Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nová manuální převodovka Toyoty není až tak převratná, podobnou měl i Wartburg
15.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Podobně jako nyní novinka z patentu Toyoty, uměly už dřívější ručně řazené převodovky vstoupit mezi řidiče a kola. Pohnutky ale byly trochu jiné.
Minulý týden jsme vás informovali o tom, že si Toyota nechala patentovat nové řešení manuální převodovky. Japonci chtějí z ručního řazení udělat částečně automatické, které za řidiče zvládne zejména vyřadit, když je to potřeba kvůli úspoře paliva nebo ochraně motoru. Potenciální přínos jistě představuje, revoluci ale nikoli - první automatizovaný systém tohoto druhu to není,
Automatické vyřazení rychlosti, ať už s jakýmkoliv zamýšleným cílem, vypadá dost podobně, jako mechanismus používaný v Saabech 50. a 60. let minulého století. Konkrétně byl k nalezení v modelech 93, který se vyráběl v letech 1956-1960, a 96, který byl ve výrobě v letech 1960-1980 jako nástupce 93.
Důvod existence tu však byl jistě odlišný od motivů, které má nyní Toyota. Saab v té době používal dvoutaktní motory, konkrétně tříválce o objemu 764, 748 a 841 ccm, a tyto motory byly závislé na dodávce paliva kvůli mazání. Benzín se u dvoutaktních motorů míchá s olejem, takže když dvoutaktu odstavíte dodávku paliva, připravíte ho i o lubrikaci.
Právě to by hrozilo, kdyby řidič brzdil motorem, tedy kdyby jel ve vysokých otáčkách, ale se zavřenou škrticí klapkou. Automatický mechanismus volnoběžky tedy umožnil, aby se kola (a tedy i převodovka) otáčela rychleji než motor, který tak snížil své otáčky na volnoběžné - a v takovou chvíli byl přísun paliva s olejem dostatečný.
Saab nebyl jediný, kdo s něčím podobným přišel - okolo druhé světové války existovaly vozy značek Rover a Chrysler s volnoběžkami, které měly šetřit palivo. Systém Saabu je ale asi nejznámější, protože Saab používal dvoutaktní motory až do roku 1980 a volnoběžku samotnou uchoval ještě u čtyřtaktů, a to do konce výroby modelu 99 v roce 1984, byť možná ne u všech variant.
Pochopitelně, všechna tato auta byla ve východním bloku extrémně vzácná. U nás je tak budou pamětníci znát hlavně z aut východoněmecké provenience, tedy Trabantu a Wartburgu. Také ta používala dvoutaktní motory a s nimi i volnoběžky. Trabant ji měl jen na čtvrtém, nejvyšším převodovém stupni, nejvíce známé jsou ale z Wartburgů - tam ji měly všechny dopředné stupně.
Systém Toyoty není přímo porovnatelný s volnoběžkami dvoutaktů, protože jeho hlavní účel je jiný. Sluší se ale připomenout, že Toyota není první, kdo se snaží nějak automatizovat ovládání převodovky jinak ryze manuální, aby nehrozilo poškození motoru. Akorát o spotřebu dříve konstruktérům určitě nešlo...
Saaby 93...
...a 96 měly ke dvoutaktním motorům volnoběžku, která zajišťovala, že motor nepoběží ve vysokých otáčkách bez dostatečného mazání
Tuto volnoběžku měly i některé verze již čtyřtaktního Saabu 99
Z našich končin je podobná věc nejlépe známá z Wartburgů, hlavně pak modelu 353
Zdroj: Road & Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 2 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 4 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 5 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 7 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 21:48 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis