skrývat mnohem modernější techniku. Ale starý náklaďák s korbou? I ten umí překvapit, a to pořádně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Neuvěříte, jaká auta trápí ve sprintu tento starý náklaďák. Jde o extrém svého druhu

25.10.2018 | Mirek Mazal

Neuvěříte, jaká auta trápí ve sprintu tento starý náklaďák. Jde o extrém svého druhu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Když někdo na sprinty dorazí se starým autem, lidé se mají na pozoru, může skrývat mnohem modernější techniku. Ale starý náklaďák s korbou? I ten umí překvapit, a to pořádně.

Valník ZiL-130 vyráběla automobilka Zavod Imeni Lichačeva v Moskvě od roku 1964 po celých třicet let. Do oběhu se jej dostalo skoro 3,4 milionu exemplářů, což je dodnes rekordním číslem mezi ruskými nákladními auty. Stroj o rozměrech 6,68 metru na délku, 2,5 metru na šířku a 2,31 metru na výšku patřil velikostně do střední kategorie a uvezl až 4 tuny nákladu.

Pohon zajišťoval osmiválcový šestilitrový benzín o výkonu 110 kW (150 koní) propojený s pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem zadních kol. Maximální rychlost se vyšplhala na pouhých 94 km/h, takže o času sprintu na stovku si mohl nechat jen zdát. Dnes vám ale ukážeme modrý ZiL-130, který je na stovce tak rychle, že ujede i Porsche. Jak je to možné? Jednoho ruského kutila nenapadlo nic lepšího, než udělat speciál na sprinty právě z nákladního vozu a postavil něco skutečně mimořádného.

Nejprve si tedy sehnal starý oprýskaný model a přeměnil ho od základu na pěkný, provozuschopný automobil se sklápěcí korbou. Plánem ale od začátku bylo z upracovaného stroje udělat nenápadného bijce s dokonale originálním vzhled, který ve zrychlení potrápí nejeden sporťák. K první části odvážnému úkolu stačily nové díly, litry barvy a spousta ruční práce, s tím druhým to bylo o poznání složitější.

Modifikace se tak nevyhnuly podvozku, brzdám ani zavěšení kol, které musí korespondovat s mnohem silnějším motorem pod kapotou. Nově poháněná všechna kola roztáčí energie z vidlicového osmiválce, který je přeplňovaný dvěma turbodmychadly Twin Scroll. Jde o benzínový agregát o objemu 4,4 litru od BMW, konkrétně z modelu X5 M generace E70, který propůjčil i automatickou převodovku a přístrojovou desku. Konečný výkon se po dodatečných úpravách vyšplhal na odhadovaných 700 koní.

Pořádné akceleraci na úrovni nízko posazených sporťáků dopomáhá odlehčená karoserie vyrobená na zakázku z novějších materiálů. Ruský projekt neponechal nic náhodě, pod modrou vrstvou laku s bílou maskou chladiče je skrytý atlet, který se nebojí postavit mnohem známějším sprinterům.

Majitel ZiLu se s ním tedy přijel podívat na závodní dráhu. Startovní čáru s ním sdílelo Porsche Cayman, které ani nepomyslelo na porážku v souboji ve zrychlení. První měření sil ale dopadlo překvapivě vítězně pro starý sovětský nákladní vůz s mnichovským motorem. Novému Porsche nestačilo jeho 300 koní (221 kW), ani všechny sportovní vlohy.

Poraženému se nechtělo věřit, proto se závod opakoval a přidalo se navíc BMW M2 vybavené stádem 370 koní (272 kW). Příprava ke startu znamenalo vytočení motoru Porsche do vysokých otáček. Následný rozjezd tentokrát těžký kolos prohrál, ale držel se statečně, BMW zůstalo v závěsu. Skoro sedmimetrový náklaďák je vážně extrém svého druhu - trápit nové německé sporťáky už jsme viděli kde co, ale takový kolos vážně ještě ne. Tak se na to podívejte sami, stojí to za chvíli vašeho času.


Neuvěříte, jaká auta trápí ve sprintu tento starý náklaďák. Jde o extrém svého druhu - 1 - ZiL 130 proti Porsche Cayman a BMW M2 01Neuvěříte, jaká auta trápí ve sprintu tento starý náklaďák. Jde o extrém svého druhu - 2 - ZiL 130 proti Porsche Cayman a BMW M2 02Neuvěříte, jaká auta trápí ve sprintu tento starý náklaďák. Jde o extrém svého druhu - 3 - ZiL 130 proti Porsche Cayman a BMW M2 03Neuvěříte, jaká auta trápí ve sprintu tento starý náklaďák. Jde o extrém svého druhu - 4 - ZiL 130 proti Porsche Cayman a BMW M2 04Neuvěříte, jaká auta trápí ve sprintu tento starý náklaďák. Jde o extrém svého druhu - 5 - ZiL 130 proti Porsche Cayman a BMW M2 05Neuvěříte, jaká auta trápí ve sprintu tento starý náklaďák. Jde o extrém svého druhu - 6 - ZiL 130 proti Porsche Cayman a BMW M2 06Neuvěříte, jaká auta trápí ve sprintu tento starý náklaďák. Jde o extrém svého druhu - 7 - ZiL 130 proti Porsche Cayman a BMW M2 07Neuvěříte, jaká auta trápí ve sprintu tento starý náklaďák. Jde o extrém svého druhu - 8 - ZiL 130 proti Porsche Cayman a BMW M2 08Neuvěříte, jaká auta trápí ve sprintu tento starý náklaďák. Jde o extrém svého druhu - 9 - ZiL 130 proti Porsche Cayman a BMW M2 09Neuvěříte, jaká auta trápí ve sprintu tento starý náklaďák. Jde o extrém svého druhu - 10 - ZiL 130 proti Porsche Cayman a BMW M2 10Neuvěříte, jaká auta trápí ve sprintu tento starý náklaďák. Jde o extrém svého druhu - 11 - ZiL 130 proti Porsche Cayman a BMW M2 11Neuvěříte, jaká auta trápí ve sprintu tento starý náklaďák. Jde o extrém svého druhu - 12 - ZiL 130 proti Porsche Cayman a BMW M2 12Neuvěříte, jaká auta trápí ve sprintu tento starý náklaďák. Jde o extrém svého druhu - 13 - ZiL 130 proti Porsche Cayman a BMW M2 13Neuvěříte, jaká auta trápí ve sprintu tento starý náklaďák. Jde o extrém svého druhu - 14 - ZiL 130 proti Porsche Cayman a BMW M2 14
ZiL-130 si pohrál s Porsche i BMW. Oba Němci museli kapitulovat, Cayman nakonec jedno vítězství vybojoval, ale proti nákladnímu automobilu se sportovní vůz pořádně zapotil

Zdroj: AcademeG@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše