Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Neznámí Američané vypálili rybník Bugatti a spol., postavili silniční auto jedoucí přes 480 km/h
25.3.2019 | Petr Prokopec
Ani největší jména světa aut se teď nemohou rovnat firmičce z USA. Ta jako první postavila silniční auto schopné překonat 300 mil v hodině.
Bugatti Veyron bylo prvním produkčním vozem světa, jehož nejvyšší rychlost přesáhla metu 400 km/h. I z toho důvodu dostal do vínku 1 001 koní. Podle Bugatti by autu stačil méně než třetinový výkon, kdyby se Ferdinand Piëch spokojil s maximálkou o 100 km/h nižší, v takové chvíli by ale Veyron nepřepisoval rekordy. A rozhodně by se nestal nastavenou laťkou pro všechny ostatní výrobce, kteří následně začali představovat jednu obdivuhodnou kreaci za druhou.
Nakonec to však bylo znovu Bugatti, kdo přišel s ještě rychlejším autem. Kralování Bugatti Chiron však mělo jen krátké trvání, z postu nejrychlejšího vozu světa byl tento hypesport sesazen Koenigseggem Agera RS. Ten si vystačil s polovinou válců i polovičním počtem hnaných náprav. Švédové navíc začali naznačovat, že jejich cílem je meta 500 km/h. A totéž oznámily i firmy jako Hennessey či Shelby Supercars. Nicméně všem, i samotnému Bugatti, nakonec vypálil rybník někdo úplně jiný.
O společnosti M2K Motorsports jste nejspíše ještě neslyšeli, to se však po včerejšku změní. Firma se zabývá úpravou aut, kromě toho pak vlastní i Ford GT. Nikoliv však nejnovější provedení s šestiválcem, nýbrž předchozí generaci s kompresorem dotovaným V8 o objemu 5,4 l. Ten za sedadly i zůstal, nicméně došlo na hezkou řádku modifikací. Jeho sériových 558 koní by ale na překonání evropských es nestačilo, výkon motoru musel být řádně nafouknut. Nikdo však neví, jak moc narostl.
Jak je to možné, ptáte se? Vcelku jednoduše - upravený Ford GT sice zamířil na motorovou brzdu, tam však bylo zjištěno „pouze“ 2 000 koní na kolech. Poté americký supersport narazil na možnosti přístroje. M2Motorsports však odhaduje, že reálně by vůz měl disponovat asi 2 500 koňmi. Znovu je třeba dodat, že jde o výkon na kolech. Pokud si přitom uvědomíme, že přenosové ztráty nabývají dvouciferných hodnot v procentech, je reálný výkon ještě o stovky koní vyšší.
Suma sumárum tu tedy dost možná máme oproti Bugatti Chiron až dvojnásobný výkon. Nemělo by nás proto překvapit, že hypersport z Molsheimu není tím, kdo jako první prolomil jinou bájnou metu - 300 mph. Ono 12 let staré kupé to zvládlo, neboť se během akce The Texas Mile rozjelo na 300,4 mil v hodině, tedy na 483,3 km/h. Je navíc třeba dodat, že této rychlosti dosáhlo pouze na jedné míli, tedy na 1 609 metrech.
Člověka tak rázem napadne, co by se stalo, kdyby modifikovaný Ford GT přicestoval na dráhu Ehra-Lessien, která se pyšní devítikilometrovou rovinkou. Na takový počin ale nejspíše nedojde, neboť testovací areál je ve vlastnictví koncernu VW, který nyní asi nebude svolný k tomu, aby jeho pýcha byla převálcována letitým vozem. Nicméně Koenigsegg překonal Bugatti na veřejné silnici v Nevadě, přičemž tato cesta by mohla být uzavřena i pro M2K Motorsports.
Zda k tomu dojde a případně kdy, není jisté. Stejně tak nevíme, zda by bylo zapotřebí dodatečných úprav, aby meta 500 km/h padla. Tak či onak je to pro Bugatti, Hennessey, Koenigsegg, SSC i další hozená rukavice, neboť dosud jsme nezdůraznili tu nejzajímavější třešinku na dortu. I přes veškeré modifikace totiž GT zůstává nadále vozem se schválením pro silniční provoz. Čistě teoreticky s ním tedy lze vyrazit na německou dálnici a prohánět se skoro pětistovkou. Klobouk dolů.
Dosud neznámá americká tuningová firma M2K Motorsports jako první překonala hranici 300 mil v hodině, navíc s plně legálním Fordem GT schváleným pro silniční provoz. Pochopitelně notně upraveným
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda