Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Opuštěné obří rypadlo z dob SSSR dodnes fascinuje, přesto ho čeká smutný konec
8.9.2019 | Mirek Mazal
Jak memento zašlé slávy Svazu sovětských socialistických republik se nad Moskvou tyčí obrovské rypadlo povrchového dolu. K užitku už není a jako turistickou atrakci jej Rusové dál zjevně udržovat nechtějí.
Život jedné z největších technických atrakcí Moskevské oblasti se chýlí ke konci. Místní i turisté tak mají zřejmě poslední šanci obdivovat opuštěné obří rypadlo Takraf ERs 710 z dob SSSR v celé jeho svérázné kráse. Gigant po dekády získával cennou rudu z povrchového dolu, brzy ale má být kompletně rozmontován a odvezen do šrotu.
Takraf má původ v Německu a v SSSR působil už od první poloviny minulého století. Právě tehdy rostl význam dobývání fosforu, na němž měl stroj zásadní podíl, když zajišťoval nejen kopání v nových nalezištích, ale i hloubení kanálů a těžbu s nakládkou do železničních vozů.
Schopnosti rypadla jsou stále mimořádné. Vybaveno je 36 malými dopravníky, z nichž každý má objem 0,71 m3 (proto v názvu zůstalo číslo 710). Lopatová řetězová mašina má uzavřený a nepřetržitý způsob pojezdu jednotlivých lopat schopných naplnit jeden plný železniční vagon každou minutu. To je i dnes obdivuhodné.
Základní částí bagru je pásový podvozek umožňující pomalý pohyb po zemi. Nad pásy pokračuje otočný kužel, který tvoří pevnou podstavu pro dopravníky či nejdůležitější sekci v podobě pohonu a řídící věže situované vysoko nad zemí.
Dokud Takraf fungoval, byl ceněný na 40 milionů rublů (14,2 milionu Kč), po poruchách a skončení aktivní služby už se ale objevil v prodeji jen jako zdroj železného šrotu. Podle dostupných informací jej takto někdo koupil, a okolí rypadla se tak dnes hemží dělníky, kteří rozebírají vlakové koleje; poté přijde řada i na velkolepou vzpomínku na sovětské časy.
Během aktivní kariéry na jednom místě vedle Tarkafu operovalo ještě pomocné rypadlo NKMZ ES 11/70. Vlečený dělník je spojený ovládacími kabely s větším kolegou. Čísla značí kapacitu naložení materiálu 11 m3 a 70 metrů dlouhý výložník. ES 11/70 je plně otočný elektrický kopací stroj s tažným pracovním zařízením. Používá se pro povrchovou těžbu nerostů systémem bez dopravy, také poslouží například při stavbě kanálů, zavlažovacích systémů a různých hydraulických struktur. Největší hloubka kopání je 27,5 metru.
Lom po léta vznikal příkopovou metodou spoluprací dvou dnes zrezivělých rypadel. Menší se pohybovalo po okraji příkopu schopné odolat většímu zatížení a větší těžilo křemenný písek rovnou putující na nakládku. Po dosažení okraje vymezeného prostoru se obě zařízení otočila a stejným způsobem pokračovala zpět na opačném okraji. Vytěžená místa zarovnal vždy buldozer a lesníci vysázeli borovice.
Teď železná atrakce stojí volně mezi dorůstajícími stromy a láká mnohé zvědavé dobrodruhy. Musejí si pospíšit, brzy už tu žádná nebude.
Stroj zajišťující těžbu ještě v dobách Sovětského svazu už skončil svou aktivní službu, dlouho ale sloužil ještě jako turistická atrakce. Teď jej čeká jen odvoz do šrotu
Zdroj: [https://auto.mail.ru/article/74133-podmoskovnyi_gigant_legendarnyi_ekskavator_skoro_umret_foto/ Auto.Mail.ru]
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva