Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nový supersport Fordu vůbec neměl být, za jeho vznikem stojí neuvěřitelný příběh
16.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ford GT se dnes vyrábí jako každý jiný model automobilu, k jeho vzniku ale vedla cesta, kterou lze k jiné přirovnat jen stěží. Vznikl zcela za zády vedení.
Novou generaci Fordu GT nám automobilka s modrým oválem představila jako koncept předloni v lednu, loni jsme pro změnu mohli obdivovat její sériové provedení. Chybělo ovšem málo, a nový supersport se vůbec nestal realitou. Značka totiž v počátcích celého projektu pracovala na ostré závodní verzi modelu Mustang, se kterým by se vrátila do Le Mans. Šestá generace legendárního pony caru by přitom zamířila do třídy GTE PRO.
Vedení modrého oválu si ale vše na poslední chvíli rozmyslelo. Manažeři došli zřejmě ke správnému závěru, že Le Mans není pro budování image Mustangu to pravé, navíc se celý projekt začal stávat příliš nákladným. Projekt Silver tedy zamířil do koše, což ovšem rozlítilo Raje Naira, šéfa globálního produktového vývoje značky a zároveň i technického šéfa Fordu. Nair měl totiž pocit, že vedení „podceňuje důležitost 50. výročí“ slavného vítězství Fordu na Le Mans, kdy model GT40 obsadil první tři příčky v pořadí. „Tak trochu jsem se na ně zlobil... vlastně ve skutečnosti jsem byl pořádně naštvaný. A chtěl jsem pokračovat.“
Nair proto udělal něco neslýchaného. Dal dohromady skupinku 12 techniků, kteří se podíleli na předchozím projektu a společně pracovali v tajné místnosti vývojového centra Fordu v Dearbornu. Zde pak odstartoval nový projekt, jehož název Fénix měl plně symbolizovat, oč se všichni zúčastnění snažili - aby byl z popela závodního Fordu Mustang zrozen zcela nový vůz, jenž ono jubileum řádně uctí.
„Byl jsem rozhodnutý, že vše uskutečníme, museli jsme na to jít ovšem odlišně,“ popisuje Nair stav věcí, které se odehrály v roce 2013. Oním „odlišně“ je přitom míněn fakt, že na projektu Fénix se pracovalo bez požehnání vedení. Nevěděl o něm ani tehdejší šéf značky Alan Mullaly, ani jeho nástupce Mark Fields, ani výkonný prezident Bill Ford. Sami členové týmu si pak kvůli utajení dokonce říkali jen přezdívkami.
Nair přitom hodně riskoval, neboť nový supersport měl být závodní i silniční verzí. Obě navíc musely co nejvíce spoléhat na dostupné komponenty, aby cena projektu nebyla závratná. Zároveň byl kladen důraz na výjimečnost i kvalitu. Nair měl i plán, jak vše posléze vysvětlí vedení: „Tento projekt použijeme jako testovací stolici pro naše technologie, jenž se týkají vývoje motorů a odlehčených materiálů. A náhodou skončíme u celého vozu.“
Že to náhoda nebyla, víme dnes dobře. Až když byl projekt v závěrečné fázi, pozval Nair postupně vedoucí manažery značky, kteří dříve zamítli vývoj závodního Fordu Mustang, do zmiňované tajné místnosti v Dearbornu. Zde jim představil vůz, který se mohl stát novou generaci modelu GT a nakonec získal, oč malému týmu šlo několik let - oficiální požehnání. Důležité přitom bylo, že Nair přislíbil nejen sériové provedení, ale i opětovné vítězství v Le Mans.
Tento slib mohl loni skutečně splnit, závodní GT totiž ve své třídě získalo první, třetí a čtvrtou příčku. Přitom zvládlo přesně to, oč šlo před 50. lety Henry Fordovi II. a Carollu Shelbymu - tedy porazit Ferrari. Na dnešní dobu neuvěřitelná pohádka se tedy dočkala šťastného konce...
Nového GT jsme se původně vůbec neměli dočkat, je to trucprojekt šéfa vývoje Fordu
Dnes už je zákazníkům dodáván i ve verzi Competition
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda