Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Neuvěříte, jaká auta trápí ve sprintu tento starý náklaďák. Jde o extrém svého druhu
25.10.2018 | Mirek Mazal
Když někdo na sprinty dorazí se starým autem, lidé se mají na pozoru, může skrývat mnohem modernější techniku. Ale starý náklaďák s korbou? I ten umí překvapit, a to pořádně.
Valník ZiL-130 vyráběla automobilka Zavod Imeni Lichačeva v Moskvě od roku 1964 po celých třicet let. Do oběhu se jej dostalo skoro 3,4 milionu exemplářů, což je dodnes rekordním číslem mezi ruskými nákladními auty. Stroj o rozměrech 6,68 metru na délku, 2,5 metru na šířku a 2,31 metru na výšku patřil velikostně do střední kategorie a uvezl až 4 tuny nákladu.
Pohon zajišťoval osmiválcový šestilitrový benzín o výkonu 110 kW (150 koní) propojený s pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem zadních kol. Maximální rychlost se vyšplhala na pouhých 94 km/h, takže o času sprintu na stovku si mohl nechat jen zdát. Dnes vám ale ukážeme modrý ZiL-130, který je na stovce tak rychle, že ujede i Porsche. Jak je to možné? Jednoho ruského kutila nenapadlo nic lepšího, než udělat speciál na sprinty právě z nákladního vozu a postavil něco skutečně mimořádného.
Nejprve si tedy sehnal starý oprýskaný model a přeměnil ho od základu na pěkný, provozuschopný automobil se sklápěcí korbou. Plánem ale od začátku bylo z upracovaného stroje udělat nenápadného bijce s dokonale originálním vzhled, který ve zrychlení potrápí nejeden sporťák. K první části odvážnému úkolu stačily nové díly, litry barvy a spousta ruční práce, s tím druhým to bylo o poznání složitější.
Modifikace se tak nevyhnuly podvozku, brzdám ani zavěšení kol, které musí korespondovat s mnohem silnějším motorem pod kapotou. Nově poháněná všechna kola roztáčí energie z vidlicového osmiválce, který je přeplňovaný dvěma turbodmychadly Twin Scroll. Jde o benzínový agregát o objemu 4,4 litru od BMW, konkrétně z modelu X5 M generace E70, který propůjčil i automatickou převodovku a přístrojovou desku. Konečný výkon se po dodatečných úpravách vyšplhal na odhadovaných 700 koní.
Pořádné akceleraci na úrovni nízko posazených sporťáků dopomáhá odlehčená karoserie vyrobená na zakázku z novějších materiálů. Ruský projekt neponechal nic náhodě, pod modrou vrstvou laku s bílou maskou chladiče je skrytý atlet, který se nebojí postavit mnohem známějším sprinterům.
Majitel ZiLu se s ním tedy přijel podívat na závodní dráhu. Startovní čáru s ním sdílelo Porsche Cayman, které ani nepomyslelo na porážku v souboji ve zrychlení. První měření sil ale dopadlo překvapivě vítězně pro starý sovětský nákladní vůz s mnichovským motorem. Novému Porsche nestačilo jeho 300 koní (221 kW), ani všechny sportovní vlohy.
Poraženému se nechtělo věřit, proto se závod opakoval a přidalo se navíc BMW M2 vybavené stádem 370 koní (272 kW). Příprava ke startu znamenalo vytočení motoru Porsche do vysokých otáček. Následný rozjezd tentokrát těžký kolos prohrál, ale držel se statečně, BMW zůstalo v závěsu. Skoro sedmimetrový náklaďák je vážně extrém svého druhu - trápit nové německé sporťáky už jsme viděli kde co, ale takový kolos vážně ještě ne. Tak se na to podívejte sami, stojí to za chvíli vašeho času.
ZiL-130 si pohrál s Porsche i BMW. Oba Němci museli kapitulovat, Cayman nakonec jedno vítězství vybojoval, ale proti nákladnímu automobilu se sportovní vůz pořádně zapotil
Zdroj: AcademeG@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 14 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 13:55 - Milanito
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22