Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg
15.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Podobně jako nyní novinka z patentu Toyoty, uměly už dřívější ručně řazené převodovky vstoupit mezi řidiče a kola. Pohnutky ale byly trochu jiné.
Minulý týden jsme vás informovali o tom, že si Toyota nechala patentovat nové řešení manuální převodovky. Japonci chtějí z ručního řazení udělat částečně automatické, které za řidiče zvládne zejména vyřadit, když je to potřeba kvůli úspoře paliva nebo ochraně motoru. Potenciální přínos jistě představuje, revoluci ale nikoli - první automatizovaný systém tohoto druhu to není,
Automatické vyřazení rychlosti, ať už s jakýmkoliv zamýšleným cílem, vypadá dost podobně, jako mechanismus používaný v Saabech 50. a 60. let minulého století. Konkrétně byl k nalezení v modelech 93, který se vyráběl v letech 1956-1960, a 96, který byl ve výrobě v letech 1960-1980 jako nástupce 93.
Důvod existence tu však byl jistě odlišný od motivů, které má nyní Toyota. Saab v té době používal dvoutaktní motory, konkrétně tříválce o objemu 764, 748 a 841 ccm, a tyto motory byly závislé na dodávce paliva kvůli mazání. Benzín se u dvoutaktních motorů míchá s olejem, takže když dvoutaktu odstavíte dodávku paliva, připravíte ho i o lubrikaci.
Právě to by hrozilo, kdyby řidič brzdil motorem, tedy kdyby jel ve vysokých otáčkách, ale se zavřenou škrticí klapkou. Automatický mechanismus volnoběžky tedy umožnil, aby se kola (a tedy i převodovka) otáčela rychleji než motor, který tak snížil své otáčky na volnoběžné - a v takovou chvíli byl přísun paliva s olejem dostatečný.
Saab nebyl jediný, kdo s něčím podobným přišel - okolo druhé světové války existovaly vozy značek Rover a Chrysler s volnoběžkami, které měly šetřit palivo. Systém Saabu je ale asi nejznámější, protože Saab používal dvoutaktní motory až do roku 1980 a volnoběžku samotnou uchoval ještě u čtyřtaktů, a to do konce výroby modelu 99 v roce 1984, byť možná ne u všech variant.
Pochopitelně, všechna tato auta byla ve východním bloku extrémně vzácná. U nás je tak budou pamětníci znát hlavně z aut východoněmecké provenience, tedy Trabantu a Wartburgu. Také ta používala dvoutaktní motory a s nimi i volnoběžky. Trabant ji měl jen na čtvrtém, nejvyšším převodovém stupni, nejvíce známé jsou ale z Wartburgů - tam ji měly všechny dopředné stupně.
Systém Toyoty není přímo porovnatelný s volnoběžkami dvoutaktů, protože jeho hlavní účel je jiný. Sluší se ale připomenout, že Toyota není první, kdo se snaží nějak automatizovat ovládání převodovky jinak ryze manuální, aby nehrozilo poškození motoru. Akorát o spotřebu dříve konstruktérům určitě nešlo...
Saaby 93...
...a 96 měly ke dvoutaktním motorům volnoběžku, která zajišťovala, že motor nepoběží ve vysokých otáčkách bez dostatečného mazání
Tuto volnoběžku měly i některé verze již čtyřtaktního Saabu 99
Z našich končin je podobná věc nejlépe známá z Wartburgů, hlavně pak modelu 353
Zdroj: Road & Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 9 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024 - 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:21 - mattonecz
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 20:18 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda