Neznámí Američané vypálili rybník Bugatti a spol., postavili silniční auto jedoucí přes 480 km/h

Ani největší jména světa aut se teď nemohou rovnat firmičce z USA. Ta jako první postavila silniční auto schopné překonat 300 mil v hodině.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Neznámí Američané vypálili rybník Bugatti a spol., postavili silniční auto jedoucí přes 480 km/h

25.3.2019 | Petr Prokopec

Ani největší jména světa aut se teď nemohou rovnat firmičce z USA. Ta jako první postavila silniční auto schopné překonat 300 mil v hodině.

Bugatti Veyron bylo prvním produkčním vozem světa, jehož nejvyšší rychlost přesáhla metu 400 km/h. I z toho důvodu dostal do vínku 1 001 koní. Podle Bugatti by autu stačil méně než třetinový výkon, kdyby se Ferdinand Piëch spokojil s maximálkou o 100 km/h nižší, v takové chvíli by ale Veyron nepřepisoval rekordy. A rozhodně by se nestal nastavenou laťkou pro všechny ostatní výrobce, kteří následně začali představovat jednu obdivuhodnou kreaci za druhou.

Nakonec to však bylo znovu Bugatti, kdo přišel s ještě rychlejším autem. Kralování Bugatti Chiron však mělo jen krátké trvání, z postu nejrychlejšího vozu světa byl tento hypesport sesazen Koenigseggem Agera RS. Ten si vystačil s polovinou válců i polovičním počtem hnaných náprav. Švédové navíc začali naznačovat, že jejich cílem je meta 500 km/h. A totéž oznámily i firmy jako Hennessey či Shelby Supercars. Nicméně všem, i samotnému Bugatti, nakonec vypálil rybník někdo úplně jiný.

O společnosti M2K Motorsports jste nejspíše ještě neslyšeli, to se však po včerejšku změní. Firma se zabývá úpravou aut, kromě toho pak vlastní i Ford GT. Nikoliv však nejnovější provedení s šestiválcem, nýbrž předchozí generaci s kompresorem dotovaným V8 o objemu 5,4 l. Ten za sedadly i zůstal, nicméně došlo na hezkou řádku modifikací. Jeho sériových 558 koní by ale na překonání evropských es nestačilo, výkon motoru musel být řádně nafouknut. Nikdo však neví, jak moc narostl.

Jak je to možné, ptáte se? Vcelku jednoduše - upravený Ford GT sice zamířil na motorovou brzdu, tam však bylo zjištěno „pouze“ 2 000 koní na kolech. Poté americký supersport narazil na možnosti přístroje. M2Motorsports však odhaduje, že reálně by vůz měl disponovat asi 2 500 koňmi. Znovu je třeba dodat, že jde o výkon na kolech. Pokud si přitom uvědomíme, že přenosové ztráty nabývají dvouciferných hodnot v procentech, je reálný výkon ještě o stovky koní vyšší.

Suma sumárum tu tedy dost možná máme oproti Bugatti Chiron až dvojnásobný výkon. Nemělo by nás proto překvapit, že hypersport z Molsheimu není tím, kdo jako první prolomil jinou bájnou metu - 300 mph. Ono 12 let staré kupé to zvládlo, neboť se během akce The Texas Mile rozjelo na 300,4 mil v hodině, tedy na 483,3 km/h. Je navíc třeba dodat, že této rychlosti dosáhlo pouze na jedné míli, tedy na 1 609 metrech.

Člověka tak rázem napadne, co by se stalo, kdyby modifikovaný Ford GT přicestoval na dráhu Ehra-Lessien, která se pyšní devítikilometrovou rovinkou. Na takový počin ale nejspíše nedojde, neboť testovací areál je ve vlastnictví koncernu VW, který nyní asi nebude svolný k tomu, aby jeho pýcha byla převálcována letitým vozem. Nicméně Koenigsegg překonal Bugatti na veřejné silnici v Nevadě, přičemž tato cesta by mohla být uzavřena i pro M2K Motorsports.

Zda k tomu dojde a případně kdy, není jisté. Stejně tak nevíme, zda by bylo zapotřebí dodatečných úprav, aby meta 500 km/h padla. Tak či onak je to pro Bugatti, Hennessey, Koenigsegg, SSC i další hozená rukavice, neboť dosud jsme nezdůraznili tu nejzajímavější třešinku na dortu. I přes veškeré modifikace totiž GT zůstává nadále vozem se schválením pro silniční provoz. Čistě teoreticky s ním tedy lze vyrazit na německou dálnici a prohánět se skoro pětistovkou. Klobouk dolů.


Neznámí Američané vypálili rybník Bugatti a spol., postavili silniční auto jedoucí přes 480 km/h - 1 - Ford GT 2006 M2K Motorsports 300 mph standing mile 01Neznámí Američané vypálili rybník Bugatti a spol., postavili silniční auto jedoucí přes 480 km/h - 2 - Ford GT 2006 M2K Motorsports 300 mph standing mile 02Neznámí Američané vypálili rybník Bugatti a spol., postavili silniční auto jedoucí přes 480 km/h - 3 - Ford GT 2006 M2K Motorsports 300 mph standing mile 03Neznámí Američané vypálili rybník Bugatti a spol., postavili silniční auto jedoucí přes 480 km/h - 4 - Ford GT 2006 M2K Motorsports 300 mph standing mile 04Neznámí Američané vypálili rybník Bugatti a spol., postavili silniční auto jedoucí přes 480 km/h - 5 - Ford GT 2006 M2K Motorsports 300 mph standing mile 05Neznámí Američané vypálili rybník Bugatti a spol., postavili silniční auto jedoucí přes 480 km/h - 6 - Ford GT 2006 M2K Motorsports 300 mph standing mile 06Neznámí Američané vypálili rybník Bugatti a spol., postavili silniční auto jedoucí přes 480 km/h - 7 - Ford GT 2006 M2K Motorsports 300 mph standing mile 07Neznámí Američané vypálili rybník Bugatti a spol., postavili silniční auto jedoucí přes 480 km/h - 8 - Ford GT 2006 M2K Motorsports 300 mph standing mile 08Neznámí Američané vypálili rybník Bugatti a spol., postavili silniční auto jedoucí přes 480 km/h - 9 - Ford GT 2006 M2K Motorsports 300 mph standing mile 09Neznámí Američané vypálili rybník Bugatti a spol., postavili silniční auto jedoucí přes 480 km/h - 10 - Ford GT 2006 M2K Motorsports 300 mph standing mile 10Neznámí Američané vypálili rybník Bugatti a spol., postavili silniční auto jedoucí přes 480 km/h - 11 - Ford GT 2006 M2K Motorsports 300 mph standing mile 11Neznámí Američané vypálili rybník Bugatti a spol., postavili silniční auto jedoucí přes 480 km/h - 12 - Ford GT 2006 M2K Motorsports 300 mph standing mile 12
Dosud neznámá americká tuningová firma M2K Motorsports jako první překonala hranici 300 mil v hodině, navíc s plně legálním Fordem GT schváleným pro silniční provoz. Pochopitelně notně upraveným

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše