Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg

Podobně jako nyní novinka z patentu Toyoty, uměly už dřívější ručně řazené převodovky vstoupit mezi řidiče a kola. Pohnutky ale byly trochu jiné.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg

15.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Podobně jako nyní novinka z patentu Toyoty, uměly už dřívější ručně řazené převodovky vstoupit mezi řidiče a kola. Pohnutky ale byly trochu jiné.

Minulý týden jsme vás informovali o tom, že si Toyota nechala patentovat nové řešení manuální převodovky. Japonci chtějí z ručního řazení udělat částečně automatické, které za řidiče zvládne zejména vyřadit, když je to potřeba kvůli úspoře paliva nebo ochraně motoru. Potenciální přínos jistě představuje, revoluci ale nikoli - první automatizovaný systém tohoto druhu to není,

Automatické vyřazení rychlosti, ať už s jakýmkoliv zamýšleným cílem, vypadá dost podobně, jako mechanismus používaný v Saabech 50. a 60. let minulého století. Konkrétně byl k nalezení v modelech 93, který se vyráběl v letech 1956-1960, a 96, který byl ve výrobě v letech 1960-1980 jako nástupce 93.

Důvod existence tu však byl jistě odlišný od motivů, které má nyní Toyota. Saab v té době používal dvoutaktní motory, konkrétně tříválce o objemu 764, 748 a 841 ccm, a tyto motory byly závislé na dodávce paliva kvůli mazání. Benzín se u dvoutaktních motorů míchá s olejem, takže když dvoutaktu odstavíte dodávku paliva, připravíte ho i o lubrikaci.

Právě to by hrozilo, kdyby řidič brzdil motorem, tedy kdyby jel ve vysokých otáčkách, ale se zavřenou škrticí klapkou. Automatický mechanismus volnoběžky tedy umožnil, aby se kola (a tedy i převodovka) otáčela rychleji než motor, který tak snížil své otáčky na volnoběžné - a v takovou chvíli byl přísun paliva s olejem dostatečný.

Saab nebyl jediný, kdo s něčím podobným přišel - okolo druhé světové války existovaly vozy značek Rover a Chrysler s volnoběžkami, které měly šetřit palivo. Systém Saabu je ale asi nejznámější, protože Saab používal dvoutaktní motory až do roku 1980 a volnoběžku samotnou uchoval ještě u čtyřtaktů, a to do konce výroby modelu 99 v roce 1984, byť možná ne u všech variant.

Pochopitelně, všechna tato auta byla ve východním bloku extrémně vzácná. U nás je tak budou pamětníci znát hlavně z aut východoněmecké provenience, tedy Trabantu a Wartburgu. Také ta používala dvoutaktní motory a s nimi i volnoběžky. Trabant ji měl jen na čtvrtém, nejvyšším převodovém stupni, nejvíce známé jsou ale z Wartburgů - tam ji měly všechny dopředné stupně.

Systém Toyoty není přímo porovnatelný s volnoběžkami dvoutaktů, protože jeho hlavní účel je jiný. Sluší se ale připomenout, že Toyota není první, kdo se snaží nějak automatizovat ovládání převodovky jinak ryze manuální, aby nehrozilo poškození motoru. Akorát o spotřebu dříve konstruktérům určitě nešlo...


Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 1 - saab 93 01Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 2 - saab 93 02Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 3 - saab 93 03Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 4 - saab 93 04Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 5 - saab 93 05Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 6 - saab 93 06
Saaby 93...

Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 7 - saab 96 1969 01Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 8 - saab 96 1969 02Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 9 - saab 96 1969 03Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 10 - saab 96 1969 04Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 11 - saab 96 1969 05Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 12 - saab 96 1969 06
...a 96 měly ke dvoutaktním motorům volnoběžku, která zajišťovala, že motor nepoběží ve vysokých otáčkách bez dostatečného mazání

Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 13 - saab 99 combi coupe 01Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 14 - saab 99 combi coupe 02Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 15 - saab 99 combi coupe 03Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 16 - saab 99 combi coupe 05Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 17 - Automatizovany manual Toyota Saab dalsi 01Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 18 - saab 99 combi coupe 06
Tuto volnoběžku měly i některé verze již čtyřtaktního Saabu 99

Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 19 - wartburg 353 02Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 20 - wartburg 353 01Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 21 - wartburg 353 04Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 22 - wartburg 353 05Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 23 - wartburg 353 v usa 04Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg - 24 - wartburg 353 v usa 06
Z našich končin je podobná věc nejlépe známá z Wartburgů, hlavně pak modelu 353

Zdroj: Road & Track

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.