Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg
15.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Podobně jako nyní novinka z patentu Toyoty, uměly už dřívější ručně řazené převodovky vstoupit mezi řidiče a kola. Pohnutky ale byly trochu jiné.
Minulý týden jsme vás informovali o tom, že si Toyota nechala patentovat nové řešení manuální převodovky. Japonci chtějí z ručního řazení udělat částečně automatické, které za řidiče zvládne zejména vyřadit, když je to potřeba kvůli úspoře paliva nebo ochraně motoru. Potenciální přínos jistě představuje, revoluci ale nikoli - první automatizovaný systém tohoto druhu to není,
Automatické vyřazení rychlosti, ať už s jakýmkoliv zamýšleným cílem, vypadá dost podobně, jako mechanismus používaný v Saabech 50. a 60. let minulého století. Konkrétně byl k nalezení v modelech 93, který se vyráběl v letech 1956-1960, a 96, který byl ve výrobě v letech 1960-1980 jako nástupce 93.
Důvod existence tu však byl jistě odlišný od motivů, které má nyní Toyota. Saab v té době používal dvoutaktní motory, konkrétně tříválce o objemu 764, 748 a 841 ccm, a tyto motory byly závislé na dodávce paliva kvůli mazání. Benzín se u dvoutaktních motorů míchá s olejem, takže když dvoutaktu odstavíte dodávku paliva, připravíte ho i o lubrikaci.
Právě to by hrozilo, kdyby řidič brzdil motorem, tedy kdyby jel ve vysokých otáčkách, ale se zavřenou škrticí klapkou. Automatický mechanismus volnoběžky tedy umožnil, aby se kola (a tedy i převodovka) otáčela rychleji než motor, který tak snížil své otáčky na volnoběžné - a v takovou chvíli byl přísun paliva s olejem dostatečný.
Saab nebyl jediný, kdo s něčím podobným přišel - okolo druhé světové války existovaly vozy značek Rover a Chrysler s volnoběžkami, které měly šetřit palivo. Systém Saabu je ale asi nejznámější, protože Saab používal dvoutaktní motory až do roku 1980 a volnoběžku samotnou uchoval ještě u čtyřtaktů, a to do konce výroby modelu 99 v roce 1984, byť možná ne u všech variant.
Pochopitelně, všechna tato auta byla ve východním bloku extrémně vzácná. U nás je tak budou pamětníci znát hlavně z aut východoněmecké provenience, tedy Trabantu a Wartburgu. Také ta používala dvoutaktní motory a s nimi i volnoběžky. Trabant ji měl jen na čtvrtém, nejvyšším převodovém stupni, nejvíce známé jsou ale z Wartburgů - tam ji měly všechny dopředné stupně.
Systém Toyoty není přímo porovnatelný s volnoběžkami dvoutaktů, protože jeho hlavní účel je jiný. Sluší se ale připomenout, že Toyota není první, kdo se snaží nějak automatizovat ovládání převodovky jinak ryze manuální, aby nehrozilo poškození motoru. Akorát o spotřebu dříve konstruktérům určitě nešlo...
Saaby 93...
...a 96 měly ke dvoutaktním motorům volnoběžku, která zajišťovala, že motor nepoběží ve vysokých otáčkách bez dostatečného mazání
Tuto volnoběžku měly i některé verze již čtyřtaktního Saabu 99
Z našich končin je podobná věc nejlépe známá z Wartburgů, hlavně pak modelu 353
Zdroj: Road & Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před hodinou - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva